Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Win ME är inget bra?


Johan*

Rekommendera Poster

Jag har precis köpt en HP 7960 med 256 i RAM, 60 GB hårddisk 7200Rpm. Och på den var det förinstallerat Win ME. Nu är det så att när jag kör Photoshop, 2 Explorerfönster, Homesite och ett virusprogram i bakgrunden så säger datorn att minnet är fullt. Varför då? En Pentium 4 1,7 Ghz borde klara bra mycket mer tycker jag. Är det så att Win ME är så minneskrävande att enda lösningen är att installera nytt operativsystem? Borde jag då satsa på gamla beprövande Win 98 eller köra igång XP? Tacksam för förlag.

 

 

/Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det så att när jag kör Photoshop, 2 Explorerfönster, Homesite och ett virusprogram i bakgrunden så säger datorn att minnet är fullt. Varför då? En Pentium 4 1,7 Ghz borde klara bra mycket mer tycker jag. Är det så att Win ME är så minneskrävande att enda lösningen är att installera nytt operativsystem?

 

Att processorn är en P4 1,7 Ghz är i detta fallet inte det som sätter gränser för dig, inte heller att kör Windows Me som OS. Det är ramminnet och det faktum att har så "tunga" program igång som gör att minnet är fullt.

 

Photoshop formligen slukar minne!

 

Det du kan göra är att ställa in din swapfile som en fast sådan. Detta gör du genom att högerklicka på "Den här Datorn" och väljer där "Egenskaper".

 

Under egenskaper ska det finnas en flik som det står prestanda på. Klicka på den och gå in på "Virtuellt minne". Välj där "Ställ in själv" eller något liknande.

 

OBS! KRYSSA EJ I ATT DU SKA INAKTIVERA VIRTUELLT MINNE. DATORN GÅR EJ ATT ANVÄNDA DÅ!!!!

 

Där kan du välja på vilken disk det ska läggas på och ställ minsta storlek (1,7 ggr ramminnets storlek) och största storlek (dubbla ramen). Starta om datorn!

 

Lycka till!

 

ProfBaltazar

"To be or not to be ..."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för tipset. Det ska jag prova så fort jag kommer hem :-)

Fast jag tycker det är konstigt att Windows inte själv ordnar det när det står att den ska sköta den funktionen.

 

Men är det inte så att Win ME sluka minne också? Fast jag kanske inte behöver bry mig, mina problem är kanske lösat med detta.

 

/Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WinME slukar minne, på samma vis som Win98 inte vet vad minne är :)

 

Är du allvarlig med Photoshop eller webbutveckling så föreslår jag ett byte till NT, Win2k eller XP omgående ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattias Björck

Sitter i samma sitts, förutom att jag står mellan ME eller 2K. Kör 98SE nu och blir snart knäpp på "Explorer har utfört en förbjuden åtgärd" och Blue screen of hell. Burken används mest till spel, cdbränning och framförallt Överklockning, hehe. Har rattat XP tack vare en del idiotfunktioner jag hört talas om. Plus att inget utan sp2 eller senare installeras på min dator.;)

Förutom mina problem med 98Se så är jag väldigt nöjd med det.

Vilket os rekommenderas för mina användningsområden?

/M

 

 

[inlägget ändrat 2001-10-23 12:43:58 av Mattias Björck]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där kan du välja på vilken disk det ska läggas på och ställ minsta storlek (1,7 ggr ramminnets storlek) och största storlek (dubbla ramen). Starta om datorn!

 

jag vet inte hur bra det där fungerar men jag håller inte med om principen.

Har man mindre ram ska man väl ändå inte ha en mindre swap fil...

 

Tjoff

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bah. Missförstod inlägget och kom med ett goddag yxskaft-svar. Önskar att man kunde radera sina inlägg... ;-)

 

/Björn G

[inlägget ändrat 2001-10-23 13:39:21 av Björn G]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm... nää. Det han skrev var ju att man skulle ställa in Windows på att använda mellan 1,7 och 2 ggr ram-minnet till swap-filen (minst 1,7 och max 2).

