Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fyra knep: Så får du Windows 11 att likna Windows 10


Nyhetsroboten
 Share

Rekommendera Poster

Nyhetsroboten
646043355.jpg
Tycker du det känns lite väl obekvämt med både en massa nya funktioner och samtidigt en ny design som till exempel placerar Startmenyn mitt på skärmen? Ta det lugnt – det finns mycket du kan göra för att få Windows 11 att kännas lite mer bekant.

Läs hela artikeln här

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har Nyhetsroboten testat de tips, som Nyhetsroboten tipsar om?

Skulle inte tro det.

 

Jag testade iaf Explorer Patcher för att få det gamla aktivitetsfältet. Behöver ha Quick Launch för att kunna använda Windows 11.

Man ska ladda ner dxgi.dll och lägga i C:\Windows. Då får man denna funktion:

  • use the classic taskbar from Windows 10 (without the nasty effects of UndockingDisabled)

Visst man får gamla taskbaren, men med reducerade alternativ. Det går att lägga till ett nytt verktygsfält, t.ex. Quick Launch, men visa text, visa rubrik och och val av små eller stora ikoner finns inte. Resultatet blir att det inte går att bocka ur visa text, visa rubrik och välja ikonstorlek. Därmed kan inte jag använda mig av Quick Launch.

I tipset står without the nasty effects of UndockingDisabled). Men det stämmer inte.  Resultatet blir samma nasty effects med båda tipsen.

Jag hade testat UndockingDisabled (ett registerhack) tidigare. 

 

Testade också tipset om startmenyn, Open Shell. Fick aldrig till det, så att det är användarvänligt. För rörigt. Avinstallerade ganska snabbt.

 

Men det är kanske bara jag som har SBS. 😁

Redigerad av Avicii
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Tomas E:

Hur många vill ha den mitt på? Skulle gärna se lite användarstatistik på det så småningom.

Jag har en väldigt bred skärm, typ 120cm bred och att framförallt att det program man har igång är mer i mitten är något jag tycker är bra. Jag har visserligen inte använt startknappen regelbundet på ett år, jag använder powertoys run istället. Men jag tror inte knappen position kommer påverka mig speciellt. 

 

29 minuter sedan, skrev Avicii:

Behöver ha Quick Launch för att kunna använda Windows 11.

Varför? Kan du inte ha ikoner för dina favoritprogram på skrivbordet exempelvis? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev .M:

Varför? Kan du inte ha ikoner för dina favoritprogram på skrivbordet exempelvis? 

Snabbaste sättet att öppna en genväg är Quick Launch, som jag ser det.

På skrivbordet har jag en enda ikon och det är papperskorgen. För övrigt är skrivbordet helt tomt.

Jag arbetar med 2 webbläsarsessioner bredvid varandra på en 32"are, så av skrivbordet ser jag inget, förutom 0.3 mm mellanrum mellan sidorna. Längst ner i taskbaren ligger Quick Launch med 37 ikoner alltid synliga och direktåtkomliga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

37 program direkt i Taskbar! Har du plats med något annat? Kan du inte fästa ikoner på Taskbar, då fungerar väl det som snabbstart? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, skrev .M:

37 program direkt i Taskbar! Har du plats med något annat? Kan du inte fästa ikoner på Taskbar, då fungerar väl det som snabbstart? 

Tack, jag ska testa det nästa gång jag loggar in på Windows 11 datorn. Har den datorn bara för att testa nya program och installationer.

Quick Launch ikonerna tar bara halva utrymmet av taskbaren, så det finns mycket plats kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

59 minuter sedan, skrev Avicii:

Tack, jag ska testa det nästa gång jag loggar in på Windows 11 datorn.

Fästa program på Aktivitetslisten kan man göra i Windows 10 också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fästa program i aktivitetsfältet går bra, men 3 fästa ikoner tar lika mycket plats som 4 ikoner i Quick Launch. Jag kan leva med det tills lösning finns.

Det är några genvägar jag inte kan få till aktivitetsfältet. Program och funktioner, Mappalternativ (Alternativ för Utforskaren) och System > Om. Alla 3 finns i kontrollpanelen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 timmar sedan, skrev Avicii:

3 fästa ikoner tar lika mycket plats som 4 ikoner i Quick Launch.

Känns som att det blir väldigt små ikoner i så fall, såvida du inte jämför med om man ställer in den större storleken på ikoner i aktivitetsfältet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

28 minuter sedan, skrev Tomas E:

Känns som att det blir väldigt små ikoner i så fall, såvida du inte jämför med om man ställer in den större storleken på ikoner i aktivitetsfältet.

