Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Punkt i gmail-adresser har ingen betydelse?


Gäst
 Share

Rekommendera Poster

Adresserna är bara för att belysa problemet och är inte mina.

Det händer då och då att jag får mejl som är adresserade till kalleanka@gmail.com. Denna gången var det ang vaccination i en stad i Sverige som jag inte har med att göra. Min gmail-adress är sedan tidernas begynnelse kalle.anka@gmail.com. Efter googling så var det så att när gmail var nytt så ansågs det att en punkt gjorde så att det var en helt annan och unik adress. kalleanka@gmail.com, k.alleanka@gmail.com och kallea.nka@gmail.com var alltså olika och unika adresser.

Men sen ändrade sig google kring 2010 och ignorerar punkter sedan dess. En outlook-adress däremot är unik även om det bara skiljer en punkt. Jag undrar om det finns någon annan som har kalleanka@gmail.com? Eller är det så att avsändaren helt enkelt skrivit fel adress, en felskriving som råkar vara kalleanka@gmail.com och att det då rätterligen kommit till mig eftersom punkt inte har någon betydelse? Mejlet jag fick var skickat till sju olika varav en av adresserna var kalleanka@gmail.com och min är som sagt kalle.anka@gmail.com

Förra gången detta hände så var det en hård ordväxling mellan en boende och en styrelse i en bostadsrättsförening. Mejlet innehöll skärmdumpar och anklageser haglade hit och dit. Och var adresserat till mängder av personer inkl då kalleanka@gmail.com.

Redigerad av Bosse-i-skogen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat

What to do if you get someone else's mail
Adding dots doesn't change your address, so dots aren't why you got someone else's mail. Instead, the sender probably mistyped or forgot the correct address.

For example, if someone meant to email john.43.smith@gmail.com but typed john.smith@gmail.com, the message went to you because you own johnsmith@gmail.com.

https://support.google.com/mail/answer/7436150?hl=en

Enligt artikeln ovan så ska adresser inte krocka, så kanske så att en felstavning har letat sig in i dom e-brev du får?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, skrev .M:

Enligt artikeln ovan så ska adresser inte krocka, så kanske så att en felstavning har letat sig in i dom e-brev du får?

Jag misstänker det men sen läser jag en artikel från 2018 om om hur detta med punkter faktiskt kan användas om man har dåligt uppsåt. https://jameshfisher.com/2018/04/07/the-dots-do-matter-how-to-scam-a-gmail-user/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick tidigare mail som var avsedd att skickas till min namne i Finland.

Det var inte bara så att någon stavat fel utan det kunde vara en orderbekräftelse på beställda prylar. Den infon torde ju ursprungligen komma från min namne. Jag har alltså förnamn.efternamn@gmail.com och tänkte att det var en punkt som min namne inte använde. Så var då inte fallet och jag vet inte orsaken.

Tänker att man kanske även har förnamn.efternamn@hotmail.se som man använder ibland samt efternamn.förnamn@gmail.com som man använder ibland. Och då råkar mixa detta fel när man uppger sin adress?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter väldigt konstigt att Netflix inte skulle verifiera den mejladress man skriver in, det gör ju t ex Eforum och här är det inga betalningar som sker.

 

Men visst händer det att folk skriver in felaktig mejladress eller telefonnummer i formulär på webbsidor.

 

Men jag gillar Gmails alternativa mejladresser, punkten bryr jag mig inte om men funktionen med plustecken använder jag ofta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...