Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Företagsabonnemang eller privat?


Martassen
 Share

Rekommendera Poster

Har en mobil som har ett företagsabonemang sedan några år tillbaka.(lite över 2 år). Bindningstiden är ute nu tror jag och funderar på ny mobil. Jag har ett företag (AB). Företagsabonnemang är vad jag såg då dyrare än privatabonnemang och funderar på nästa gång istället köra privatabonnemang då det verkar vara billigare. Lättare dock ha företagsabonemang om ska låta mitt AB ska stå för kostnaden men tror  privat blir billigare totalt även om jag kör privatabonnemang och inte låter företaget stå för kostnaden. 
 

Vad tycker ni? Ska jag köra privatabonnemang istället när jag köper ny mobil nu nästa gång?

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag undrar om inte din analys, de frågor du ställer, är något du själv svarar bäst på.

 

För som du säger, rent administrativt är det enklast att ha telefonen i företaget.

 

Å andra sidan om det bara är DU i företaget och det är bara din telefon så spelar det kanske ingen roll var kostnaden hamnar.

 

kanske billigast för dig att köpa telefonen inom ditt företag men använda den med ett privat abonnemang.

Räkna på det!

 

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Monchi:

 

vad menar du med om det bara är jag i företaget och att det bara är min telefon och att det då inte spelar någon roll vad kostnaden hamnar?  
 

och det sistnämnda. Menar du att jag ska köpa telefonen kontant på företaget och ta ett privatabonnemang?

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, det lät ju som att det är ditt företag och om du tar ut vinsten från företaget som lön så är det ju på ett ut, kanske, var kostnaden hamnar. Moms och förmånsbeskattningar får man givetvis ta med i kalkylen.

 

Du har tre alternativ

Företaget köper telefonen och håller med abonnemang (och äger telefonnumret)

Företaget köper telefonen men du tar ett privat abonnemang*

Du köper telefonen privat, du tar ett privat abonnemang

 

* fungerar på mindre företag där ekonomiavdelningen inte är så stark

 

 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänker att det är onödigt köra företagsabonemang om det är dyrare. Japp. Ska fundera lite. Kanske köpa telefon privat och privatabonnemang. 
 

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med moms 

Privat 864 kr 

Företag 719 kr 

 

inklmoms:

Privat: 691 kr kr 

Företag 569 kr

 

tydligen kampanj för företag sa de. 


hm. Förra gången kände jag mig lite lurad då det blev missförstånd kring inklusive och ex moms osv när jag teckna företag men nu verkar det korrekt !? 
 

kanske fortsätta med företag då?  Eller blir man lurad igen? 🙂

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag jämför hur många telefonsamtal jag fick från

säljare och rena bedragare, typ mannen från MS som skulle hjälpa mig med min virusinfekterade dator

jag fick till mitt fasta Privatabonnemang

jag fick till jobbmobilen

så vann väl Privatabonnemanget med typ 100 mot 0 för jobbtelefonen

Så av detta är det en fördel med Företagsabonnemang.

Inte lika intressant för säljare och skojare.

  • Tack 1
  • Förvirrad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gällande leverans;

Hörde lite med 3 och telenor hur lång tid det tar tills iPhone 13 Max är inne å de sa 4-6 veckor. I Telias datorer kom det fram mars. Åkte till annan Teliabutik å det sa Mars där med men att det troligtvis kommer gå fortare. Typ nov-dec sa hon. Att det gäller hela världen. Nån sa telenor inte lär  få några telefoner före Telia 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...