Ikonerna som jag fäster är lite mindre än Quick Launch ikonerna, men det är större mellanrum med de fästa ikonerna. Går det att ändra storleken på fästa ikoner i aktivitetsfältet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev Avicii:

Ikonerna som jag fäster är lite mindre än Quick Launch ikonerna, men det är större mellanrum med de fästa ikonerna. Går det att ändra storleken på fästa ikoner i aktivitetsfältet?

Ja, det går att välja två storlekar. I inställningar, aktivitetsfältet, gå till detta och gör ditt val.

 

image.png.91c901a084711a40f29ff3623588b800.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-10-11 17:41, skrev Tomas E:

Ja, det går att välja två storlekar. I inställningar, aktivitetsfältet, gå till detta och gör ditt val.

 

image.png.91c901a084711a40f29ff3623588b800.png

I inställningar för aktivitetsfältet kan jag inte se det alternativ du skriver, finns i mitt Windows 11 Pro.

Kan du guida lite mer var du hittar Använd små knappar i aktivitetsfältet, eller visa bild?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Avicii:

I inställningar för aktivitetsfältet kan jag inte se det alternativ du skriver, finns i mitt Windows 11 Pro.

Kan du guida lite mer var du hittar Använd små knappar i aktivitetsfältet, eller visa bild?

Jag har ju i och för sig Windows 10 men nog borde det gå att ändra även i W11 tycker jag, såvida de inte har tagit bort funktionen.

 

1. 

1.png.0c11ac2283191ac579d22a730a99e52d.png

 

2.

2.png.677b4cdb4ade45e23b9ede47c4deb47c.png

 

 

3.

 

3.png.d40dd48e236119c38d452b76177f3b38.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, skrev Thirteen:

Här finns tips om hur man gör själva aktivitetsfältet större eller mindre How to Make Your Taskbar Larger or Smaller on Windows 11

Har du testat det?

Jag testade med reg hacket, men ikonerna fick jag inte att ändra storlek. Testade med 0, 1 och 2 för Value data, men det blev ingen skillnad. Omstart mellan varje ändring av Value data.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, skrev Avicii:

Har du testat det?

Jag testade med reg hacket, men ikonerna fick jag inte att ändra storlek. Testade med 0, 1 och 2 för Value data, men det blev ingen skillnad. Omstart mellan varje ändring av Value data.

Väntar fortfarande på 11:an. Den här gången så känns det inte som det brådskar.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går alltså inte att ändra i Windows 11 på samma sätt som i Windows 10? Ikonstorleken alltså.

Redigerad av Tomas E
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, skrev Tomas E:

Det går alltså inte att ändra i Windows 11 på samma sätt som i Windows 10? Ikonstorleken alltså.

Nej

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

36 minuter sedan, skrev Avicii:

Har du testat det?

Jag testade med reg hacket, men ikonerna fick jag inte att ändra storlek. Testade med 0, 1 och 2 för Value data, men det blev ingen skillnad. Omstart mellan varje ändring av Value data.

Kan det vara så att Explorer Patcher eller något annat liknande har orsakat att ikonerna inte ändrar storlek när Aktivitetslisten ändrar storlek?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, skrev Cecilia:

Kan det vara så att Explorer Patcher eller något annat liknande har orsakat att ikonerna inte ändrar storlek när Aktivitetslisten ändrar storlek?

Tack, inte omöjligt.

Men att ta bort Explorer Patcher och dess inställningar är lite jobb. Får se om jag testar det. Kan leva med de små ikonerna tills vidare. 😀 Det är än så länge bara på min testdator jag kör med Windows 11.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tvärtom!😁

Tycker Windows 11 på min nya dator ser så mycket snyggare ut, så jag vill nu få mina två gamla Windows 10 datorer att likna startmenyn som Windows 11 har! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många som hatar den nya taskbaren i Windows 11, där aktivitetsfältets basfunktioner tagits bort. Jag är en av dom. 

"Microsoft removed basic taskbar functionality in Windows 11, like displaying the time and date on multiple monitors, moving the taskbar to the top of the screen or sides, and even small things like altering its height and having small icons. It has angered many Windows users, and most of the top feedback in Microsoft’s Windows Insider program was related to the taskbar changes before Windows 11 debuted last week."

 

Finns hopp om att Microsoft lyssnar på användarna.

Microsoft hinted at potential changes to the taskbar last month. “As with every experience in Windows 11, we’re constantly listening and learning, and welcome customer feedback that helps shape Windows,” said a Microsoft spokesperson in a statement to The Verge in September. “Windows 11 will continue to evolve over time; if we learn from user experience that there are ways to make improvements, we will do so.”

 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...