Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ersätta Office 2010?


Mikael63
 Share

Rekommendera Poster

Eftersom det saknas en forumkategori för hela Office hamnade tråden här.

 

Jag har en släkting som har Office 2010. Största argumentet tycks vara för att då få tillgång till Outlook (klienten i datorn), något som hen har använt hela tiden hen har hanterat e-post. Alltså inte ens använt sig av Outlook Express.

(troligen mycket) Enklare användning av Word och Excel förekommer också.

 

Det är en fulversion av Outlook 2010 och det blir svårare och svårare att re-aktivera den (var 180:e dag).

Att hen skulle tänka sig att faktiskt köpa Office får vi betrakta som uteslutet och vi behöver respektera det, annars är det ingen vits att jag postar denna tråd.

Vi måste också beakta att datorvanan inte är fullgod, trots många års användning.

En annan faktor är att min släkting inte har (mig veterligen) något Microsoftkonto som hotmail.com, hotmail.se men bör ha ett Gmail-konto då hen har en Androidtelefon.

 

Jag känner ju till flera olika tänkbara alternativ men det kan vara bra att bolla olika synpunkter.

Vad gäller alternativ till e-postklienten skulle jag spontant säga Thunderbird men tror att eM-Client skulle likna Outlook mer.

Å andra sidan är ju Outlook för webben väldigt bra men då är det ju inte "ett program i datorn", om man bortser från att webbläsaren också är ett program.

 

Word & Excel skulle ju kunna ersättas med ex. Libre Office eller FreeOffice men de ser ju faktiskt lite olika ut och jag har ratat dessa eftersom de inte klarar av att skriva ut rättvänt på hålat papper (annan tråd).

 

Ja, jag stoppar där. Vad tror NI skulle kunna fungera bra?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att Thunderbird finns på svenska är ju allmänt känt men enligt den här sidan
https://it-bloggen.com/289-ett-alternativ-till-windows-live-mail-och-e-postappen finns även eM Client på svenska.

 

Enligt dig och it-bloggen påminner det om Microsoft Outlook. Jag föreslår därför att du rekommenderar släktingen att satsa på eM Client.


När det gäller att LibreOffice inte kan skriva ut rättvänt på hålat papper kan man ju lösa det genom att skriva ut på ohålat papper som man därefter hålar med en hålslagare.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hen skulle ju kunna köpa en "Grå" licens till ett nyare Ms Office. Då blir det betydligt mindre kostnad. Som jag ser det är att även nyare Ms produkter inte är helt lika äldre utgåvor. Annars är Open Office riktigt bra och relativt likt Ms utgåvorna. Hos oss har jag lagt in Thunderbird på frugans PC när jag byggde om den. Hon känner sig helt nöjd och saknar inte Outlook Express. Jag gillar inte att ha eposten endast på webben. Det känns lugnare att plocka hem och spara lokalt. Det är också drivet av att man inte alltid har en internet uppkoppling.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Mikael63:

En annan faktor är att min släkting inte har (mig veterligen) något Microsoftkonto som hotmail.com, hotmail.se men bör ha ett Gmail-konto då hen har en Androidtelefon.

...

Å andra sidan är ju Outlook för webben väldigt bra men då är det ju inte "ett program i datorn", om man bortser från att webbläsaren också är ett program.

Har inga förslag på e-postprogram men någon kommentar/fråga.


Outlook för webben förutsätter väl en outlook-mejladress (hotmail-, m m), liksom motsvarande för webbmejl hos andra operatörer. Och Microsoft- och Google-konton behöver väl inte innebära att man skaffat/använder mejladresser från dessa operatörer. Om det är mejladresser du avser så spelar det väl ingen roll vilket e-postprogram som används. (Vill bara få förutsättningarna klargjorda, därav att jag "hakar upp mig" på detta. 😁)


Troligtvis erbjuder operatören för den/de mejladress(er) din släkting har också webbmejl. Det kanske kan vara ett alternativ till att byta e-postprogram (du skrev ju om Outlook för webben). Är det ett (annat) e-postprogram som är aktuellt så fungerar det sannolikt med e-postadresser oavsett operatörer för dem.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev mbgtmari:

finns även eM Client

Ah! Bra, det hade jag inte tänkt på men svenska får man nog lägga till som krav.

