Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nu är jag less på min startbild, går det att tvinga Windows att byta den?


Tomas E
 Share

Rekommendera Poster

Begriper inte varför Windows 10 har börjat sega med startbilder som jag inte tycker om. Jag har upprepade gånger valt att ta bort bilder med djur eftersom jag inte tycker det är bilder på söta djur utan ofta lite småsura och dessutom i närbild. Jag har därför oftast fått bilder jag gillar, dvs naturbilder. Det brukar gå relativt snabbt att få frågan om jag tycker om bilden ifråga, men typ den senaste månaden, när jag får djurbilder, ligger de kvar åtminstone en vecka eller så, har inte koll. Gissar att om jag stänger av funktionen i inställningar så blir det nåt annat, men då kanske min historik över vilka bilder jag gillar respektive ogillar också försvinner. Finns det nåt sätt att kringgå detta automatiska bildbyte så att man får en som man är nöjd med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En lösning är att du blundar om det är så störande alt en genomskinlig rullgardin framför skärmen som du ritat en rytande T-Rex på som du drar ner när datorn drar igång.

Lycka till med ditt problem.

 

Vänligen Kenta...

en-kreativ-varm-övertoningslinje-som-ritar-teckning-rör-vid-rex-tecknad-151554502.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du sparar väl de naturbilder du tycker om? Det gör jag i undermappar till Bilder.


Även jag får ibland inte frågan om jag gillar bilden. Men man kan alltid byta från Windows spotlight till Bild eller Bildspel via Inställningar > Anpassning >Låsskärmen. Det gör jag när jag blir less på att vänta på någon ny och finare bild än den senaste spotlightbilden. Jag väljer t ex Bild och en av mina vackra bilder jag gärna vill möta igen. Efter ett tag byter jag tillbaks till Windows spotlight igen. 

 

Windows för ingen statistik över vilka bilder man redan fått och gillat. Jag får ofta bilder jag fått tidigare i stället för nya. Eftersom jag sparar bilderna kan jag ju se vilka jag redan fått för det är inte alltid jag kommer ihåg det.

Redigerad av mbgtmari
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev mbgtmari:

Du sparar väl de naturbilder du tycker om? Det gör jag i undermappar till Bilder.


Även jag får ibland inte frågan om jag gillar bilden. Men man kan alltid byta från Windows spotlight till Bild eller Bildspel via Inställningar > Anpassning >Låsskärmen. Det gör jag när jag blir less på att vänta på någon ny och finare bild än den senaste spotlightbilden. Jag väljer t ex Bild och en av mina vackra bilder jag gärna vill möta igen. Efter ett tag byter jag tillbaks till Windows spotlight igen. 

 

Windows för ingen statistik över vilka bilder man redan fått och gillat. Jag får ofta bilder jag fått tidigare i stället för nya. Eftersom jag sparar bilderna kan jag ju se vilka jag redan fått för det är inte alltid jag kommer ihåg det.

Jag sparade en del bilder tidigare men har slutat med det. Efter en tid kommer de tillbaks igen ändå och man kan njuta en stund av dem innan man loggar in, utan att de tar upp lagringsplats. Men som det verkar så är det någon slags funktion som håller reda på vad man gillar och inte gillar. Har ju som sagt fått en hel del rena naturbilder då jag valt bort vissa andra kategorier.

 

Om det inte är Windows som håller reda på det så är det mycket troligt att det sparas uppgifter nånstans "för att anpassa din upplevelse till dina personliga önskemål" eller nåt sånt. Det är ju samma vad gäller reklam. Man kan välja att ställa in så att man får mer relevant reklam istället för bara reklam i allmänhet.

 

Får väl prova att byta till en annan inställning då. Då borde den bild jag har nu i alla fall inte dyka upp på ett tag, och sen kan jag ogilla det mesta tills det blir rätt igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...