Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny laptop - problem med internetanslutning.


mickekis
 Share

Rekommendera Poster

Fick min nya laptop (HP 17-cn0027no) tidigare under veckan och i ett par dagar fungerarde den felfritt och precis som förväntat. Idag är det dock helt hopplöst att surfa (via WIFI) då det bara fungerar i korta stötar innan sidor slutar laddas in, videor slutar buffra osv. (Oavsett webbläsare) Får lite olika felmeddelanden, men det är precis som att webbläsaren inte ens försöker läsa in sidorna. Inom en kort tid (under minuten) börjar det fungera igen, men snart samma problem. Har inte upplevt några som hest problem med nätverket med flertalet andra enheter jag använder. 

 

Har som snabbast försökt med några enkla lösningar (tex. testat byta till Googles DNS-servar, avinstallerat det förinstallerade virusprogrammet), men ingenting ger resultat. Har naturlgtvis också kört nätverksfelsökaren, men där hittas inget fel. Igår kväll installerades en Windowsuppdatering när jag stängde av datorn, kan detta vara den utlösande faktorn? 

 

Tips på hur jag kan gå vidare?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen!

En gissning från min sida är att med en ny dator så vill nu flera uppdateringar in. Hur ser det ut i Inställningar – Windows Update, finns där uppdateringar som vill in?

 

Om det förinstallerade antivirusprogrammet var McAfee, tog du bort det med avinstallationsverktyget? https://service.mcafee.com/?locale=sv-SE&articleId=TS101331&page=shell&shell=article-view

 

Har du gjort någon omstartat av datorn?

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

51 minuter sedan, skrev mickekis:

 Igår kväll installerades en Windowsuppdatering när jag stängde av datorn, kan detta vara den utlösande faktorn? 

Insåg att det smartaste är att testa avinstallera uppdateringarna, och mycket riktigt ser det omedelbart ut att  fungera som det ska. 

 

Antar att det var kb 5005565-uppdateringen som var problemet. Har nu pausat uppdateringar för maximala 35 dagar framåt. Kanske kommer ytterligare uppdateringar om detta är ett utbrett problem? 

 

Hur ska man annars hantera denna typ av problem? Avinstallera uppdateringen igen och pausa? Hur ska man tänka angående säkerhetsrisker?

 

Redigerad av mickekis
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, skrev Thirteen:

Hej och välkommen!

En gissning från min sida är att med en ny dator så vill nu flera uppdateringar in. Hur ser det ut i Inställningar – Windows Update, finns där uppdateringar som vill in?

 

Om det förinstallerade antivirusprogrammet var McAfee, tog du bort det med avinstallationsverktyget? https://service.mcafee.com/?locale=sv-SE&articleId=TS101331&page=shell&shell=article-view

 

Har du gjort någon omstartat av datorn?

Det var nog inte McAfee som var problemet, se mitt inlägg ovan. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, skrev mickekis:

Antar att det var kb 5005565-uppdateringen som var problemet. Har nu pausat uppdateringar för maximala 35 dagar framåt. Kanske kommer ytterligare uppdateringar om detta är ett utbrett problem? 

KB5005565 kom i tisdags så visst är det möjligt att det i början av nästa vecka släpps en uppdaterad version av uppdateringen. Men längre än så bör du inte vänta med att installera den av säkerhetsskäl. Det är en kumulativ uppdatering så den kan beroende på din Windows nuvarande uppdateringsläge innehålla få eller väldigt många säkerhetsuppdateringar.

https://support.microsoft.com/en-us/topic/september-14-2021-kb5005565-os-builds-19041-1237-19042-1237-and-19043-1237-292cf8ed-f97b-4cd8-9883-32b71e3e6b44

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessvärre är problemet tillbaka efter att jag haft datorn avslagen över natten. Allt fungerade feltfritt under hela kvällen igår, men jag gjorde ingen omstart då det fungerade så problemen kanske hade dykt upp redan igår om jag startat om då?

