Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Telefonens gps lokaliseringsmetod ändras av sig själv


Okalettos
 Share

Rekommendera Poster

Hej :)

 

Har en Samsung Galaxy S7 med fabriks-Android (8) vars lokaliseringsmetod för gps'en ändras till energisparläge av sig självt med jämna mellanrum.. Väldigt störande!

Vad kan man göra åt det?

Ps. Jag använder aldrig flygplansläge och liknande.. De enda finesserna jag slår av/på ibland är wifi, mobil hot-spot och gps'en. Ds. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Fann en rad tips, bland annat det här

"Ladda din telefon eller inaktivera energisparläge

GPS -funktionen är ganska energikrävande. När telefonens laddning är för låg kan den byta till ett speciellt energisparläge. Antingen den standard som är en del av Android eller kanske en mer modifierad som är tweakad av din telefontillverkare.

Så om ditt batteri visar rött och energisparläget är på kan inaktivering få din GPS -funktion att fungera korrekt igen. Även om telefonens batteri naturligtvis dör mycket snabbare nu. Alternativt kan du försöka helt enkelt ansluta telefonen, vilket inaktiverar energisparläge. Det är därför det är en bra idé att alltid ha en powerbank eller en USB -billaddare nära till hands."

https://helpdeskgeek.com/help-desk/android-gps-not-working-heres-how-to-fix-it/

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret Thirteen :)

Det låter som en logisk förklaring, jag får helt enkelt testa och se om det  mönstret (m a p låg batterinivå) stämmer på just min mobil då..

Väldigt oschysst av Android+Samsung (i mitt fall) att inte avisera när telefonen byter lokaliseringsmetod, allra helst borde man ju få upp en ruta där man själv avgör vad som ska prioriteras..

Lokaliseringsmetod i form av energisparläge kan ju ge otroligt dålig precision, vilket jag blev varse i somras på en båttur då sjökortet i mobilen visade minst 400m fel 😬.. Det tog lång tid innan jag kom på att man kunde ändra lokaliseringsmetod.. och fram till dess trodde jag att gps'en var trasig och att jag skulle bli tvungen att köpa en ny telefon 🤐

Det är i alla fall bra att appen "SOS 112 alarm" (som kräver lokaliseringsmetod som är minst "endast GPS") aktiverar "Hög precision" om lokaliseringsmetoden befinner sig i energisparläge 👍, dock under förutsättning att man i ett akut läge inser att man i appen måste klicka på "Aktivera GPS-position" INNAN man klickar på uppringning till SOS 😬😇

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu provat i några dagar.. Tyvärr verkar det inte vara så enkelt att det bara är låg batterinivå som ändrar gps'en till energisparläge.. Eller, faktum är, att jag provat detta några gånger nu, både att låta batteriet sjunka till 5-15% och 2-5%, och under de testerna så har gps'en inte ändrats till energisparläge en enda gång.. Så, det måste vara något annat, åtminstone huvudsakligen.. Kanske är det någon inbyggd "timer" som ligger bakom det hela, som, när ingen app använt sig av position/plats under x timmar, så försätts funktionen i energisparläge..?

Att ansluta laddare verkar f ö inte återaktivera lokaliseringsmetoden som senast var aktiv innan mobilen själv dragit ner läget till energisparläge.. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...