Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Hur väljer jag en .exefil från hämtade filer via "Avinstallera eller ändra ett program"?

Tomas E
 Share

Go to solution Solved by Tomas E,

Recommended Posts

Jag ska avinstallera ett program vars certifikat gått ut, så det går inte att avinstallera via kontrollpanelen. Supporten sa att jag ska gå till "Avinstallera eller ändra ett program" och därifrån manuellt hänvisa Windows till installationsprogrammet som mål för avinstallationen. Hur gör jag det? Installationsprogrammet ligget i mappen Hämtade filer. Hittar inga länkar att klicka på för att ta mig nån annanstans än till listan över installerade program.

Räcker det inte med att förpassa programmet till papperskorgen med hjälp av Delete-tangenten? Så brukar jag i alla fall göra med de program jag tar bort från mina Hämtade filer. 

Men är du säker på att du inte har programmet någon annanstans i datorn?
Skriv kontroll i sökrutan bredvid Start så får du upp Kontrollpanelen
Välj Program Avinstallera ett program
1427594444_Programfunktionerokt2021.thumb.png.ed8141d49ac24ff701d87be86e98f31b.png
Då bör du kunna avinstallera programmet på vanligt sätt. 

Edited by mbgtmari

10 timmar sedan, skrev Tomas E:

Supporten sa att jag ska gå till "Avinstallera eller ändra ett program" och därifrån manuellt hänvisa Windows till installationsprogrammet som mål för avinstallationen.

Något sånt tror jag aldrig jag har sett något om. Fråga supporten igen.

Vad händer om du startar installationsprogrammet?

Ibland så känner sådana av att det redan är installerat och föreslår en avinstallation igen.

12 timmar sedan, skrev mbgtmari:

Räcker det inte med att förpassa programmet till papperskorgen med hjälp av Delete-tangenten? Så brukar jag i alla fall göra med de program jag tar bort från mina Hämtade filer. 

Men är du säker på att du inte har programmet någon annanstans i datorn?
Skriv kontroll i sökrutan bredvid Start så får du upp Kontrollpanelen
Välj Program Avinstallera ett program
1427594444_Programfunktionerokt2021.thumb.png.ed8141d49ac24ff701d87be86e98f31b.png
Då bör du kunna avinstallera programmet på vanligt sätt. 

Programmet är sen tidigare installerat i programmappen. Det är bara installationsprogrammet som ligger i hämtade filer.

Jag är helt säker på att programmet inte finns på fler ställen förutom i ordinarie programmapp. Alla versioner av det ligger/har legat där.

3 timmar sedan, skrev Cecilia:

Något sånt tror jag aldrig jag har sett något om. Fråga supporten igen.

Vad händer om du startar installationsprogrammet?

Ibland så känner sådana av att det redan är installerat och föreslår en avinstallation igen.

Jo jag får nog fråga en gång till.

Eftersom certifikatet gått ut går det varken att installera eller avinstallera.

15 timmar sedan, skrev Tomas E:

så det går inte att avinstallera via kontrollpanelen

Saknas det i listan som mbgtmari hänvisar till ovan eller får du ett felmeddelande? Om du får ett felmeddelande, vad säger meddelandet?

image.png.1944d9c5408576837cae163423919ed7.png 

Ibland får man fler knappar än bara Avinstallera, om du markerar ditt program, får du exempelvis en Repareraknapp och vad händer om du trycker på den?

4 timmar sedan, skrev Tomas E:

Eftersom certifikatet gått ut går det varken att installera eller avinstallera.

Har aldrig sett ett sådant felmeddelande. Kan du posta ett skärmklipp som visar hur det ser ut när du försöker?

6 timmar sedan, skrev .M:

Saknas det i listan som mbgtmari hänvisar till ovan eller får du ett felmeddelande? Om du får ett felmeddelande, vad säger meddelandet?

image.png.1944d9c5408576837cae163423919ed7.png 

Ibland får man fler knappar än bara Avinstallera, om du markerar ditt program, får du exempelvis en Repareraknapp och vad händer om du trycker på den?

Programmet finns i listan men går inte att avinstallera. Se nedan för skärmklipp på felmeddelandet. Detta felmeddelande kommer oavsett om jag försöker reparera, installera eller avinstallera. Oavsett om jag går via kontrollpanelen eller öppnar installationsprogrammet.

3 timmar sedan, skrev Mikael63:

Har aldrig sett ett sådant felmeddelande. Kan du posta ett skärmklipp som visar hur det ser ut när du försöker?

483435971_Setupfailed.png.15074165df339cec317167c5f628138c.png

Det finns tydligen en metod som innebär att man ställer tillbaks systemklockan till före certifikatets utgång kom jag just på. Men det är inte något jag vill pröva. Känns som att annat kan bli tokigt då.

1 timme sedan, skrev Tomas E:

Det finns tydligen en metod som innebär att man ställer tillbaks systemklockan till före certifikatets utgång kom jag just på. Men det är inte något jag vill pröva.

Ja det förstår jag. Metoden funkade ju inte för den italienare som försökte.

https://plugintorrent.com/motu-digital-performer-10-11-win-x86-x64/

11 timmar sedan, skrev Mikael63:

Revo Uninstaller borde kunna fixa detta.

Har provat nu. Vad som händer är att Revo öppnar installationsprogrammet som ger samma felmeddelande. Funkar alltså inte det heller.

Då har du inte satt dig in i hur Revo fungerar. Revo börjar med att avinstallera "som vanligt". Därefter genomsöks registret och filsystemet och visar resultatet av kvarlämnade poster. Där kan man då välja att radera, eller ej.

Jag har för mig *) att man kan välja detta i fyra nivåer där nivå 3 är den föreslagna och det har alltid varit den jag använt.

1 Är nog bara vanlig avinstallation, 4 en riktig djupskanning. 2 minns jag inte.

*) Jag har inget behov av Revo Uninstaller då jag kör Linux Mint.

• 5 weeks later...
  • Solution

Supporten svarade till slut. Jag gick till datum och tid i inställningar och stängde av "Ställ in tiden automatiskt" och för säkerhets skull även "Ange tidszon automatiskt". Sen ställde jag in tid och datum manuellt. Datumet skulle vara 1 september 2019. Efter det kunde jag avinstallera programmet via kontrollpanelen ("Avinstallera eller ändra ett program"). Därefter aktiverade jag automatiskt datum, tid och tidszon. Såvida man gör det på en gång får man inga konstigheter sen.