Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Backup


Mesa
 Share

Go to solution Solved by Cecilia,

Rekommendera Poster

1 timme sedan, skrev Mesa:

Cobian app

Cobian Backup installerad i datorn?

 

Det är ett förträffligt program!

Man skapar olika "jobb" som sedan körs på schemalagd tid eller manuellt vid behov.

 

När man skapar ett sådant jobb behöver man ange både källa och mål och det är då viktigt att dessa överensstämmer med hur det ser ut när jobbet senare ska köras.

 

Nu vet jag inte hur det ser ut hos dig när du ansluter din mobil men om vi antar att den ansluts som en enhet med en enhetsbokstav som ex. E: (det blir inte så hos mig men..) och du ansluter din externa HD och den får enhetsbokstav F:

Om du då skapar ett jobb som ska kopiera filer från E: till F: så kommer det att fungera.

 

Nästa gång du ansluter mobilen kanske den får enhetsbokstav G: och din externa disk, som du ju inte har ansluten mer än när backup ska tas (hoppas jag?) kanske den får enhetsbokstav H:

 

Jobbet är ställt att kopiera från E: till F: men E: är denna gång kanske ett USB-minne som sitter kvar i en port och F: kanske inte finns.

 

Har du koll på hur det ser ut hos dig? Har du fått det att fungera någon gång? Alltså direkt efter du skapade ett sådant "jobb"?

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, det har fungerat en gång med hjälp av X.  Då var det inte mobilen med utan backup från datorn. Jag har svårt att få det till. Mobilens minne har under 10 % kvar (64 GB). Jag vill skapa Cobian rutiner så att backup sker automatiskt både från PC och mobilen utan dubbletter. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med "hjälp av X"?

 

Hur menar du att backup ska ske automatiskt från mobilen när Cobian är ett datorprogram?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-10-14 08:12, skrev Cecilia:

 

Hur menar du att backup ska ske automatiskt från mobilen när Cobian är ett datorprogram?

Hej Cecilia, tack för frågan! Programmet har fungerat tidigare. Jag menar att när jag kopplar alla enheterna, mobilen och ex. HD:n  till datorn, skulle jag kunna starta backupen genom att starta Cobian.🤔

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Är något ändrat sen det fungerade sist?

Har du jämfört instruktionerna i Cobians backupfil med de enhetsbokstäver som de olika enheterna har fått?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cobian backup skriver allt den gör i en logg och går något fel så står det också i loggen, med röd text om jag inte minns fel. När du kör ett sådant backup-jobb, vilket felmeddelande får du då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev Cecilia:

Är något ändrat sen det fungerade sist?

Har du jämfört instruktionerna i Cobians backupfil med de enhetsbokstäver som de olika enheterna har fått?

Jag ska använda samma bokstav L som tidigare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Mikael63:

Cobian backup skriver allt den gör i en logg och går något fel så står det också i loggen, med röd text om jag inte minns fel. När du kör ett sådant backup-jobb, vilket felmeddelande får du då?

Har inte hunnit så långt. Cobian hittar inte Mobilen. Det syns inte i utsökarens lista. 😕

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Mesa:

Det syns inte i utsökarens lista.

Utforskaren?

Hittas inte telefonen av Windows Utforskare så kan inte heller Cobian hitta den.

 

Hos mig blir det så här när jag ansluter telefonen via USB:

 

image.png.1cb8f0158dab97fb6ae38228d7369240.png

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kanske är så att Cobian inte kan "förstå" sökvägen till mobilen. Då kan det kanske behövas en ftp-server på mobilen.

 

Resilio är ett program jag skrivit om i några trådar här på eforum. Det är inte ett backup-program utan ett program för att synkronisera filer mellan olika enheter. Som en molnlösning fast utan moln. Som jag har förstått det är du i behov av att backa upp mobilbilder för att sedan kunna ta bort dem från mobilen. Ett sätt skulle då kunna vara att använda Resilio tillsammans med Cobian.

Man konfigurerar då Resilio så att mobilens bilder (alltid) synkas med ex. C:\Temp\Cobian vilket då blir källmapp för Cobian som när den kör kopierar det som finns i den mappen till en extern disk. Sedan kan man via Cobian låta radera filerna som ligger i C:\Temp\Cobian och då synkas även detta av Resilio så att filerna raderas även i mobilen och frigör utrymme. Kanske lite onödigt "konfigurerarande" dock.

 

När jag med mobilen har tagit jobbrelaterade bilder gör jag numera så att jag ansluter via USB-kabel och använder sedan Total Commander i datorn för att flytta filer från mobilen till den projektmapp där bilderna så att säga hör hemma.

Eftersom jag väljer att flytta, och inte kopiera, så städar jag mobilen i samma veva. Det blir lite handpåläggning för att göra detta manuellt men det är ändå det snabbaste och tillförlitligaste sättet. 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...