Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

när någon ringer trots nix?


.M
 Share

Rekommendera Poster

Helt plötsligt så har flera mäklare börjat ringa mig, försöker erbjuda något antar jag. Mitt nummer står med i nix och enligt wikipedia så ska man kunna anmäla folk som ringer trots man har nix. Men skulle det spela någon roll. Var har denna någon man anmäler till för mandat att göra något egentligen? Att kolla nix är väl egentligen bara "artigt" och inget krav?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker definitivt att du skall anmäla det inträffade.
Allt som jag får, oadresserad reklam eller oönskade telefonsamtal har jag anmält. Numera anmäler man allt till Nix, vilket inte alltid har varit så.

 

Även jag fick telefonsamtal från en mäklare trots att jag inte är kund, aldrig varit kund eller varit i kontakt med mäklaren. Jag uppmanades att sälja min bostad eftersom de hade kunder som ville köpa min bostad.

 

Jag anmäld det inträffade. Några månader senare fick jag en återkoppling där informationen var att man kontaktat mäklaren och tillrättavisat dem om att de bryter mot gällande regler. Hot om vite hade också utfärdats, enligt informationen.

 

Jag anmäler all oadresserad reklam och har fått information om att avsändaren har blivit tillsagd att följa de regler som gäller.

 

Anmäl du för det har ändå effekt!

Här gör du din anmälan:

 

https://nixnamnden.se/att-gora-en-anmalan/anmalningsformular

  • Gilla 2
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat

Det är inte förenligt med 5 § marknadsföringslagen att i försäljnings-, marknadsförings- eller insamlingssyfte ringa till fysisk person vars telefonnummer är infört i spärregistret NIX-Telefon.

https://nixtelefon.org/regler/

 

Jag tycker du skall anmäla de som ringer dig. Men dubbelkolla först att du verkligen är införd i registret. 

 

Obs, om det är en jobbtelefon så gäller ej reglerna kring fysisk person (telefonnummer som ägs av enskild näringsidkare eller juridisk person är undantagna).

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...