Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

1år gammal dator med problem.


Victorp
 Share

Rekommendera Poster

Hej

för ungefär ett år sedan köpte jag en helt ny dator ”Taurus” färdigbyggd eftersom mitt gamla grafikkort hade slutat fungera helt, marknaden för grafikkort har varit tuff så jag bestämde mig för att köpa en helt ny dator.

 

Nu har den dött helt. 
Det började med att den frös mitt i spel och startade om sig, sedan var det inte mer med det.

Två veckor senare så fick jag bluescreen, den gjorde återstart och sedan frös det precis när jag kommit in i Windows igen.

Datorn startade om sig och frös sedan i typ i bios läge. Nu får jag ingen bild längre och datorn startar om sig var 15e sekund.

 

Någon som har en idé var felet kan ligga så man inte behöver köra/skicka in hela datorn?

 

Som sagt det är en färdigbyggd speldator från Taurus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har ett grafikkort och inbyggda grafikkretsar på moderkortet, börja med att plocka ur grafikkortet och se om den fortfarande är fånig.

 

Om du har dubbla RAM-pinnar, plocka ur den ena och se om det hjälper. Om det inte gör det, sätt tillbaka den och ta ut den andra.

 

Det bör väl täcka in de absolut vanligaste orsakerna till att en dator beter sig fånigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är der så du kommer åt bios! . Så kolla hur varmt är .  Kan vara är damm i daton .

 

Minne eller grafikortet inte sitter på plats . 

Har mordetkort egen grafikortet kort 

Dessa stänga av externa grafikortet.  Bytt plats skärm kabel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är en färdigbyggd dator från ett företag kan det vara värt att kontrollera vad garantin säger. Kanske att de inte vill att du kan mecka i datorn för att garantin ska fungera.

 

men annars kan man även testa ta ut allt minne. Då ska datorn skrika (och blinka) och varna för att den inte hittar minnet.

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

32 minuter sedan, skrev Monshi:

Om det är en färdigbyggd dator från ett företag kan det vara värt att kontrollera vad garantin säger.

Inte bara garantin utan den 3-åriga reklamationsrätten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provade först och främst att test köra ram minnena ett i taget, när jag tog ut det ena och körde så fungerade det precis som vanligt, sedan satte jag i det andra igen fast i ett annat uttag och felet kom tillbaka. Måste ju nästan vara ram minnet som är felet.

 

2 timmar sedan, skrev Cecilia:

Inte bara garantin utan den 3-åriga reklamationsrätten.

 

2 timmar sedan, skrev Monshi:

Om det är en färdigbyggd dator från ett företag kan det vara värt att kontrollera vad garantin säger. Kanske att de inte vill att du kan mecka i datorn för att garantin ska fungera.

 

men annars kan man även testa ta ut allt minne. Då ska datorn skrika (och blinka) och varna för att den inte hittar minnet.

Jag frågade först supporten där jag köpte den om man fick lov att felsöka själv om man är någorlunda kunnig, fick svaret ”så länge man inte förstör något”.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan alltid starta Windows egna minneskontroll eller dra ned memtest86 och låta de köra igenom minnena om du känner att du behöver mer på benen.

 

Men om du beskriver felet för bolaget ska du nog se att kanske tillochmed skickar ett nytt minne till dig utan att kräva det trasiga i retur.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev Victorp:

Provade först och främst att test köra ram minnena ett i taget, när jag tog ut det ena och körde så fungerade det precis som vanligt, sedan satte jag i det andra igen fast i ett annat uttag och felet kom tillbaka. Måste ju nästan vara ram minnet som är felet.

Troligtvis är det så men för att vara säker på att det inte är minnesplatserna som är problemet bör du testa minnet i den platsen där det andra fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerar datorn utan problem när du kör ett minne i taget

men inte när du kör två minnen så låter det för mig som minnesdrivkretsarna inte "orkar" köra två minnen.

En lösning kan vara att sänka hastighten minnet körs med...