 

Testar tex. att starta Chrome och öppna många flikar snabbt. Ibland laddas den första/två första in innan den slutar ladda in. En annan gång kan jag ladda in ett tiotal flikar och det fungerar. Kan vara på ex. Youtubes starsida och allt ser normalt ut, men när jag scrollar ner slutar den ladda in bilder för videoklippen osv. (Har testat byta till Edge, men samma typ av prorblem där.)

 

Vad kan man göra för felsökningar själv?  Får en del felkoder i Chrome kopplade till DNS-servern, men om det är problemet borde väl inte videoklipp/strömmade program sluta buffra mitt i? Eller tänker jag fel där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, skrev mickekis:

Får en del felkoder i Chrome kopplade till DNS-servern, men om det är problemet borde väl inte videoklipp/strömmade program sluta buffra mitt i?

Vad för felkoder?

Vet du vad du har för DNS-server inställd i datorn?

 

Är McAfee avinstallerad och har du efter det kört MCPR för att få bort allt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, skrev Cecilia:

Vad för felkoder?

Vet du vad du har för DNS-server inställd i datorn?

 

Är McAfee avinstallerad och har du efter det kört MCPR för att få bort allt?

Har nu kört MCPR men problemet kvarstår. 

Bytte till Googles DNS 8.8.8.8 och 8.8.4.4 igår utan framgång. 

 

ERR_CONNECTION_TIMED_OUT

DNS_PROBE_STARTED

DNS_PROBE_FINISHED_NO_INTERNET

 

Osäker på om det är någon ytterligare felkod jag fått. Har jag tålamod så kan jag ladda in sidan tids nog, men en uppskattning är att det krånglar minst hälften av tiden. (I korta sekvenser, runt en halv minut är nog ganska vanligt)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag föreslår att du hämtar drivrutinen för ditt nätverkskort för trådlös uppkoppling på HPs hemsida (du anger serienumret på din dator så visas korrekt drivrutinsinformation):

 

https://support.hp.com/se-sv/drivers/laptops

 

När du hämtat drivrutinen öppnar du Enhetshanteraren.

Där markerar du enheten för trådlös uppkoppling, högerklickar och väljer Avinstallera enheten. Se till att markera rutan "Avinstallera drivrutinen".

 

När det är gjort startar du om datorn.

Därefter installerar du drivrutinen för nätverkskortet, den drivrutin du hämtat från HP.

 

När det är klart startar du om datorn på nytt.

Se om problemet kvarstår.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, skrev X-Men:

Jag föreslår att du hämtar drivrutinen för ditt nätverkskort för trådlös uppkoppling på HPs hemsida (du anger serienumret på din dator så visas korrekt drivrutinsinformation):

 

https://support.hp.com/se-sv/drivers/laptops

 

När du hämtat drivrutinen öppnar du Enhetshanteraren.

Där markerar du enheten för trådlös uppkoppling, högerklickar och väljer Avinstallera enheten. Se till att markera rutan "Avinstallera drivrutinen".

 

När det är gjort startar du om datorn.

Därefter installerar du drivrutinen för nätverkskortet, den drivrutin du hämtat från HP.

 

När det är klart startar du om datorn på nytt.

Se om problemet kvarstår.

Tack! Jag törs inte ropa hej ännu, men det ser onekligen ut som att det löste mitt problem. 

 

Jag försökte uppdatera drivrutinerna via enhetshanteraren igår, men där påstods att jag redan hade de senaste drivrutinerna. Uppenbarligen fanns det en (tre månader) nyare version när man gick via HPs hemsida. 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev mickekis:

Jag försökte uppdatera drivrutinerna via enhetshanteraren igår, men där påstods att jag redan hade de senaste drivrutinerna. Uppenbarligen fanns det en (tre månader) nyare version när man gick via HPs hemsida. 

Vad bra att det verkar fungera bättre nu.

För framtiden är det bra att veta att en uppdatering via Enhetshanteraren är en kontroll på om Microsoft har utvecklat en nyare drivrutin eller fått en nyare drivrutin från datortillverkaren. Det är därför alltid bra att se till att hämta drivrutiner från datortillverkaren. HP brukar i sina datorer skicka med ett program HP Support Assistent (eller något liknande) som kan hjälpa en med det. Kolla om du har några HP-program i datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...