Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp att hitta elektronik-komponenter


Mikael63
 Share

Rekommendera Poster

Har fått en idé men det står still när jag ska söka efter de komponenter jag skulle behöva. Egentligen inte så mycket elektronik men åt det hållet åtminstone.

Jag har en pryl där det är tänkt att man ska ansluta ledare, 0,2-1,5 kvmm, via fjäderkraftplintar, på bilden där pilarna pekar och på motsvarande ställen för alla sex anslutningar.

image.png.d8d87950ffd787d5db60a308922705d8.png

 

Bilden är hämtad från nätet och är nog en 3D-modell för de ser inte ut exakt så i verkligheten.

Jag har hämtat CAD-data och delningen är 3.5 mm.

Istället för ledare vill jag ansluta en stiftrad. Låt säga att det behöver vara 15 mm långa stift.

Stiftraden bör helst vara just det - en rad. I annat fall skulle jag kunna använda lösa oisolerade enkelledare.

Andra änden av dessa stift ska lödas fast på ett kretskort/experimentkort där delningen då också måste vara 3.5 mm.

Ovanstående komponenter, som så långt består av stiftrad och experimentkort hittar jag var?

Förr kunde man ju bläddra i ELFA-katalogen men nu med allt på webben och en sökmotor man inte riktigt är kompis med.

Såna stift för "wiring" kanske? Vad heter de egentligen? Löda på kortet och den del som är tänkt för wirtråden stoppar man in i hålen på denna pryl.(?)

 

Sedan kan jag nog hitta resten av prylarna.

Om inte man i stället hittar någon kretskortsplint, vars ben når ner i hålen, och som är dubblerade så att jag kan ansluta två trådar för varje "hål".

En av dessa två trådar är då egentligen inte en tråd utan ska vara en liten strömbrytare som även den behöver ha 3,5 mm delning oavsett om jag skulle kunna trycka ner den i plint eller löda på ovanstående kort.

 

"Slutprodukten" ska vara något man trycker ner i hålen och sedan kan göra samma sak som utan den här "slutprodukten" - ansluta en ledare för varje position. Dessutom ska en enkel enpolig strömställare samtidigt anslutas till position 3 & 4 nerifrån räknat.

En alternativ version ska även ha ytterligare en strömbrytare mellan position 3 & 5 nerifrån räknat.

 

Skulle tro att det då blir enklast med; stiftraden, labbkortet, kretskortsplint, strömställare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack. Jag har pratat med Wago idag, i ett helt annat ärende, andra produkter. Ska kolla där med.

 

Jag har nyss hittat att PhœnixContact har dessa stift (art.nr. 1945135) och plinten (1861975).

Återstår då veroboard & omkopplaren.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 timmar sedan, skrev Mikael63:

Återstår då veroboard & omkopplaren

Ger upp. Verkar som att man måste tillverka ett eget mönsterkort, för att kunna få dit en strömställare, och det har jag ingen lust med, även fast jag har utrustningen.

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...