Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ta bort text i .mp4-videos


petergustafsson
 Share

Rekommendera Poster

petergustafsson

Hej.

Jag har två .mp4 filer som har bakgrundsljud (musik) samt text inlagt i filmen, inte undertitlar, utan annan text.

 

Jag har med Movie Maker lyckats få bort musiken på ett mycket enkelt sätt.

 

Men jag vet inte om det går att få bort texten som dyker upp på fler ställen, om det ens är möjligt ?

 

Någon som vet och i så fall hur gör man ?

 

Tacksam för all hjälp jag kan få.

 

Mvh

Peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om den är i filmen är enda sättet att antingen blurra eller skära bort texten. Att ta bort så att den inte finns, att filmen blir som original går inte, informationen är borta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

petergustafsson
28 minuter sedan, skrev Monshi:

Om den är i filmen är enda sättet att antingen blurra eller skära bort texten. Att ta bort så att den inte finns, att filmen blir som original går inte, informationen är borta.

 

Tack för ditt svar Monshi, jag misstänkte det.

Det är inlagt text på ryska i hela filmerna som jag ville byta ut mot svensk text, men det blir ju ett jäkla jobb.

Som sagt, tack för svar men det får vara i så fall.

 

Mvh

Peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 timmar sedan, skrev petergustafsson:

Tack för ditt svar Monshi, jag misstänkte det.

Det är inlagt text på ryska i hela filmerna som jag ville byta ut mot svensk text, men det blir ju ett jäkla jobb.

Som sagt, tack för svar men det får vara i så fall.

 

Mvh

Peter

Nejdå. Det behöver inte bli så mycket jobb.

Du kan t.ex. använda Avidemux för att blurra den ryska texten och sedan använda en extern Svensk undertextfil och spela upp filmen i VLC-player.

Nu var det ett tag sedan jag höll på själv men vill du "bränna in" undertexten i filmfilen så är det inte omöjligt att du kan göra det i Avidemux också. Annars finns det andra program för att göra det.

Tänk bara på att för varje grej du gör med filmfilen, om man inte gör allt i ett svep i samma mjukvara, så måste den omkomprimeras.

Det innebär att kvaliteten också försämras varje gång.

Så.. Ska du t.ex. blurra OCH bränna in texten så bör du göra det i en mjukvara som klarar av både och.

Då omkomprimeras filmfilen bara en gång.

 

Hoppsan. Såg nu att det inte är undertexter din fråga gäller.

 

Redigerad av smeghead
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...