 

3 timmar sedan, skrev Kjoan:

Thunderbird på frugans PC när jag byggde om den. Hon känner sig helt nöjd och saknar inte Outlook Express

Ja där håller jag med, från OE till Thunderbird känns logiskt. Från Outlook till Thunderbird - inte lika självklart (kanske?)

 

3 timmar sedan, skrev Kjoan:

Jag gillar inte att ha eposten endast på webben. Det känns lugnare att plocka hem och spara lokalt.

Ja så är det även i detta fall och därför blir inte.. 

2 timmar sedan, skrev ChristerE:

Troligtvis erbjuder operatören för den/de mejladress(er) din släkting har också webbmejl. Det kanske kan vara ett alternativ till att byta e-postprogram

.. aktuellt.

 

**

3 timmar sedan, skrev Kjoan:

Open Office riktigt bra och relativt likt Ms utgåvorna.

Kanske. När jag testat har det varit sämre kompatibilitet med OO jämfört med LO om man har Excel/xlsx i åtanke.

 

**

 

3 timmar sedan, skrev Kjoan:

kunna köpa en "Grå" licens

Vad är det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och du vill inte ha det men snart släpper MS, som du troligen redan veta, Office 2021. En version lång livslängd och utan prenumeration.

 

Men det kanske inte är ett alternativ, Google spreadsheet, dvs online finns ju...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Notera att risken med dessa licenser är att det gränsar till piratkopiering och att Microsoft, i teorin, kan stänga av hela serien av licensen (som ett företag köpt).

 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte enligt Microsoft själva, eftersom dessa är inte vanliga licenser utan speciella företagslicenser, och vad dessa dataföretag gör med dom som blir över, lägger sig Microsoft inte i.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte det blir aktuellt att från Singapore köpa en kod till en programsvit som väl då ska hämtas någon annanstans?

 

Lite förklaringar till mitt första inlägg.

 

Om min släkting hade haft ett Microsoftkonto (ex. hotmail.se) som sin standard e-postadress hade hen per automatik haft tillgång till Outlook på webben (jag tycker det är en bra webbaserad "klient") och då hade det nog varit enklare att övertyga om att börja använda den i stället. Fast då hade ju det med lokala mappar blivit krångligare. Med ett sådant konto hade det då också per automatik funnits tillgång till Onedrive och det hade då möjligen fungerat att övertyga om att skaffa 365 "för webben". Eftersom sådant konto inte redan finns, och det troligen inte är aktuellt att skaffa ett sådan konto "bara" för ovanstående har jag räknat bort det.

 

I princip samma resonemang för Googles motsvarighet.

 

När jag kollar på länken från @mbgtmari ser jag att eM inte är gratis om man behöver kunna hantera mer än en(1) e-postadress och i det här fallet tror jag det gäller fyra st. Egen Telia, annans Gmail, andras hotmail. (alltså andra familjemedlemmar)

 

Därmed återstår då endast Thunderbird så som jag ser det, om det ska vara jag som är närmaste support.

(jag kör med Tb själv i Linuxmiljön)

Som jag ser det är den enda praktiska märkbara skillnaden mellan Outlook och Tb var man drar in och släpper bilagor.

Om man nu gör det. Använder man knapp för att bifoga blir det ju samma typ av hantering. Det kan alltså gå att övertyga om ett byte på just den fronten. Nu är det dock ett "sammansatt" problem.

 

För att ersätta MS Word fungerar det troligen med LibreOffice, OpenOffice, FreeOffice, WPS Office osv.

De behöver bara kunna öppna .doc och .docx med bibehållen formatering och även kunna spara i de formaten.

 

För Excel gäller samma sak vad gäller format och även om det inte skapas avancerade kalkylblad kan man ju vilja hämta och köra denna utmärkta anagram-generator https://eforum.idg.se/topic/363094-anagramgenerator/?do=findComment&comment=1740921

 

 

När jag testade i Google Kalkylark fungerade det inte och den fungerar inte heller i Gnumeric.

