Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Webbplats kan inte nås / Server not found


TomV
 Share

Rekommendera Poster

Jag har gjort en förbryllande upptäckt och är nyfiken på om någon kunnig har en vettig idé om vad det kan bero på.

Det gäller en hemsida som tidigare kunnat nås av alla, som för ett par veckor sedan av okänd anledning blev otillgänglig för vissa.

Jag får "Webbplats kan inte nås - kontrollera om det finns ett stavfel i ..."

I engelskspråkiga länder får man "Server not found".

Länken till hemsidan är densamma som tidigare så stavfel kan uteslutas.

Hemsidan används av ett begränsat antal personer som är geografiskt spridda på olika platser i Europa och Nordamerika.

Det som inträffat drabbar bara några få av användarna och man kan ana ett visst geografiskt samband.

Jag får samma resultat oberoende av vilken dator och webbläsare jag använder.

För att använda hemsidan behöver man tillgång till användarid / lösenord, men så långt kommer man alltså inte eftersom man aldrig når hemsidan.

Eftersom den som administrerar hemsidan börjar verka något uppgiven vore det intressant med eventuella ledtrådar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kanske be de som kan och de som inte kan undersöka vilken IP-adress de försöker nå, som domänen slås upp till.

 

Skriv in

nslookup domännamn

i valfri kommandoprompt (powershell eller kommandoprompten eller bash (unix) )

och få fram vilken IP-adress som fås fram.

testa även att byta DNS, exempelvis till Google DNS:
https://developers.google.com/speed/public-dns/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, skrev polken:

Vissa utländska(amerikanska) har blockat EU-surfare pga EU's GDPR-lagstiftning. 

Jag har haft funderingar i den riktningen, men det som upphörde att fungera inträffade 25/9 och borde inte blockering av EU-surfare upptäckts tidigare?

Kanske jag har fel så det får jag undersöka närmare.

Jag har inte märkt av någon blockering av något annat med hemvist i USA eller Canada..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, skrev TomV:

Jag har haft funderingar i den riktningen, men det som upphörde att fungera inträffade 25/9 och borde inte blockering av EU-surfare upptäckts tidigare?

Kanske jag har fel så det får jag undersöka närmare.

Jag har inte märkt av någon blockering av något annat med hemvist i USA eller Canada..

Sajtägaren är fri att blocka/öppna när den vill. De stora bolagen var först med att blocka. 

Massor med info om man googlar: https://www.google.com/search?client=safari&rls=en&q=eu+gdpr+us+sites+blocked&ie=UTF-8&oe=UTF-8

 

 

Redigerad av polken
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spontant så skulle jag nog hålla med Monshi och säga att det är dns-problem men det borde ha fixat sig självt då efter 48 timmar så bör den nya dns konfigurationen replikerats ut till typ alla dnser i världen. 

 

Har du möjlighet att göra den nslookup som Monshi föreslår och har du möjlighet att via vpn koppla upp från ett land där det fungerat och se om du får samma svar? 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 timmar sedan, skrev polken:

Sajtägaren är fri att blocka/öppna när den vill. De stora bolagen var först med att blocka. 

Massor med info om man googlar: https://www.google.com/search?client=safari&rls=en&q=eu+gdpr+us+sites+blocked&ie=UTF-8&oe=UTF-8

 

 

Det visar sig att en av de som har samma problem som jag finns i USA så GDPR-lagstiftning kan i det här fallet sannolikt strykas som förklaring.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar om det är något som är cachat, om du i chrome trycker Ctrl+Shift+I och i panelen som dyker upp väljer fliken Network och där kryssar i Disable cache och sen surfar in på sidan. Får du fel då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, skrev .M:

Undrar om det är något som är cachat, om du i chrome trycker Ctrl+Shift+I och i panelen som dyker upp väljer fliken Network och där kryssar i Disable cache och sen surfar in på sidan. Får du fel då?

Ingen skillnad!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...