Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mozilla Thunderbird-språkversion


Mållgan
 Share

Go to solution Solved by Mållgan,

Rekommendera Poster

Sedan en tid tillbaka har menyspråket i programmet blivit engelska. Jag googlar och ser att en ny programversion tycks behöva installeras för att kunna välja språket svenska, dvs att det inte är möjligt att ändra språket i befintligt installerat program. Om jag installerar ny version uppkommer frågan om allt försvinner (inbox mm), vilket inte är vore kul.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det förefaller vara ganska märkligt att du har fått in fel språkversion. Dock är det som det är. För att inte behöva vara orolig för att tappa det som du har sparat i Thunderbird vid en installation av nyare version kan du göra en back upp av innehållet. Mozbackup är ett alldeles förträffligt program för det ändamålet. Det hanterar både Firefox och Thunderbird. Jag har för vana att då och då köra det "För säkerhets skull" så att man inte står där med skägget i brevlådan om något går galet. Min nuvarande version av Thunderbird är 78.14.0 vilket är den absolut senaste. Lycka till.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att Mozbackup inte har uppdaterats på snart 10 år kan det vara säkrare att kopiera Thunderbird-profilen med mejlen manuellt. Jag har använt Mozbackup men slutat eftersom det känns som man inte kan lita på det längre.

 

Någonstans härunder ska Thunderbird-profilen finnas:

C:\Användare\"anv.namn"\AppData\Roaming

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan tyckas märkligt att du fått svenskan ändrad till engelska, Mållgan. Själv hade jag engelskt Thunderbird, vilket jag själv valt, men fick sen svenskt Thunderbird när jag uppdaterade. Det trodde jag då, och tror fortfarande, berodde på att min ip visade att min dator befann sig i Sverige. Jag har dock bibehållit TB på svenska. (Ingenting försvann i TB när språket ändrades.) 

 

När jag nu senast uppdaterade TB via Hjälp > Om Thunderbird fick jag också Thunderbird v. 78.14.0 (32-bitar). Läser  man the realease notes för denna version (de finns bara på engelska) ser man dock att det snart kommer en ny version. "Thunderbird 78.15.0, scheduled for October 5, will be the final 78.x release" står det här https://www.thunderbird.net/en-US/thunderbird/78.14.0/releasenotes/?uri=/thunderbird/releasenotes/&locale=sv-SE&version=78.14.0&channel=release&os=WINNT&buildid=20210901192859

 

Det betyder att du skulle kunna invänta version 78.15.0 och, när den kommer, se till att du ändrar till svenska, om det finns det valet vid nedladdningen. Då slipper du backa upp nuvarande version. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Cecilia:

Med tanke på att Mozbackup inte har uppdaterats på snart 10 år kan det vara säkrare att kopiera Thunderbird-profilen med mejlen manuellt. Jag har använt Mozbackup men slutat eftersom det känns som man inte kan lita på det längre.

 

Någonstans härunder ska Thunderbird-profilen finnas:

C:\Användare\"anv.namn"\AppData\Roaming

Naturligtvis är det så att programmet är riktigt gammalt. MEN det funkar hur fint som helst även nuförtiden. Har aldrig fått något tokigt i mina backupper. Det går helt klart att lita på att det blir riktigt. Annars så går det fint att följa ditt råd att kopiera profilmappen och inte glömma ta med underliggande ini-fil. En guide finns här.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaså du uppdaterade inte Thunderbird inifrån programmet utan laddade ner och installerade 91.2.0 ? Då är det ju inte konstigt att språket är engelska. Redan om 91an står det  https://www.thunderbird.net/en-US/thunderbird/91.0/releasenotes/ "Thunderbird version 91.0 is only offered as direct download from thunderbird.net and not as an upgrade from Thunderbird version 78 or earlier". Om det svenska språkpaketet anges att det "fungerar med Thunderbird 91.0 - 91 (Visa andra versioner | Hämta ändå)" så du kan ju "hämta ändå" och avinstallera det om det inte fungerar med 91.2an.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Efter ytterligare efterforskningar blev den enkla lösningen den här. I programmets flik" Verktyg-Teman och tillägg" visas en dialogruta "Hitta flera tillägg" och när man där anger "language" så länkas man till en sida med tillägg för ett stort antal språk, bl a svenska. Där väljer man "Lägg till i Thunderbird" och då är det klart.

  • Tack 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...