 

Jag har själv råkat ut för en dator som fick svårare och svårare att fungera.

Orsak: Nätaggregatet höll på att "tappa formen". Vilket det tog många månader innan jag fattade.

Månader när jag körde med en nybyggd ersättare.....

 

Så jag hade nog testat med att starta datorn med ett av de fungerande minnena och när datorn startar

gått in i BIOS och kollat alla drivspänningar. 12 volt osv.

 

På den här datorn jag sitter vid

CPU 1,464 V    (är troligen lägre på din dator med nyare CPU)

3,3 V  3,328 V ligger lite över, jag hade reagerat om det legat under 3,3 V

5 V     5,160 V ligger lite över, jag hade reagerat om det legat under 5,0 V

12 V   12,096 V ligger lite över, jag hade reagerat om det legat under 12,0 V

 

och som sagt testat med att sänka hastigheten minnet körs med innan du sätter i nästa minne, 10% sänkning kan räcka.

Och det märks inte på datorn utom i testprogramm....

 

mina 25 öre....

Redigerad av jannejanne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

35 minuter sedan, skrev jannejanne:

Fungerar datorn utan problem när du kör ett minne i taget

men inte när du kör två minnen så låter det för mig som minnesdrivkretsarna inte "orkar" köra två minnen.

En lösning kan vara att sänka hastighten minnet körs med...

 

Jag har själv råkat ut för en dator som fick svårare och svårare att fungera.

Orsak: Nätaggregatet höll på att "tappa formen". Vilket det tog många månader innan jag fattade.

Månader när jag körde med en nybyggd ersättare.....

 

Så jag hade nog testat med att starta datorn med ett av de fungerande minnena och när datorn startar

gått in i BIOS och kollat alla drivspänningar. 12 volt osv.

 

På den här datorn jag sitter vid

CPU 1,464 V    (är troligen lägre på din dator med nyare CPU)

3,3 V  3,328 V ligger lite över, jag hade reagerat om det legat under 3,3 V

5 V     5,160 V ligger lite över, jag hade reagerat om det legat under 5,0 V

12 V   12,096 V ligger lite över, jag hade reagerat om det legat under 12,0 V

 

och som sagt testat med att sänka hastigheten minnet körs med innan du sätter i nästa minne, 10% sänkning kan räcka.

Och det märks inte på datorn utom i testprogramm....

 

mina 25 öre....

Jag har skickat in båda minnena och kör för tillfället med mina gamla ram minne. Dem som jag skickade in var HyperX 2x8GB DDR4 3200MHz och dem jag kör med nu är HyperX 2x8GB DDR4 2666MHz. Det fungerar utan problem med dessa. Får se vad dem säger om där är fel på en av dem. Annars måste det vara som du säger ju.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Victorp:

Jag har skickat in båda minnena och kör för tillfället med mina gamla ram minne. Dem som jag skickade in var HyperX 2x8GB DDR4 3200MHz och dem jag kör med nu är HyperX 2x8GB DDR4 2666MHz. Det fungerar utan problem med dessa. Får se vad dem säger om där är fel på en av dem. Annars måste det vara som du säger ju.

Det finns en annan möjlighet. Ska det vara samma minnesspänning till 3200MHz och 2666MHz ?

Kanske ställs sånt här in automatiskt på ditt moderkort efter information från minnena eller ställer du minnesspänning manuellt ifall rekommenderad minnesspänning från minnestillverkaren för minnet avviker från moderkortets default ?

Ett knep är höja minnespänningen liiite ifall minnet fallerar men farligare (minskad livslängd) kommer ju som ett brev (förr) på posten med högre minnespänning.

Men funkar datorn med 2666 Mhz minnet hade jag varit nöjd.

Ofta är den praktiska skillnaden minimal eftersom långsammare minne ofta har kortare minnestider.

Så varför högre minnesfrekvens ? För det säljer så klart.

Redigerad av jannejanne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...