Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med att öppna bifogad PDF i utkast till mejl i Thunderbird


Stefan A
 Share

Go to solution Solved by Stefan A,

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag är ny i forumet och ställer min första fråga till er.

 

Har haft Thunderbird som e-postsystem i ungefär ett år och det har fungerat mycket bra.

 

Men sedan igår så kan jag inte längre öppna bifogade PDF-filer i utkast till nya mejl i Thunderbird. När jag klickar på den bifogade filen så kommer det upp en ruta där det står ungefär att "dokumentet kan inte öppnas därför att associerat hjälpprogram inte finns. Ändra associationen i dina inställningar". Dokumentets namn visas som C:/Users/Document etc.

Har tittat i Inställningar i Thunderbird. Där finns ingenting  relevant vad jag kan se som lekmannaanvändare. 

I det engelska Thunderbird-communityt så hänvisas det till Tools/Options/Advanced/Reading (för val av program att läsa filen med). Inget sådant finns i Verktyg i min Thunderbird.

 

Stort tack på förhand för all hjälp med detta! Det är alltid trevligt att kunna öppna bifogad fil och kolla av den innan mejlet skickas.

 

Några andra observationer som kanske är relevanta:

 

I min stationära PC har jag valt Adobe Acrobat som app för att läsa PDF-filer. Fungerar utan problem.

 

Bifogar jag en Wordfil i mejlutkastet i Thunderbird och öppnar Wordfilen, så får jag en ruta där Thunderbird frågar om jag vill öppna filen med Microsoft Office Word. Jag svarar ja och filen öppnas.

 

Jag har mejlat en PDF på prov till person som inte använder Thunderbird. Det gick att öppna filen och filen var märkt med PDF-ikonen.

Redigerad av Stefan A
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommen!

1 timme sedan, skrev Stefan A:

Jag har mejlat en PDF på prov till person som inte använder Thunderbird. Det gick att öppna filen och filen var märkt med PDF-ikonen.

Då bör du ha det brevet i mappen Skickat. Om du öppnar det - kan du då öppna den bifogade filen?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Stefan A:

I min stationära PC har jag valt Adobe Acrobat som app för att läsa PDF-filer. Fungerar utan problem.

Menar du valt i Windows eller i Thunderbird?

Vad är valt som app i Windows för att läsa PDF-filer i datorn som har problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, skrev Mikael63:

Välkommen!

Då bör du ha det brevet i mappen Skickat. Om du öppnar det - kan du då öppna den bifogade filen?

Tack Mikael63!

 

Ja, jag har det brevet i mappen Skickat. Jag kan öppna den bifogade filen med ett klick. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, skrev Cecilia:

Menar du valt i Windows eller i Thunderbird?

Vad är valt som app i Windows för att läsa PDF-filer i datorn som har problem?

Hej Cecilia!

Tack för ditt svar!

 

I Windows i min stationära PC har jag valt Adobe Acrobat DC för att läsa PDF-filer. Jag gjorde valet igår genom att söka efter "standardinställningar" i sökrutan nederst t.v. i skärmbilden. Sen gick jag till "Välj standardapp efter filtyp" och valde Adobe Acrobat DC.

Jag har inte gjort något sådant aktivt val i Thunderbird. Hittar ingen skärmbild i Thunderbird som verkar lämplig. Min Thunderbird installerades 2020 av en PC-firma som ersättning för Windows Mail. Därefter har jag bara gjort någon enstaka aktiv ändring (med anledning av byte av mejladress). Det har alltid gått bra att öppna PDF-filer i mejlutkast, ända fram till igår.

 

Anledningen till att jag aktivt valde Adobe Acrobat DC igår var följande: Igår var alla mina PDF-filer av okänd anledning omdöpta till Google Chrome HTML Documents. De gick fortfarande att öppna och hade då ändelsen .pdf. Enligt råd från lokal PC-firma så valde jag aktivt Adobe Acrobat DC som åtgärd. Därefter har mina PDF-filer i Utforskaren en PDF-ikon samt heter Adobe Acrobat-dokument, precis som tidigare. Jag vet inte om detta är relevant för problemet med att öppna PDF-filer i mejlutkast i Thunderbird.

Redigerad av Stefan A
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

2 timmar sedan, skrev Stefan A:

I det engelska Thunderbird-communityt så hänvisas det till Tools/Options/Advanced/Reading (för val av program att läsa filen med). Inget sådant finns i Verktyg i min Thunderbird.

Men hittar du Inställningar i Thunderbird på något annat vis?

Gå igenom Inställningar och se om du hittar något om vilket program som ska användas för att öppna olika typer av filer.

 

15 minuter sedan, skrev Stefan A:

Anledningen till att jag aktivt valde Adobe Acrobat DC igår var följande: Igår var alla mina PDF-filer av okänd anledning omdöpta till Google Chrome HTML Documents.

Låter som att Chrome hade frågat dig hur PDF-filer skulle öppnas och du hade svarat att Chrome skulle göra det.

Var det Adobe Acrobat DC som öppnade PDF-filer innan det blev Chrome?

Var det samtidigt som du ändrade till Adobe Acrobat DC som problemet i Thunderbird uppstod eller redan innan när det var Chrome i stället?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution
31 minuter sedan, skrev Cecilia:

 

Men hittar du Inställningar i Thunderbird på något annat vis?

