Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Accosiera skärmklippverktyget med ett e-postprogram


Hans  Peter
 Share

Rekommendera Poster

Skärmklippverktyget i en laptop HP 250 G3 har öppnat Windows Live Mail när man skulle skicka iväg ett urklipp med e-post. WLM stod också inskrivet under standardappar. I min enfald trodde jag att det bara var att byta där till Google Chrome för att få verktyget att öppna med Gmail (som används för e-post i datorn f.ö.).. Men icke. Verktyget fortsatte att söka efter WLM. Desperat avinstallerade jag WLM. Nu får jag istället veta att det inte finns något e-postprogram associerat med verkyget överhuvudtaget.

Hur gör man undrar

/hans peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att man kan associera skärmklippverktyget till ett webbaserat e-postprogram i Windows 10. Men du kanske använder e-post-appen och har lagt in Gmail där. Är det så? Vill jag skicka ett skärmklipp till någon från Gmail, loggar jag in på Gmailkontot, skriver till någon, hämtar skärmklippet från datorn och bifogar det som en bilaga till det meddelande jag skrivit.

 

Det är inte så konstigt att WLM dök upp som standardprogram för det är ju ett program man har, eller har haft, i sin dator. Man kan också ha Microsoft Office-programmet Outlook i datorn. Gmail däremot finns på webben liksom Outlook.com, f.d. hotmail.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret, mbgtmari! Det ligger nog något i det du säger. E-postappen i Win 10 används inte i den aktuella maskinen.

Däremot har jag själv Thunderbird i min maskin som klient till Gmail. Och där öppnar verktyget Thunderbird (som också är markerad som standardapp). Markerar jag Chrome som standardapp för e-post öppnas i alla fall  TB.

/hans peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som du så använder jag Thunderbird i min dator. Gmail skaffade jag bara för att få en server till Thunderbird när Tele2 la ner sin webbposttjänst. Om jag vill kan jag förstås skicka e-post (med eller utan bilagor) från Gmail - som med sin ikon är lätt att hitta i Chrome - men jag använder Thunderbird oftare. Jag har dock inte markerat Thunderbird som standardapp för e-post än, vilket jag kanske borde göra. Windows har nämligen E-postappen som standardapp.

1858021370_E-postappen.png.cfe25554e04a73b736221a70709b1374.png

Jag har dock aldrig använt e-postappen så den har inte stört mig än så länge.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...