Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Någon med erfarenhet av påslös dammsugare?


DePhaz
 Share

Rekommendera Poster

Go eftermiddag.

 

Jag funderar på att köpa mig en ny dammsugare. Den jag jar nu har något fel på strömbrytaren. Det är också så att alla dammsugare jag haft hittills har haft påse och jag är värdelös på att köpa hem påsar. Det finns ju, tack och lov, maskiner idag utan påse men hur bra är de? Kikade på den här: https://www.philips.se/c-m-ho/dammsugare/paslosa/powerpro-compact Någon med erfarenhet? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Observera att även om den inte har påsar så är det filter som ska bytas då och då.

 

Den dammsugaren finns med i Råd & Röns dammsugartest: https://www.radron.se/tester/koksmaskiner-stadning/dammsugare/

Jag antar att man inte kan läsa så mycket utan att betala men det är 5 st från Philips med och de får 51 - 59 poäng där FC9331/09 PowerPro Compact är den som får 51 poäng. Den bästa påslösa är Bosch BGS5335 ProAnimal med 68 poäng men den kostar ju mer också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har bara erfarenhet från påslös och sladdlös dammsugare (Electrolux) samt från påslösa grovdammsugare.

När dessa ska tömmas så yr det oundvikligen damm/skräp. Det "rinner" inte som sand ur behållaren, så som man får intryck av från bilden på den Philips Powerpro.

Visst, om man bara dammsuger o-poppade popcorn lär det inte vara någon fara men i vårt hushåll med hundar och därmed en massa hundhår skulle en påslös dammsugare inte vara ett bra alternativ. Om man inte går utomhus och tömmer direkt i soptunnan då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att du är utefter billiga saker, men tänkte att jag ger mitt bidrag till frågeställningen i alla fall. Jag har en Dyson 11 som suger bra. Inga problem med att tömma damminnehållet, gällande dammspridning vid tömning, så länge man gör tömningen någorlunda djupt i en påse, vilket är enkelt med den konstruktion den har. Det puffar i alla fall inte ut något synligt damm, även om jag är medveten om att det enligt fysikens lagar borde puffa ut något....
Hade tidigare en dammsugare som jag köpte en tömningsbar påse till. Det blev ganska dammigt när man skulle tömma den eftersom den samlade ihop så mycket mer damm i den. Med Dysons jämförelsevis lilla dammuppsamlare som man enkelt med ett handgrepp "skjuter" ut dammet  när det behövs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta att återkopplingen dröjde lite...

 

Cecilia: Jo, det finns ju filter som ska bytas då och då. Har själv aldrig bytt faktiskt men det sägs ju att det finns ett sådant... 🙄  Nej, jag kunde inte läsa testet men jag ska se om jag kan hitta någon information på nätet.

 

Mikael63: Nä, det är ju lite felaktigheter i produktbilderna* men det är ju så... Har inget problem med att det dammar på detta sätt men så länge behållaren går att att tömma i en (sop) påse är det ju inget problem. Har inga husdjur så jag slipper ju det prblemet.

 

* Har sett på någon Tv-shopping kanal där man demonstrerar dammsugare genom att suga upp M&M's... Som om man skulle ha hemmet fullt av småsten... 🤨

 

Hakinger: Skulle gärna ha en Dyson, men de är så dyra...

 

Ännu har ingen kommit med förslaget att jag ska köpa mig en robot. Bra, för det fungerar inte i detta fall.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, skrev DePhaz:

Nej, jag kunde inte läsa testet men jag ska se om jag kan hitta någon information på nätet.

Jag har en prenumeration så jag kan läsa hela men jag kan ju inte kopiera en massa information från det men har du någon specifik fråga så kan jag ju se om jag kan svara på den. Annars är ju kostnaden för att läsa rätt liten jämfört med priset på dammsugaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag förstår. Tänkte bara om det stod något om hur bra den var. Behöver ju inte låsa mig till den modellen, det kanske finns fler i samma prisklass. Jag tänkte dock köpa från Philips då jag fått ett erbjudande från dem (de påstod ju att felet på min maskin inte gick att laga).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...