 

Hmm, snackar vi om samma sak?

 

Om jag har 64 mb i ram så bör jag alltså avsätta max 128 mb till swap filen enligt exemplet.

 

Om jag har 128 mb ram så bör jag ju avsätta max 256 mb till swap filen.

 

256 - 512

512 - 1024

 

Den som har 512 mb bör avsätta minst 1.7 ggr ramet till swap filen - dvs. 870 mb till och max 2 ggr ram minnet - dvs 1024 mb

 

Om man sen behöver 870-1024 mb i swap filen när man har 512 mb i ram beror ju på vad man arbetar med, men för normalanvändaren anser jag det vara mer än tillräckligt.

 

Har man dock 64 mb i ram så rör det sig mellan 109 mb och 128 mb i swap filen. Det anser inte jag vara tillräckligt.

 

Arbetar man med liknande saker behöver ju den med 64 i ram ha minst 448 mb mer i swap filen än en som har 512 mb i ram.

 

Tjoff

 

[inlägget ändrat 2001-10-23 13:43:50 av tjoff]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, snackar vi om samma sak?

 

Nej. Jag har redan tagit tillbaka allt ;-)

 

/Björn G

 

---

"Under certain circumstances, profanity provides a relief denied even to prayer."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Roligt att man kunde skapa diskusion med ett inlägg. Jag har kört med Win98se, WinMe och Win2k och använt samma princip och aldrig fått meddelande om att minnet är fullt. Det har bara varit att tuta o köra.

 

Men pröva er fram och kommer ni fram till något som fungerar bättre, så hör av er. Ingenting är ju så bra att det inte kan bli bättre.

 

Får dock hålla med om att WinMe inte är det OS som jag tycker är bra. Både Win98se och Win2k fungerar bättre på många vis. Hur WinXP är i jmf har jag ingen uppfattning om då jag inte hunnit prova det än. Release är ju på onsdag:)

 

ProfBaltazar

"To be or not to be ..."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har hört att Me förbrukar mer systemresurser desto mer minne man sätter i datorn. Tycker själv jag upplevt detta efter jag uppgraderade från 128 till 256.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattias Björck

"Release är ju på onsdag"

 

Hmmm, och du menar att det inte går att få tag på för den sakens skull? ;)

 

/M

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej! :)

Windows XP har väl varit tillgänglig en tag nu. Jag menade bara som skämt att det går att köpa fr.o.m. onsdag. Det har väl börjat säljas datorer med WinXP förinstallerat redan.

 

Men få tag på ... allt går att få ... tag på ...:)

ProfBaltazar

"To be or not to be ..."

 

[inlägget ändrat 2001-10-23 17:52:43 av ProfBaltazar]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle bara vilja säga att om windows säger att minnet är fullt så brukar det bero på programm med minnesläckor.

 

LF-connectionkeeper är en stor bov, men det finns säkert flera.

 

 

Överklockningens gyllene regler:

#1 "går det så går det"

#2 "går det inte så har man garanti" :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet av ME är inte bra. Jag har 512 RAM och efter att ha kört Norton antivirus (har inga applikationer igång) och sedan vill använda någon applikation så går det MYCKET långsamt alternativt "blåskärmen" meddelar: Warning! Your system memory is running very low. Då används mer än 95% av RAM. Det finns bara en lösning: Att starta om datorn efter att ha kört antivirus. Jag har nu övergett ME och har ett annat system fram till XP lanseras.

 

Maxi

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

winME har någon "bugg".

 

Har man 512 eller mer ram så fugerar det hela skitkasst.

 

Finns många fixar till detta - 512 mb i winme är mycket sämre än 256 (utan fixar)..

 

Tjoff

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte för att jag kommer att gå tillbaka till ME, men det vore intressant att studera dessa fixar. Var hittar jag dom?

(Kommer antagligen att testa)

 

Maxi

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för fixar som Du talar om?

