Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ficklampa sökes


Pelle Penna
 Share

Rekommendera Poster

Hej

Jag söker en vanligt hållbar ficklampa som inte ska blinka SOS mm. utan bara tänd och släck och zoom. Den ska gå ned i en ficka och det är bra om den håller att tappas i golvet och självklart ska den inte kosta multum.

Har ni några tips

Satt just och googlade på sådana och hittar mängder med lampor med div. finesser. Bl.a.en vattentät lampa, men med klassning IP68X vilket innebär att den inte är testad för vattentålighet. Då kan man bli lätt förbannad över att de skriver  vattentät. Jag har inte sådana krav men den behöver vara lite tålig då jag arbetar med gamla ånglok och det är mycket törnar som den kan få ta emot ibland. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, skrev Pelle Penna:

med klassning IP68X vilket innebär att den inte är testad för vattentålighet.

6,an i 68 betyder att den är dammtät.

8,an i 68 betyder att den är lämpad för långvarig nedsänkning i vatten, enligt tillverkarens anvisning.

 

Det senare anger alltså inte om den tål att vara nersänkt i 20 cm djupt vatten eller 20 meter djupt vatten.

Dock är det ju en mycket hög IP-klassning.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en pannlampa som jag är väldigt nöjd med.

Det är en Boruit och den är på 1000*) lumen och ska vara "waterproof" (jag har den på vintern när jag går med snöslungan)

Man kan zooma och man kan ha "hel- eller halvljus". Tyvärr har den ett sådant irriterande blinkläge också.

 

Om jag skulle skaffa en bra ficklampa, alltså inte bara köpa en lampa som ligger i en lastpall vid entrén på Biltema, skulle jag välja Boruit och minst 1000 lumen (men troligen mer), eftersom jag egentligen inte har några andra preferenser.

Jag minns inte vad den kostade eller var jag skaffade den, troligen hos någon som säljer prylar för "jakt och vildmark".

 

*) Om jag kollar på en med lika utseende idag, hos tillverkaren

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev .M:

Nu går jag rejält off-topic men... "jobbar med gamla ånglok". Restaurerar du för museijärnvägar och liknande?

I Katrineholms finns Katrineholms Ånglokssällskap och vi jobbar med några lok som egentligen tillhör Stockholms Ånglokssällskap men som kommunen inte längre accepterade utan ville ha en lokal förening. Den startade då för 1½ år sedan och vi har startat upp ett gammalt diesellok som stått avställt i 40 år. Vi försökte nu i helgen starta upp ett ånglok från 1947 men det föll i stöpet pga en saknad plugg i en bromscylinder. I övrigt verkade allt fungera vi gör ett nytt försök om några veckor.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna skriver:

"Jag söker en vanligt hållbar ficklampa som inte ska blinka SOS mm. utan bara tänd och släck och zoom. Den ska gå ned i en ficka och det är bra om den håller att tappas i golvet och självklart ska den inte kosta multum. "

 

Tyvärr en motsägelse. Du söker en billig produkt som saknar "idag normala" finesser.

För det gör det enklare att använda produkten.

Men finesser säljer.

Enkelhet / snabbhet i användningen säljer inte.

Jag minns forna tiders jämförelser i datatidningar av Officeprogram Från Lotus, Borland och Microsoft.

Ju fler grejer det gick och göra dessto bättre (eller hur?).

 

Jag använder en billig pannlampa från Jula. Komplett med blink. Och hel och halv effekt.

Och när den går sönder köper jag en ny. Billigast så.

Redigerad av jannejanne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågade min bror som hela dagarna jobbar med att renovera just lok. Deras ficklampor "är bara skit".

Om du @Pelle Pennahittar en bra lampa kan du väl berätta det här i tråden?

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev Mikael63:

Frågade min bror som hela dagarna jobbar med att renovera just lok. Deras ficklampor "är bara skit".

Om du @Pelle Pennahittar en bra lampa kan du väl berätta det här i tråden?

Köpte en tidigare på Rusta. Funkade bra och liten och smidig men så började problemen med att det verkar som att strömbrytaren inte har riktig kontakt och glappar och så dess förbaskade olika lysfunktioner. SOS och annat. Jag vill ha tänd och släck, men ännu inte skaffat någon ny så jag svär ännu 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Pelle Penna:

med att det verkar som att strömbrytaren inte har riktig kontakt och glappar

Ja, trots att det känns som kvalitet, med ett distinkt till- och frånslag så är det inte god kontakt. Om man pillar isär en sådan brytare så är det blank och fin metall. Dock ingen riktig kontaktyta. Jag har två smala ficklampor (Jula), som passar i hundsele, och de glappar också, men av någon anledning "åt andra hållet", jag får ta ur batterierna för att de inte ska lysa när de inte används. Jag har även använt en mycket tidig variant av Maglite men de glappade också, glapp mellan batterifjädern och aluminiumgodset. Vi kanske måste vänta 10-15 år till innan man har uppfunnit en glappfri ficklampa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den är väl någonstans mellan 5 och 10 år gammal. Innehåller laddningsbara batterier och fungerar utmärkt.

Knapp för På-av-På.

I det ena På läget alla dioder på sidan.

I det andra På läget dioder i ena änden vid kroken "ficklampa" .

Köpt på Jula.

211003-PåAvPå.jpg

Redigerad av jannejanne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev jannejanne:

Den är väl någonstans mellan 5 och 10 år gammal. Innehåller laddningsbara batterier och fungerar utmärkt.

Knapp för På-av-På.

I det ena På läget alla dioder på sidan.

I det andra På läget dioder i ena änden vid kroken "ficklampa" .

Köpt på Jula.

211003-PåAvPå.jpg

Jo det ser bra ut, MEN inte som ficklampa. Däremot så sålde Lidle rätt så nyligen uppladdningsbara ledstrålkastare med magnetfäste. De har fungerat kanon. Räcker 3 tim på full styrka eller 6 på halv och är vinklingsbara. Kan rekommenderas om de dyker upp igen.

I övrigt så är det Status Que än så länge i lamvalet, men återkommer när jag hittat något intressant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min yrkesuppsättning av daglig lampor. Mycket bra ljus och lång brinntid. Däremot är de inte zoombara.

Den röda har dock två ljuslägen där full styrka ger ett relativt koncentrerat område som funkar bra även på större avstånd. För mig funkar den utmärkt vid invändig kontroll av tuber i en ångpanna. Mellanlampan har också en smal spridningsvinkel och passar utmärkt i "Tumstocksfickan". Den minsta tar jag till vid utvärdering av "Pittings / Gropkorrosion" samt som reservljus. Passar fint i bröstfickan. Jag kan starkt rekommendera dessa.  Tillverkare: Pelican USA. Återförsäljare i Sverige.

DSC_0248.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, skrev Kjoan:

Min yrkesuppsättning av daglig lampor. Mycket bra ljus och lång brinntid. Däremot är de inte zoombara.

Den röda har dock två ljuslägen där full styrka ger ett relativt koncentrerat område som funkar bra även på större avstånd. För mig funkar den utmärkt vid invändig kontroll av tuber i en ångpanna. Mellanlampan har också en smal spridningsvinkel och passar utmärkt i "Tumstocksfickan". Den minsta tar jag till vid utvärdering av "Pittings / Gropkorrosion" samt som reservljus. Passar fint i bröstfickan. Jag kan starkt rekommendera dessa.  Tillverkare: Pelican USA. Återförsäljare i Sverige.

DSC_0248.JPG

Tack för tipsen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...