Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ca-modul kontra digitalbox


monic
 Share

Rekommendera Poster

Ska köpa ny tv och nyttjar inte betalkanaler. Då jag inte tycker min billiga digitalbox fungerar tillfredsställande tänkte jag köpa en ny men hittar bara CA- moduler. Fungerar dessa som en digitalbox även om man inte har något programkort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CA-modulen "flyttar in" boxen i TVn. Du använder TVns system istället för en box. 
Fördelen med CA-modul, som jag ser det, är att du slipper en produkt som kopplas in i TVns HDMI-uttag samt en fjärrkontroll mindre.

Nackdelen kan vara att en box har inspelningsfunktioner.

Jag har TIVO-box som tillåter mig att spela in upp till tre olika programkällor samtidigt som jag tittar på en fjärde. Den spelar in medan boxen är i standby-läge också. Det ser jag som en fördel.

 

Nackdelen har jag redan nämnt. En TV med inspelningsfunktion kan också spela in program och gör det på en USB-enhet.

Den TV jag har tillåter endast inspelning av det program som jag tittar på. Det kan finnas TV-apparater som har en utvecklad inspelningsfunktion då min TV är två år gammal idag.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skriver "nackdelen kan vara att boxen har inspelningsfunktioner". Är boxen i denna mening lika med CA-modulen? Kommer nog inte att spela in något, men undrar hur en inspelningsfunktion kan vara en nackdel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Meningen som följer efter fördelen med CA-modulen hänvisar till CA-modulen. Nackdelen med CA-modulen är således att om boxen har inspelningsfunktion förlorar du detta med en CA-modul. 
Nackdelen är således inte kopplad till boxen i den meningen.

 

Jag förtydligar det hela.

 

CA-modulen sätts i TVn och programkortet sätts i sin tur i CA-modulen. Därefter använder man alla funktioner i TVn för sitt tittande. Endast fjärrkontrollen till TVn behövs.

Har TVn ingen inspelningsfunktion kommer möjligheter att spela in program att saknas.

 

En box kopplas normalt till en HDMI-ingång på TVn. Har TVn få ingångar begränsar det möjligheterna att ansluta andra apparater, som dator, BD-spelare, spelkonsoler med mera.

Det en box kan ge är inspelningsfunktion, som i mitt fall, medger inspelning av upp till tre programkanaler samtidigt som man tittar på något annat. Något jag använder mig av relativt ofta. Alla tillgängliga boxar har inte inspelningsfunktion, just för förtydligandets skull.

Med en box behöver man vanligtvis två fjärrkontroller, en till TVn och en till boxen.

 

Jag har valt bort CA-modulen till fördel för boxen och dess inspelningsfunktion. All strömning sker dock i TVns inbyggda appar och inte via boxen.

 

Hoppas detta inlägg förtydligar det jag vill framställa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är syftet att titta på grundutbudet i kabelnät kanske du kan behöva ett programkort för att se detta. I de flesta fall skall du kunna se grundutbudet, som inte är betalkanaler, utan någon box eller CA-modul om TVn har inbyggd mottagare för kabelnät (vilket de flesta apparater har idag).

Avser du att titta på programkanaler via egen antenn behöver du inte heller någon CA-modul.

CA-modulen används enbart för att programkortet som leverantören av program hanterar som kräver ett programkort.

 

Det är således inte nödvändigt att ha en CA-modul i TVn. Den krävs endast om de programkanaler man vill se är kodade av programleverantören (Telia, Tele2/Comhem/Boxer med flera).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för att du tar dig tid med detta, men jag får inget grepp om det jag behövet veta. Jag har antenn på taket och har en digitalbox som jag vill byta ut nu när jag ska skaffa en smart tv. Jag tänker inte spela in några program och bara se SVT och TV4 och undrar om jag kan se dessa kanaler om jag skippar digitalboxen och köper en CA-modul i stället för en ny digitalbox? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska tillägga att CA-modulen inte kommer att ha nåt programkort i sig. Kommer den att kunna ersätta digitalboxen då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev monic:

Ska köpa ny tv och nyttjar inte betalkanaler.

 

56 minuter sedan, skrev monic:

Jag har antenn på taket ...

Du behöver ingen CA-modul, och programkort, om du inte ska se några betalkanaler. CA-modulen är ingen mottagare, den används för att kunna använda programkort för betalkanaler. Separata digital-tv-mottagare kan ha läsare för programkort inbyggda i "boxen". Men du behöver se till att tv'n har mottagare för marksänd tv (vilket kanske alla har?).

 

3 timmar sedan, skrev X-Men:

Det är således inte nödvändigt att ha en CA-modul i TVn. Den krävs endast om de programkanaler man vill se är kodade av programleverantören (Telia, Tele2/Comhem/Boxer med flera).

Det finns en del information i tråden jag tycker är lite förvirrande (eller så är det jag som inte fattar). Men citatet här ovanför stämmer och är väl det du behöver veta.


Tar med några länkar till Kjells "Hur funkar det?", ifall det kanske klargör något, även om det inte blir aktuellt med någon CA-modul.
Digital-TV-box | Kjell.com

Kryptering och CA-moduler | Kjell.com

 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med egen antenn på taket och mottagning av SVT samt TV4 behöver du ingen CA-modul. TVn måste dock ha mottagare för DVB-T2, marksänd TV version 2, då all marksänd TV sänds över det systemet. DVB-T2 innebär att sändningen sker med HD-upplösning.

 

https://sv.wikipedia.org/wiki/Marksänd_digital-TV_i_Sverige

 

I specifikationerna för TVn kan du se om den aktuella modellen har inbyggd DVB-T2-mottagare. Är den utrustad med en sådan behöver du ingen separat box och ingen CA-modul om du inte skall se kodade betalkanaler.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra att  du väljer en smart tv !

Då du kan välja koppla på internet strima för svtplay och tv4play även några andra program via strim 

Det försätter att tillgå till internet på något viss typ fastkabel eller wi-fi 

 

Som dom beskriver i tråden. Så är bara koppla in aten kabel in tv 

Söka upp kanaler .  

 

Lycka till  med köp 

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en integrerad DVB-T2-funktion så då behöver jag ju ingenting mer än TVn. Toppen! Ska bli spännand att se om jag får till det. Vill feamföra mitt varmaste tack till er som engagerat er i detta. IDG-forumet är bäst! Här har jag alltid fått professionell hjälp.🤗

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...