Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Problem att installera programvara till skrivare (Brother DCP-L3550CDW) i Windows 11. Build 22000.258

Tobbe_S
 Share

Recommended Posts

Jag har kört Windows 11 sedan Insider Preview startade i juni 2021. I oktober byggde jag en ny dator för att möta upp mot de specifika kraven i Windows 11 vilket jag nu gör. Jag gjorde en fresh install av Windows 11 häromdagen och efter det kan jag inte installera den vanliga programvaran (som jag tidigare använt utan problem i Windows 11 insider preview Beta) för min Brother DCP-L3550CDW skrivare. Jag laddar ner filen, öppnar filen, den packas upp men inget installationsprogram startar. om jag öppnar den mapp som de uppackade installationsfilerna ligger i och kör den fil som ska starta installationen, Start.exe får jag en från UAC om jag vill tillåta att Start.exe gör ändringar på datorn, svarar ja. Sedan händer absolut ingenting. Har provat att köra vanligt, köra som administratör osv. Ingen skillnad. Skrivaren är kopplad till nätverk via switch och fungerar att skriva ut till. Men den mycket omfångsrika original-programvaran går plötsligt inte att installera.
Är det min Windows 11 installation som felar? Eller saknar plötsligt Brother något i sitt installationsprogram som fungerade för någon vecka sedan? 

Edited by Tobbe_S

11 timmar sedan, skrev Tobbe_S:

Jag laddar ner filen, öppnar filen, den packas upp men inget installationsprogram startar. om jag öppnar den mapp som de uppackade installationsfilerna ligger i och kör den fil som ska starta installationen, Start.exe får jag en från UAC om jag vill tillåta att Start.exe gör ändringar på datorn, svarar ja. Sedan händer absolut ingenting.

Är du säker på att det inte är programmet InstUI.exe som ska köras?

Turbopump: Jo jag har har laddat ner flera olika filer vid olika tillfällen att prova med.

Cecila: Ingen skillnad, har provat med den filen också.

Det enklaste vore kanske att göra en ny fresh install av Windows 11, igen, men det är lite onkigt då flera av de programvaror jag använder måste reaktiveras av leverantören, det räcker inte att avinstallera programmen innan tömning av hhd.  Jag får alltså kontakta dem via mail och be dem reaktivera mitt licensnummer, vilket ibland tar flera dagar innan jag försöker ominstallera mitt tidigare inköpta program(vilket i sig kunde vara underlag för en annan tråd. Har de verkligen så lite att göra så de har ändrat till denna rutin?)

Mvh

Tobbe Stamholt

Har du prövat med att starta den nedladdade programfilen eller de två uppbackade programmen efter att ha ändrat till ett kompatibilitetsläge?

I tidigare Windows-versioner gör man det genom att högerklicka på programfilen, välja Egenskaper och sen på fliken Kompatibilitet välja den Windows-version som programmet egentligen är tänkt för.

• 2 weeks later...

Exakt så tillsammans med frågeställarens skrivarmodell.

Det är inte många, om några, Brotherskrivare som har funderande drivrutiner till Windows 11.

Verkar inte dyka upp förrän vid november månads utgång.