Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ansluta android-platta till dator i hemnätverk


Torparn61
 Share

Rekommendera Poster

Hej ni kunniga!
Är övertygad att mina gråa hår beror på nätverk och internet.
Och nu till problemet. Har ett nätverk i huset, både wifi och trådbundet.
Har en dator i källaren som vi kallar "Server" sedan är 2 laptop alltid anslutna till nätverket. Vi sparar bl.a. dokument & fotografier i vår Server. På våra laptop:ar visas biblioteken i Server som enheter L: och M: i utforskaren. 
För några år sedan köpte vi 2 stycken Lenovo-plattor, hustrun vill med sin platta kunna nå sina Recept när hon t.ex. är i köket.
Och jag har verkligen försökt att lösa detta på något bra sätt, har en app? i plattan som heter Filhanterare och ska väl vara som microsofts Utforskare. Kan däri se Nätverksplatser, och även Servern, men kommer inte in.

Så snälla, ni som kan, HJÄLP!!
Mvh Tomas

Redigerad av Torparn61
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm.. skulle synkade dokument vara ett alternativ?

Alltså inte att hon öppnar ett recept på servern utan att hon öppnar en lokal kopia av receptet på servern?

Det går i så fall ganska enkelt att lösa med hjälp av Resilio. Det fungerar på samma sätt som en molnlösning fast utan moln. Dokumenten ligger enbart på de enheter man själv väljer. Gratis.

Man är då inte beroende av att servern alltid har samma IP-adress osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Thirteen för svar.
- Chromebook, det var ett nytt ord för mig, och låter avancerat. Surfplattorna är väldigt enkla (billiga), finns inte ens simkort. De heter Lenovo TB-X104F.

- Har jag ändå någon användning för de länkar som du la upp?
- Surfplattornas anslutning till Wifi i huset fungerar, så det är inga problem, men kommer inte åt datorn (Server) i källaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar Mikael63 (du har hjälpt mig förut).
Synkade? blev ord nummer 2 idag. Du skriver "att hon öppnar en lokal kopia av receptet på servern?"
Nu kanske jag tänker fel, men vi kommer ju inte åt "Servern" från plattorna. Från våra laptops är det inga problem, där kommer vi åt det vi kallar "Dokument" och "Bilder". Och för att komma åt dessa mappar så har vi vid uppstart av Laptop tydligen med en sträng där det t.ex. står:
"Net use L:  \\192.168.0.126\Dokument". (även detta fick jag hjälp med ifrån er vänliga själar).
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, skrev Torparn61:

- Surfplattornas anslutning till Wifi i huset fungerar, så det är inga problem

Bra!
Surfplattorna är ett par Androider, inte Chromebooks som jag gissade.
Mikael63s förslag är intressant. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Torparn61:

men vi kommer ju inte åt "Servern" från plattorna

Precis.

Därför tänker jag att Resilio-appen i plattan får snacka med Resilio-appen på servern.

Då kommer dessa att synkronisera filerna i ex.  serverns Dokument med en motsvarande katalog i vardera plattan.

Har man många dokument kanske man kan välja att bara synkronisera ett urval genom att skapa Dokument\Synkade och flytta de dokument man vill ha tillgänglig på andra enheter dit.

Synkroniseringen sker alltså i bakgrunden, hela tiden. Sitter du vid datorn och skapar recepetet korvochmakaroner.docx på servern så kan du ta fram plattan och öppna filen korvochmakaroner.docx som ligger på plattans lagringsutrymme.

 

Jag har använt Resilio tidigare men har nu slutat eftersom behovet inte finns. (Jag har löst det på andra sätt).

Man behöver bara tänka lita annorlunda. Eller egentligen mera logiskt än jag gjorde.

 

Förenklat så låter man förslagsvis servern börja med en utdelning. I Resilio på servern säger man att jag vill dela ut C:\Dokument\Synkade eller vad katalogen heter på den maskinen. Det skapas två koder för just den katalogen. En med skrivskyddad access och en för skrivåtkomst. Det kan ju vara bra med den skrivskyddade ifall man råkar redigera dokumentet av misstag med plattan. Den här koden kan man då förslagsvis "visa som QR", på serverdatorns skärm.

Med plattan väljer man då skanna QR och tar en bild av koden som visas på skärmen och därefter väljer man vilken katalog man vill använda, vilken som på plattan ska spegla Dokument\Synkade. Det är här jag tänkte fel, jag tänkte man skulle välja katalog först och sedan koppla en kod till den.

Jag har väl skrivit en guide här eller på Mintforumet om det kan vara aktuellt.

 

Fungerar alltså som en molnlösning fast utan moln och registrering, e-post, verifiering å sånt jox...

Jo, man ska först skapa en användare, helt lokalt, men det är bara för att man senare ska ha rättighet att skapa dessa utdelningar. Man behöver inte vara samma användare på alla enheter men det kan ju vara praktiskt att bara behöva minnas ett namn & lösen.

