Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Acer Aspire E1-572 startar inte


Mållgan
 Share

Rekommendera Poster

Hustruns laptop, Acer Aspire E1-572, Windows 10, 512 GB SSD-disk, har börjat sucka. När man startar den med påknappen hörs ett knasterljud och knappen börjar lysa men sedan blir det stopp. Knappen lyser men starten kommer inte igång. Då stänger jag av den med samma knapp. Efter ett antal timmar kan starten dock funka igen. De senaste dagarna verkar åkomman ha förvärrats. Är datorn klar för den sista vilan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ett antal varianter av dem datormodell din hustru har. Men generellt kan jag få fram att den bör vara tillverkad runt 2013. 
Om jag förstår ditt inlägg rätt startar datorn ibland. Om så är fallet kan felet bero på att kylningen av CPu i första hand inte fungerar som den skall.

Antingen är utblåset igensatt av damm (mycket vanligt på bärbara efter ett par års drift), fläkten till kylningen av CPUn har lagt ner eller möjligtvis har kylflänsen till CPUn inte längre en bra anliggning mot CPUn (skruvarna som håller den på plats kan ha lossat lite).

 

Har du möjlighet att öppna datorn skulle det vara en fördel för att klargöra om kylningen är problemet.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har provat diverse tips som finns på nätet. Nu har jag tagit ut SSD-disken och minnena och resten går till återvinningen. Tack i alla fall.

  • Förvirrad 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag dammat av min gamla Acer Aspire 8943G som numera innehåller Windows 10, en SSD-disk 512 GB och två 4 GB-minnesenheter. Det finns två lediga minnesplatser och frågan är om det är gångbart att där sätta in de två 4GB-minnena från E1-572-laptopen utan att djupborra i minnesbeteckningarna. Dvs kan något haverera om de nyinsatta minnena inte är kompatibla eller är det bara att ta ut dem om datorn inte startar/bootar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...