Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Server Error 403 Forbidden You do not have permission to access this document.

Mikael63
 Share

Recommended Posts

När man möts av en sådan sida, beror det då på just det som står, att man inte har access, att siten är utformad så att det inte går att se vad som finns där?

Eller kan samma meddelande uppstå om det saknas en html att visa i webbläsaren?

Ex. om man har en länk som typ firma.com/filer/dokument1.docx men vill se vilka andra filer som finns i firma.com/filer/

Jag har för mig att programmet GetRight kunde snoka rätt på sådant innehåll. Finns möjligen något tillägg till webbläsaren för detta?

Njae, en korrekt konfigurerad webbserver ska hindra dig från att visa vilka filer som finns i en katalog. Och jag ställer mig skeptisk till att det finns plugins som kan kringgå det.

5 minuter sedan, skrev .M:

Njae, en korrekt konfigurerad webbserver ska hindra dig från att visa vilka filer som finns i en katalog. Och jag ställer mig skeptisk till att det finns plugins som kan kringgå det.

Okej, nej inte kringgå en sådan konfigurering utan mer om man möts av en sådan sida som "default" där det inte finns något en webbläsare normalt kan visa?

11 minuter sedan, skrev Mikael63:

Okej, nej inte kringgå en sådan konfigurering utan mer om man möts av en sådan sida som "default" där det inte finns något en webbläsare normalt kan visa?

Det beror nog på vilken webbserverprogramvara som används, vi kan inte utgå ifrån att samtliga varianter fungerar på exakt samma sätt. Den senaste IIS spärrar möjlighet att lista innehåll i kataloger som standard. Men om apache gör det vet jag inte.