Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny windows dator 64 bitar


tfhdesign
 Share

Go to solution Solved by tfhdesign,

Rekommendera Poster

Halloj!
Har en Bell pc med win 10, 32 - bitars från 2007
Den börjar vara slö och måste nog köpa en ny pc,
har många program men inte nycklar/lösenord till alla.
Om jag speglar hårddisken kan jag överföra alla program och 
document/bilder till en ny pc med win 10 64-bitars ??
What to do?
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, skrev tfhdesign:

Om jag speglar hårddisken kan jag överföra alla program och document/bilder till en ny pc med win 10 64-bitars ??

Bilder och andra filer/dokument är inga problem. Men program får man installera om, såvida det inte är "portabla" program.

Så installerar du om programmen när du byter dator - PC för Alla (idg.se)

 

Hittade i hastigheten ingen bra artikel på svenska.

What Is a “Portable” App, and Why Does It Matter? (howtogeek.com)

 

 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns vissa möjligheter att med hjälp av tredjepartsprogram flytta från en dator till en annan. Några är kostnadsfria med begränsningar medan andra, som kostar, kan utföra mer.

Även om jag rekommenderar att man installerar programmen på en ny dator kan du alltid se om de här är något för dig ändå.

 

https://www.easeus.com/free-pc-transfer-software/

 

https://web.laplink.com/product/pcmover-home/#tabs2
 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev ChristerE:

Bilder och andra filer/dokument är inga problem. Men program får man installera om, såvida det inte är "portabla" program.

Njae, stämmer det? Om man klonar hårddisken så bör programmen fungera då 32-bitarsprogram fungerar på 64-bitars dator.

 

DOCK! Bör man nog inte klona hårddisken pga man får fel drivrutiner osv. Och det är inte säkert att man får bästa drivrutinerna då en 64-bitars dator antagligen antar att man kör 64-bitars programvara/drivrutiner.

 

12 timmar sedan, skrev tfhdesign:

Om jag speglar hårddisken kan jag överföra alla program och 
document/bilder till en ny pc med win 10 64-bitars ??

Jag tror du kan, men du bör inte. Det bästa är att om du inte tänkte använda den gamla datorn, se om du kan plocka ur hårddisken och sätt i ett externt usb-kabinett. Exempelvis sånt här om det är 2,5 tums disk

https://www.kjell.com/se/produkter/dator/datortillbehor/harddiskkabinett/plexgear-harddiskkabinett-25-smart-access-usb-a-p61288

 

Sen kan du därifrån ansluta hårddisk till ny dator, kopiera över alla dina dokument (du får backup på köpet), sen får du ladda ned och installera det program du vill fortsätta använda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, skrev .M:

Njae, stämmer det? Om man klonar hårddisken så bör programmen fungera då 32-bitarsprogram fungerar på 64-bitars dator.

Jag såg formuleringen om att spegla disken, men TS informerar också om Windowsversionen i den nya datorn (64-bitars Windows 10). Undrade vad spegling innebär (i frågan) men tolkade det inte som att klona disken för att köra Windowsinstallationen från den gamla datorn (eller helt enkelt flytta gamla disken till nya datorn). Och genom det också ha "överfört" program och egna filer. Windows i nya datorn är inte så intressant då.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...