Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sälja domännamn


Mr Andersson
 Share

Rekommendera Poster

Jag har ett domännamn som jag gärna vill ha kvar, men har fått en förfrågan om att någon vill köpa den av mig. Vad är rimligt att begära för pris? Kanske en omöjlig fråga, men jag skaffade ju namnet av en anledning.... Hur hade ni gjort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ställ frågan till dig själv, vad tror du att köparen har tänkt att använda domännamnet till i framtiden, är köparen så intresserad att vilja ha domännamnet till varje pris??

Tror du att det är ett "hett" namn, så kanske det är läge att drämma till ordentligt, så ser du hur intresserad köparen är?

 

Sök på namnet, kanske dyker upp intressant info som kan ge dig tips om prissättning.

Finns ju namn historiskt som gett säljare både sex och  sjusiffriga belopp för heta domännamn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Mr Andersson:

Jag har ett domännamn som jag gärna vill ha kvar, men har fått en förfrågan om att någon vill köpa den av mig. 

En fråga att ställa sig är väl hur känt domännamnet är och hur förknippat med dig det är. Kan det leda till otrevligheter om någon annan tar över det, beroende på kommande användning.

 

50 minuter sedan, skrev Laso:

Finns ju namn historiskt som gett säljare både sex och  sjusiffriga belopp för heta domännamn.

Apropå heta domännamn - meningen går ju bra att förstå trots ett saknat bindestreck. 😁

  • Gilla 1
  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

32 minuter sedan, skrev ChristerE:

meningen går ju bra att förstå trots ett saknat bindestreck

Jag har sett att PC för Alla och en del flitiga skribenter här ofta tydliggör sammansatta ord med bindestreck. Men sammansatta ord skrivs normalt utan bindestreck, såväl i svenskan som i tyskan. Både vi och tyskarna kan ju skriva långa ord som är sammansatta av flera ord.

 

Ser nu att du menade bindestrecket i "sex- och sjusiffriga belopp". :blush:

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, skrev mbgtmari:

Ser nu att du menade bindestrecket i "sex- och sjusiffriga belopp". :blush:

Du hann själv kommentera före min påbörjade kommentar om just det.  👍

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, skrev Laso:

att köparen har tänkt att använda domännamnet till i framtiden

Köparen kan ju även sälja detta vidare, eller låta det "förfalla" så att vem som helst kan ta det. (antar det funkar så om man inte betalar avgiften)

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårigheten i att värdera ett Domännamn ligger i att det är köparnas marknad.

En avgörande faktor är mycket i vilken "kategori" den är, en .com är bland de som värderas högst.

Men även längden på adressen avgör, korta är generellt mer värda.

Är den gångbar internationellt så ökar värdet drastiskt. De större pengarna finns i de som är kommersiella, där köpkraften finns. Då ska man vid sälj-intresse, göra direkta förfrågningar...Högt upp i företagshierarkin. Pizza.com såldes för länge sedan för många miljoner.

Men att sälja en domän som "enbart..." har ett personligt intresse, även om den har ett bredare personligt värde, för några tusen, skulle jag aldrig göra, de tusenlapparna skulle snabbt ätas upp, medans domänen har ett bestående värde.

Den lilla kostnad som är för att förnya, är i samma klass som vad två hamburgare kostar.

 

SKA du sälja, så gör det genom en förmedlare... så det INTE uppstår några "oklarheter..." de tar mellan 7 och 10% på bruttot, men är VÄL VÄRT det, det är en kostnad som köparen får betala

Redigerad av Solspindeln
felstavning
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Domännamnet är inte personligt, utan det råkar vara ett nystartat företag med samma namn och nu vill de ha domännamnet.. helt ok för mig, men jag kommer ju inte ge bort det gratis :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite intressant det här med att "köpa" domännamn. Som jag ser det köper man inte domännamnet, man "hyr" eller "abonnerar"  det. Om man köper domännamnet borde namnet vara i den personens ägo tills den dag personen väljer att sälja det i sin tur. 
Nu betalar man en årsavgift (alternativt månadsvis) på liknande sätt som vilket annat abonnemang som helst (telefon, tv, bredband, tidning, med mera).

 

Precis som Mikael63 skriver, betalas inte avgiften regelbundet förfaller rätten till att bruka namnet. Det öppnar upp för vem som helst att överta namnet till sedvanlig avgift.

 

I TS fall instämmer jag i att TS bör undersöka hur gärna företaget vill överta domännamnet och utifrån det ta ställning till om erbjudna priset är skäligt nog för att släppa ifrån sig namnet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

42 minuter sedan, skrev Mr Andersson:

Domännamnet är inte personligt, utan det råkar vara ett nystartat företag med samma namn och nu vill de ha domännamnet.. helt ok för mig, men jag kommer ju inte ge bort det gratis

Om du känner att du kan hantera eventuell huvudvärk som kommer med att du måste uppdatera e-postadresser och grejjer vid inloggning till siter så är det väl rimligt att du säljer. Om du känner att det kommer bli huvudvärk, säg det och se om du kan få lite slantar och kanske en e-postadress i övergående tid så du hinner uppdatera alla inloggningar.

 

Det kan ju vara så att dom absolut inte går med på något sådant, men det är ju en grej som måste göras. Annars riskerar du säkerhetsproblem antar jag.

 

Men oavsett, du har ju en möjlighet att tjäna en liten peng, du får själv välja hur stor peng du tycker att du förtjänar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev .M:

Om du känner att du kan hantera eventuell huvudvärk som kommer med att du måste uppdatera e-postadresser och grejjer vid inloggning till siter så är det väl rimligt att du säljer. Om du känner att det kommer bli huvudvärk, säg det och se om du kan få lite slantar och kanske en e-postadress i övergående tid så du hinner uppdatera alla inloggningar.

 

Det kan ju vara så att dom absolut inte går med på något sådant, men det är ju en grej som måste göras. Annars riskerar du säkerhetsproblem antar jag.

 

Men oavsett, du har ju en möjlighet att tjäna en liten peng, du får själv välja hur stor peng du tycker att du förtjänar.

Jag använder bara domänen intern i mitt nätverk just ju, inga E-postadresser och ingen hemsida, så för min del innebär det i princip inget problem alls.

 

Jag har redan köpt en ny domän med samma namn men under annan TLD :) 

Redigerad av Mr Andersson
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då tycker jag att du lika gärna kan sälja den, få en slant och fira genom att köpa en adventskalender med lakrits. :D 

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, skrev .M:

Då tycker jag att du lika gärna kan sälja den, få en slant och fira genom att köpa en adventskalender med lakrits. :D 

Älskar lakrits :) bra ide!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har fått ett bud på några tusenlappar, känner inte för att sälja den så billigt.... Hur hård kan man vara? Jag menar, jag har ju ingenting att förlora egentligen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några tusenlappar låter ju ganska rimligt för ett domännamn. Brukar väl kosta någon hundralapp per år, vilket gör att du tjänat in över 10 års användande av bara domännamnet?

 

Jag hade nog slagit till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, skrev .M:

Några tusenlappar låter ju ganska rimligt för ett domännamn. Brukar väl kosta någon hundralapp per år, vilket gör att du tjänat in över 10 års användande av bara domännamnet?

 

Jag hade nog slagit till.

Så kan man se det :) Det rör sig om drygt 40 års årsavgifter :)  Vill nog försöka driva upp det en aning, men kommer gå med på detta om det blir motstånd!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...