Redigerad av Mikael63
Hittade länk till Mintforumet men där handlar det i huvudsak om hur man hanterar detta i Linuxmiljö
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, skrev Torparn61:

Och jag har verkligen försökt att lösa detta på något bra sätt, har en app? i plattan som heter Filhanterare och ska väl vara som microsofts Utforskare. Kan däri se Nätverksplatser, och även Servern, men kommer inte in.

 

1 timme sedan, skrev Cecilia:

Ingen aning om det fungerar men den här sidan föreslår ett sätt att nå PC-filer från en Android-enhet: https://nerdschalk.com/how-to-access-pc-files-on-your-android-phone/

Jag antar då att servern kan anses vara en Windows-dator.

Den filhanterare som föreslås där (File Manager +)är bra. När jag testade mot en utdelad mapp på min dator (Linux) kunde jag inte ansluta med användarnamn och lösen men om jag kryssade i att jag ville vara anonym fungerade det bra.

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så jättemycket för svaren, ni är guld värda.
Ska testa under dagen om jag kan få det att fungera, då har jag troligen "en upp" hos hustrun 😄.
Återkommer md resultat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så jättemycket för hjälpen. Har faktiskt fått det att fungera med 95%:s nöjdhet. Installerade klienten på "Servern", hade en Filhanterare på  min platta som heter "Cx File Explorer" så öppnade för att kolla om den fungerade, och tro det eller ej, fungerade.
Att jag inte är nöjd till 100% beror på att jag ser alla mappar på den hdd på "Servern" som innehåller dokument, skulle helst bara vilja se mappen "Recept". Men kanske fel av mig när jag installerade klienten på "Servern", ska kolla om det går att ändra.
Nu ska jag iaf försöka att få det att fungera på hustruns Platta också.

Ni som hjälp mig, är GULD värda!!

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, skrev Cecilia:

Är det Resilio du har använt?

Kan ju vara bara att veta för den som har ett likartat problem i framtiden.

Oj, vad den heter minns jag inte. Följde den länken som du la upp. Tror det heter typ Pushbullet PC-klient
Kan det stämma? Kan gå ner i källaren och kolla annars om du vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, Pushbuller finns där men den var i och för sig till för ett annat problem, att nå filer som är hemma när man inte är hemma, dvs när man inte är uppkopplad mot samma trådlösa nätverk.

 

Om du nu tillåter tillgång utifrån internet till dina hemma-filer är det mycket viktigt att ha bra kontroll över hemmanätverket så att tillgången inte kan missbrukas av någon annan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-09-21 21:24, skrev Mikael63:

Den filhanterare som föreslås där (File Manager +)är bra. När jag testade mot en utdelad mapp på min dator (Linux) kunde jag inte ansluta med användarnamn och lösen men om jag kryssade i att jag ville vara anonym fungerade det bra.

Behövdes alltså inte installera något annat än den appen i plattan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

- Ja men hallå, har jag ändå gjort fel alltså? Skulle ju inte bli förvånad. 

"är det mycket viktigt att ha bra kontroll över hemmanätverket så att tillgången inte kan missbrukas av någon annan"
den texten skrämmer mig, tror ju inte att jag har sådan kontroll direkt.

- "Den filhanterare som föreslås där (File Manager +)är bra", är den så bra? Om man anger att man vill vara anonym, och sedan kommer man åt allt.
- Vad föreslår Ni att jag ska göra? Strunta i hela projektet och börja med papper & penna?
- Är verkligen tacksam att Ni påpekar att/om jag gjort något felaktigt.

/Tomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

50 minuter sedan, skrev Torparn61:

- "Den filhanterare som föreslås där (File Manager +)är bra", är den så bra? Om man anger att man vill vara anonym, och sedan kommer man åt allt.

Ja, den är bra. JAG testade mot en av MIG utdelad mapp som hade gäståtkomst. Om jag skulle ta bort det alternativet på MIN mapp skulle jag behöva ange lösen.

Jag vet ju inte hur du satt upp DINA utdelningar på DIN server i källaren?

 

Varför jag skrev att det ena fungerade men inte det andra var ett tips, om det var så att DIN utdelning såg likadan ut men att du försökte nå den med namn & lösen.

2021-09-21 11:35, skrev Torparn61:

Kan däri se Nätverksplatser, och även Servern, men kommer inte in.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 timmar sedan, skrev Torparn61:

Att jag inte är nöjd till 100% beror på att jag ser alla mappar på den hdd på "Servern" som innehåller dokument, skulle helst bara vilja se mappen "Recept".

Ja, det verkar vara allt eller inget, om man bara läser artikeln. Hela datorns innehåll blir åtkomlig via internet. Dock bara 25 MB gratis. Oklart hur urvalet sker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...