Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows 10 PRO licens för 2 enheter för 185 kr, hur är det möjligt?


Klippan
 Share

Rekommendera Poster

Hej, var inne på Tradera i ett ärende och bläddrade sedan över till datorer m m. Då såg jag ett antal annonser med erbjudanden om Windows 10 Pro licenser Retail 32/64 bitar m m där man får två licenser för 185 kr. Det visades upp ett antal dokument med Microsoft partner m m. Jag undrar om de verkligen är äkta

och fungerar och hur kan det i så fall vara möjligt med de priserna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antagligen licenser som följde med datorer som företag köpt och då dom redan har sitt egna licens-system så blev dessa över. Någon som norpade licensnycklar osv och nu passar på att tjäna en extra slant.

 

Så det kan mycket väl vara helt ok licenser, osäker på om man "får" sälja dem vidare på det här viset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev .M:

Så det kan mycket väl vara helt ok licenser, osäker på om man "får" sälja dem vidare på det här viset.

Nej, det får man inte. Microsoft anser att sådana licenser inte är godkända att sälja, köpa eller försöka använda.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det handlar om bl.a Windows 10 Pro retail-licenser, som en del dataföretag får på köpet när dom handhar större upphandlingar till företagskunder. När året är slut får dom många av dessa licenser över, som ofta löper på tre år. Och istället för att bara kassera dessa, innan tiden går ut, så säljer dom ut dom billigare. Blir dom bara aktiverade innan tiden går ut, så fungerar dom.

 

Det är ju inga vanliga licenser som privata normalt kan köpa, utan speciella licenser som dessa företag får många av, när dom gör större installationer åt företagskunder.

 

Har varit i kontakt med ett av dessa företag som säljer sådana, och har också varit i kontakt med Microsoft om detta, och fråga dom rent ut vad dom säger om detta. Har då fått till svar, att eftersom det rör sig om företag som handhar sådana speciella licenser till företagskunder, så lägger sig inte Microsoft i, vad dom gör med sina "överblivna" licenser, vill dom sälja dom något billigare, är det upp till företagen.

 

Låter kanske konstigt, man har ju fått lära sig historiskt att sådant inte är okej enligt Microsoft licensregler, men så svarade Microsoft då när jag hade kontakt med dom förra året om detta.

 

 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, skrev Klippan:

Hej, var inne på Tradera i ett ärende och bläddrade sedan över till datorer m m. Då såg jag ett antal annonser med erbjudanden om Windows 10 Pro licenser Retail 32/64 bitar m m där man får två licenser för 185 kr. Det visades upp ett antal dokument med Microsoft partner m m. Jag undrar om de verkligen är äkta

och fungerar och hur kan det i så fall vara möjligt med de priserna?

Jag köpte en Windows 10 Pro licens för 159 på nån sajt (som jag inte kommer ihåg namnet på just nu) förra året. Fungerade bra att uppgradera från Home. Köpte den mest för att prova på Microsofts sandboxing, men märkte att den inte kunde mäta sig med Virtualbox. Jag var också lite undrande till om det var lagligt egentligen. Men fungerade bra som sagt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

58 minuter sedan, skrev jannejanne:

Att priset är vad det är, lägre än vad Windows licenser brukade kosta, beror väl på tillgång och efterfrågan.

Eller på grund av konkurrens. t.ex. från sådana här

https://distrowatch.com/

Android

iOS

 

Inte enligt dessa Dataföretag och Microsoft.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...