Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ingen skärpa på skärmen


Kullen
 Share

Rekommendera Poster

Jag har köpt en ny HP-dator men problemet är att jag inte får nån skärpa på min gamla Dell-skärm. På datorn finns VGA och Hdmi anslutningar och en vgaliknande anslutning med nio stift. (Vet inte vad det är). På skärmen finns DVI, VGA och en DisplayPort, men ingen Hdmi. Måste jag köpa en ny skärm? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sannolikt är kontakten med de nio stiften en serieport. 
Du behöver inte köpa ny skärm. Du behöver, antingen en kabel eller en adapter, som tillåter dig att ansluta HDMI till DVI.

 

Här är en lista på kablar med HDMI-kontakt i ena änden och DVI-kontakt i den andra änden:

 

https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?o=lokal_rank&b=s468256598

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

X-Mens lösning är den bättre, men det finns ett par saker du kan kolla för den befintliga anslutningen.


Det pratas och skrivs mycket om digitalisering, men när det gäller grafiken i datorer så har den genererats digitalt i årtionden. Signalen konverteras sedan till att bli analog för att fungera för de tidigare använda CRT-skärmarna. Ansluts en plattskärm via VGA (analogt) så blir det först en konvertering från grafikkortets pixlar till en analog signal, som sedan konverteras igen för de "digitala" bildpunkterna i plattskärmen.


Om en plattskärm ansluts via VGA så brukar det finnas ett menyval i bildskärmen för att rätta till eventuell suddighet, kalls nåt i stil med Auto-Adjustment. Menyvalet är gråat om bildskärmen ansluts med DVI, HDMI, m m.


På en plattskärm kan det också bli suddigt om inte den rekommenderade upplösningen används (native resolution). Tycker man att bokstäver på bildskärmen blir för små så är det bättre att ändra "Skala och layout", i Inställningar, än att ändra Skärmupplösning.

 

Hur funkar det? - Bildskärmsnaslutningar | Kjell.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen. Jag lär mej mycket här på forumet. Hittade dock inga såna inställningar så jag har köpt ny kabel och hoppas det ska funka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...