 

Är det något som kan fixa så jag slipper installera om datorn vore jag tacksam. Även om jag skulle kunna få tag på XP så gillar jag inte att Microsoft tvingar en att köra piratkopierade program. Men vad ska man göra när man köpt en dator med ett operativstystem som inte fungerar? Det går ju knappast att klaga eftersom ingen vill ta på sig avsvar när det gäller datorer. Tillverkaren skyller på återförsäljaren och tvärtom.

 

/Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om jag skulle kunna få tag på XP så gillar jag inte att Microsoft tvingar en att köra piratkopierade program.

 

Men vaddådå ? Me var kanske inte helt lyckat på alla datorer; men den stora "buggfixen" Windows XP Home Edititon släpps juh _imorgon_ ;-) Finns nog på alla större hemelektronikkedjor. Orkar du inte vänta så länge ?

 

(det gäller att kunna tjäna pengar på sina buggfixar - bara att hosta upp deg och vara glad):-P

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattias Björck

Kan man påstå att spel/nöjen trivs bäst med ME/98 medan 2K/xp passar bättre till annat? Vet inte riktigt vad man borde satsa på. Sitter som sagt och spelar och bränner cd, samtidigt som jag oc:ar tills det luktar kisel. :)

 

/M

 

 

Den intelligente lär sig av sina misstag, geniet lär sig av andras.

 

[inlägget ändrat 2001-10-24 09:18:38 av Mattias Björck]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte riktigt vad man borde satsa på. Sitter som sagt och spelar och bränner cd, samtidigt som jag oc:ar tills det luktar kisel. :)

 

För att ta till en _enormt_ sliten klyscha: "if it aint broken, don't fix it"

 

Men är du, som många andra, missnöjd med 98/Me:s många blåskärmar, många minnesläckor, dåliga minnesskydd, korta uppetid, explorerkrasher som drar med OS:et, obefintliga säkerhet, låga nätverksprestanda, bristfälliga multitasking, usla filsystem o.s.v o.s.v _och_ har en tillräckligt snabb dator; klart du ska satsa på XP HE :-)

 

 

 

/PaleRider

- Riding the wind of Mandrake Linux 8.1 :-)

----------------------------------------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattias Björck

Körde 98SE tills igår kväll. Lade in ME, och än så länge verkar det fungera bättre än när jag hade 98. Men men, man vet ju aldrig:) Som du säger så var det de roliga meddelandena jag höll på att få spatt på. För övrigt var jag mycket nöjd med 98. Skiter sig ME nu kommer jag testa 2K. Men just XP är jag VÄLDIGT restriktiv imot. Har hört allt för mycket mysko om det os:et, plus att vid sp2 eller högre ger jag mig på nya os. Inte tidigare. Frågan är om 2K är för mycket likt NT för att vara tillräckligt flexibelt i samband med spel o liknande? Stabilitet är jag övertygad att det har.

 

 

Den intelligente lär sig av sina misstag, geniet lär sig av andras.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ingen sp2 till winME ;-) Win XP har inbyggd sp2 sas, eftersom det bygger på W2K sp2 ;-)

Angående winME så kan det inte använda internminne som är större än 512MB. Jag har postat tidigare vilka inställningar man kan göra för att få lite "smidigare" win9x/ME.

-----------------------------------------------------

"Very little is needed to make a happy life;

it is all within yourself, in your way of thinking."

-Marcus Aurelius Antoninus

----------------------------------------------------

 

[inlägget ändrat 2001-10-30 00:42:25 av Kaiser Sause]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattias Björck

Sp till ME? Inget non nt-baserat os kör väl med sp? Som poweruser och gamer är jag inte intreserad av vackra animationer och annat lull-lull. Prestanda är målet. Ytterligare en anledning att inte använda xp el. 2K. Men som sagt, det är alltid kul att testa. Hittils har me funkat klockrent så nån ångest för vad jag ska ge mig på härnäst är inte förkommande just nu.

 

 

Den intelligente lär sig av sina misstag, geniet lär sig av andras.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...