Gå igenom Inställningar och se om du hittar något om vilket program som ska användas för att öppna olika typer av filer.

I Thunderbird, under Inställningar/Allmänt/Filer & bilagor, så står det t.v. Typ av innehåll: Adobe Acrobat-dokument och t.h Åtgärd: Använd Adobe Acrobat DC (standard). 

Detta är den enda uppgift jag hittar om program som ska användas för att öppna olika typer av filer. Nu när jag tänker efter så såg jag Filer & bilagor igår. Vill minnas att Adobe Acrobat var förvalt. Är nästan 100 % säker på att det inte var Google Chrome. Jag prövade igår att ändra men lyckades inte ändra till annat program.

 

Just nu, i skrivande stund, har jag tittat igen under Filer & bilagor/Åtgärd. Därunder finns en rullgardinsmeny där jag aktivt ersatte Använd Adobe Acrobat DC (standard) med Använd Adobe Acrobat DC. Därefter kan jag som tidigare öppna PDF-filer i mejlutkast med ett klick. Har provat med några slumpvist valda PDF:er. Filerna öppnas utan problem. Men jag får ingen ruta med frågor från Thunderbird om jag a/ vill använda Adobe Acrobat DC för att öppna PDF-filen, och b/ kryssa-i-alternativet "Gör detta automatiskt i framtiden med filer av samma typ". Dessa frågor får jag när jag öppnar en Wordfil i mejlutkastet.

 

I rullgardinsmenyn under Filer & bilagor/Åtgärd finns även undermenyn Välj program... som jag inte uppmärksammat tidigare. Där går det att välja bl.a. Adobe Acrobat DC och Google Chrome. Jag har aldrig gjort något aktivt val i denna meny. Vet inte heller om det gjordes något val där när Thunderbird installerades i min PC.

31 minuter sedan, skrev Cecilia:

 

Låter som att Chrome hade frågat dig hur PDF-filer skulle öppnas och du hade svarat att Chrome skulle göra det.

Var det Adobe Acrobat DC som öppnade PDF-filer innan det blev Chrome?

Var det samtidigt som du ändrade till Adobe Acrobat DC som problemet i Thunderbird uppstod eller redan innan när det var Chrome i stället?

Jag minns ingen fråga från Chrome om hur PDF-filer skulle öppnas. Är nästan säker på att jag aldrig fått en sån fråga. Minns heller inte att jag har aktivt svarat att Chrome skulle göra det. Det enda jag minns tydligt är att bytet till Chrome syntes utan förvarning i Utforskaren, först i Snabbåtkomst, sedan under Dokument.

 

Tidigare, när jag har öppnat PDF-filer, så har jag ibland fått en frågeruta från Windows som ber mig att välja Adobe Reader eller annat alternativ. Då har jag valt Adobe Reader. Men oftast så har PDF-filerna öppnats utan denna fråga, så jag antar att Adobe Acrobat DC (eller Reader) har öppnat PDF-filerna tidigare. Har tyvärr inget exakt svar på den frågan.

 

Jag är nästan 100 % säker på att problemet i Thunderbird uppstod när det var Chrome. Det var då jag rådfrågade min lokala PC-firma och fick rådet att ändra i standardapparna i Windows. PC-firman hänvisade även generellt till Inställningar i Thunderbird, men inget mer exakt.

 

 

Cecilia:

Svaren på dina frågor ovan har jag skrivit så enkelt och tydligt jag kan som lekmannaanvändare av Thunderbird. Hoppas att svaren är begripliga för dig.

Stort tack för din uppmaning att titta igen i Inställningar i Thunderbird! Det ledde mig till att på prov ändra från Adobe Acrobat DC (standard) till bara Adobe Acrobat DC. Den ändringenet verkar vara lösningen på mitt problem. Men som lekman vet jag inte vad skillnaden är mellan de två Adobe Acrobat, inte heller exakt vad som ger lösningen.

Jag ser fram mot dina ev. ytterligare kommentarer till mina svar!

 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte heller jag vet vad som är skillnaden mellan Adobe Acrobat DC (standard) och Adobe Acrobat DC. Ibland får man nöja sig med att problemet är borta fast man inte riktigt vet varför.

 

Kul att det fungerar igen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, skrev Cecilia:

Inte heller jag vet vad som är skillnaden mellan Adobe Acrobat DC (standard) och Adobe Acrobat DC. Ibland får man nöja sig med att problemet är borta fast man inte riktigt vet varför.

 

Kul att det fungerar igen!

Tack för ditt svar Cecilia!

Ja, ibland får man vara glad för att problemet löste sig utan riktig förklaring, det är alldeles riktigt! Det verkar som sagt fungera igen. Vid ev. ytterligare liknande problem så ber jag att få återkomma igen i den här tråden!

Än en gång tack för din hjälp, den gav värdefull erfarenhet i Thunderbird!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Stafstaf:

Välkommen till forum 

Du allt välkommen med små eller stora frågor 

Hej!

Tack för trevlig välkomsthälsning!

Jag ber att få återkomma till forumet vid behov!

Redigerad av Mikael63
Särat på citat och text från Ts
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...