Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Allergibesvär av arbetshandskar?


Mikael63
 Share

Rekommendera Poster

Använder ofta arbetshandskar av typ "montagehandske".

Har märkt att jag vid längre tids användning får nariga nagelband. Eller huden närmast nageln får små hudflikar.

Jag är ganska säker på att besvären "bara" uppstår om jag är blöt om händerna, av vatten och eller handsvett.

 

Det är olika fabrikat men i princip samma typ. De jag så att säga har kommit över. 👼

Om jag läser beskrivningar så kan det stå:


 

Citat

 

Tunn, handflatedoppad arbetshandske i nitril, mikrofoam som ger ett mycket bra torrgrepp och en barriär mot väta. Oeko-Tex-godkänd.

**

en handflatedoppad handske med en bas av nylon/spandex-mix som gör att passformen behaglig mjuk och passar alla former av händer. Handsken är doppad i två lager, i en mix av nitril och nitrilskum. ... Handsken är helt och hållet kromfri.

**

Handsken är gjord av nylon och spandex, medan doppningen är av nitril (NBR (Nitrile Butadiene Rubber)).

... är dermatologiskt testad för optimal hudhälsa, och dessutom tvättad innan leverans. 

**

Handflatedoppad handske i nitril för kraftarbete i torra miljöer. En smidig tunn sömlös handflatedoppad nitrilhandske med dots för bättre grepp, 2-lagers doppning i nitril och nitrilskum för bra grepp vid blöta och oljiga förhållanden. Kromfri. Ovanhand i nylon/spandex.

 

 

Funderar på om det är något i handskarna som jag är allergisk mot eller om det helt enkelt är fukten som är bekymret?

 

Tunna nitrilhandskar av typ engångs går bra utan besvär, jag håller på att renovera pannrummet varför det blivit många timmar med sådana.

Där blir man ju blöt om händerna "inifrån".

 

Något ni känner igen och/eller kan härleda till något visst ämne?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

39 minuter sedan, skrev Mikael63:

Funderar på om det är något i handskarna som jag är allergisk mot eller om det helt enkelt är fukten som är bekymret?

Gissar på att du jobbar och blir varm i en för tät montagehandske och det kanske i kombination tvivelaktiga gummidetaljer. Textilen anges som certifierad, det är bra. Men gummit kan vara boven i dramat.
https://www.vardfokus.se/arbetsmiljo/risk-for-eksem-av-gummihandskar/

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som yrke man 

Säger jag ja och nej ! Blöta handskar är något ska undvika .  Då uppstår desaa problem.   Som du beskriver.

 

Dagen arbetshandskar ska tåla visst mängd vatten .  Så fort man blir svettig . Är risken ganska händer torkar ut. 

Vi som arbeta med skyddhanskar ska rekomndera att smörja en händerna med bra salva .  

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, skrev Thirteen:

Gissar på att du jobbar och blir varm i en för tät montagehandske och det kanske i kombination tvivelaktiga gummidetaljer. Textilen anges som certifierad, det är bra. Men gummit kan vara boven i dramat.
https://www.vardfokus.se/arbetsmiljo/risk-for-eksem-av-gummihandskar/

Mja men..

Tät:

Montagehandsken, som jag får besvär av, är en textilhandske vars handflata har doppats i plast/gummi. Inte ens den sidan är vattentät.

Mina engångshandskar, som jag inte får besvär av, är heltät på alla sidor.

 

Gummit:

Nu vet jag ju inte om nitril är nitril (det finns tydligen olika sätt att framställa det) men det är ju just nitril i båda fallen.

Med engångshandskarna är det hudkontakt med nitrilen för alla ytor på handen. Med montagehandsken är det ett tyglager mellan hand och nitrilen.

 

Hmm... nu i skrivande stund ser jag något som kan vara boven, för en av handsktyperna står det ju

15 timmar sedan, skrev Mikael63:

Handsken är gjord av nylon

Jag kan inte använda strumpor av syntet. Minst 80% bomull måste det vara. Annars får jag sådana hudflikar under fötterna.

Jag skulle då behöva, om min teori håller, söka efter nylonfria handskar.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att vara allergisk mot nylon verkar inte vara helt ovanligt men det kan också vara så att man kan vara allergisk mot den färg man använder för att färga nylon.

https://www.allergia.se/allergiframkallande-farger-i-klader/

 

Jag får nog byta tillbaks till handskar av getskinn i stället.

 

Ed. getskinn och bomull då, inte getskinn och nylon.

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...