Jag har själv bara Gnumeric (numera) och kan/har inte testat de andra kontorssviterna. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om detta är alternativ för hen men jag har använd ibland detta:

Google Dokument – skapa och redigera dokument gratis online.

https://www.google.se/intl/sv/docs/about

Skapa ett nytt dokument och redigera samtidigt med andra, från din dator, telefon eller surfplatta. Få saker gjorda med eller utan internetanslutning. Använd …

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Mesa:

Jag vet inte om detta är alternativ för hen men jag har använd ibland detta:

Google Dokument – skapa och redigera dokument gratis online.

https://www.google.se/intl/sv/docs/about

Skapa ett nytt dokument och redigera samtidigt med andra, från din dator, telefon eller surfplatta. Få saker gjorda med eller utan internetanslutning. Använd …

Nej, inte som jag ser det. Se ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, skrev Mikael63:

Om min släkting hade haft ett Microsoftkonto (ex. hotmail.se) som sin standard e-postadress hade hen per automatik haft tillgång till Outlook på webben (jag tycker det är en bra webbaserad "klient") och då hade det nog varit enklare att övertyga om att börja använda den i stället.

Man måste skilja på ett Microsoft-konto och en Microsoft-mejladress. Man kan starta ett Microsoft-konto genom att registrera en mejladress från ett annat företag. Det är vad alla som loggar in i Windows med en mejladress gör, som jag har förstått det.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo visst är det så. Det jag vill få fram är att det inte redan finns varken Microsoft-konto eller Microsoft-mejladress.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Office 2010 torde väl knappast supportas vad gäller uppdateringar?

Finns det några "kända" säkerhetsbrister med just 2010 och som inte är åtgärdade? Alltså något som den vanlige hemmaanvändaren har anledning att oroa sig för?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Office 2010 får som du säger inga uppdateringar längre men kan kan samtidigt fråga sig om det finns kvar en attackvektor mot denna version av Office. Lite "security by obscurity", så gammalt att ingen kan tro att någon använder det.

Vanligaste risken i Office är onekligen VBA och så länge de inte laddar ned något med aktiv kod i borde riskerna vara små.

 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 timmar sedan, skrev Mikael63:

För Excel gäller samma sak vad gäller format och även om det inte skapas avancerade kalkylblad kan man ju vilja hämta och köra denna utmärkta anagram-generator https://eforum.idg.se/topic/363094-anagramgenerator/?do=findComment&comment=1740921

När jag testade i Google Kalkylark fungerade det inte och den fungerar inte heller i Gnumeric.

Jag har själv bara Gnumeric (numera) och kan/har inte testat de andra kontorssviterna. 

Nu har jag testat den filen i LibreOffice, OpenOffice, FreeOffice och WPS Office och ingen av dem klarar av denna fil. Full kompatibilitet med Excel finns således inte.

 

Då blir denna tråd en icke-fråga eftersom (gratis) alternativ saknas.

 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, jag tog en titt på detta med nya ögon.

Eftersom det inte finns något alternativ till att köra med Excel kollade jag (ändå) på att använda gratisvarianten av Excel på https://www.office.com/launch/excel?auth=1 och där fungerar "testfilen".

Dock bara om man hade OneDrive aktivt, vilket jag inte hade efter lång tids inaktivitet. Fick en länk och aktiverade OneDrive och då fungerar det. OBS! Då har jag ingen OneDrive mapp i datorn (kör dessutom Linux) och jag tror att det kan vara enklare om det körs så - alltså att "OneDrive är en lagringsplats i molnet. Punkt". Man kan ha filer i datorn och man kan ha filer i molnet. Ingen inblandning av någon synkronisering, till att börja med.

Då skulle alltså detta med en, i det här sammanganget, "fullvärdig" ersättare av Excel vara löst.

Även om en familjemedlems hotmail (tror jag) administreras kan det vara lämpligt att skaffa ett eget konto för tillgång till 365. DÅ ligger det närmare till hands att även hantera e-posten "online" då jag (faktiskt!) tycker att Outlook "online" fungerar riktigt bra. Då skulle man kunna använda det nya Microsoftkontot enbart för inloggning (man kan ju ha nån xyz123AThotmail.com bara) åtkomst och sedan lägger man till de andra e-postadresserna.

Men det går visst inte längre.. 

 

image.png.02b5b36d5f683711bc64c824bceaca63.png

 

Att blanda in epostalias skulle nog stöka till det bara.

 

Surt...

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...