Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppgradera mint 19.3 till 20.2


bengt 429
 Share

Rekommendera Poster

Jag tänkte försöka mig på att uppgradera 19.3 till 20.2.

Hittade denna instruktion för att uppgradera till 20.

https://linuxmint-user-guide.readthedocs.io/en/latest/upgrade-to-mint-20.html

 

Vad jag förstår så kan jag inte köra direkt från 19.3 till 20.2, utan måste mellanlanda på 20 först.

Kan det stämma?

Eller finns det nåt annat (enklare) sätt att göra uppgraderingen på?

 

Redigerad av bengt 429
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • bengt 429 changed the title to Uppgradera mint 19.3 till 20.2

Hur ser det ut i Uppdateringshanteraren hos dig?

image.png.311c4287e1eab40e9cee9dce3662e622.png

Har du något förslag på att uppgradera där?

 

Om du som jag har testat drösvis med olika program kan det kanske vara på ett ut att göra en helt ren installation?

Det tar ungefär lika lång tid.

Backa upp hela Home, inklusive dolda filer, till en egen enhet, om du inte redan har den på en egen partition och kopiera in/tillbaks allt eftersom du saknar något. En lista över installerade paket/program skapar man enkelt med Verktyg för säkerhetskopiering.

Jag har minst ett program som inte är installerat utan körs ungefär som en "portable". Den hamnar då inte i listan över installerade program men jag har den liggandes i min Home så det jag skulle behöva göra efter en nyinstallation är att skapa en menypost för det programmet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev bengt 429:

Hittade denna instruktion för att uppgradera till 20.

Instruktionen verkar vara hämtad från Linuxmint.com så den är okej. Man anger inte vilken verison man uppgraderar till, man skriver bara

apt install mintupgrade

och

mintupgrade check

 

I artikeln står

Citat

 This command temporarily points your system to the Linux Mint 20 repositories and calculates the impact of an upgrade.

och det stämde nog då, när artikeln skrevs. Idag borde det vara den senast gällande stabila versionen som det pekas på.

Du kan ju testa.

mintupgrade check

gör bara det - kollar om det skulle fungera eller ej

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Misstänkte det också. Jag kör vidare, så får vi se vad som händer.

Kanske återkommer i frågan.

Tack så länge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, då var ver 20 på plats. Men det var ingen snabb installation, närmare 2 tim ville den ha på sig för att installeras.

Men Win uppdateringar har ju också en tendens att ta lång tid.

 

I morgon kör jag vidare med 20.2. Förhoppningsvis går den lite snabbare 😄

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu sitter 20.2 som en smäck 😃

Denna uppgradering var ju rena barnleken jämfört med gårdagens segdragna installation av 20.

Tror tom att min hustru skulle klarat av den 😊

 

En fråga har jag. Vad usrmerge, och ska jag installera det?

 

Convert the system with usrmerge

We recommend you convert your system with usrmerge. This is done already for all fresh installations of Linux Mint 20.1 and 20.2.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev bengt 429:

En fråga har jag. Vad usrmerge, och ska jag installera det?

Jan-Olof på det svenska Mintforumet skriver:

Citat

4. Flytta systemmappar med usrmerge (valfritt men rekommenderas)
Öppna ett terminalfönster, klistra in följande kommando och avsluta med en radmatning:

sudo apt install usrmerge

Detta gör att innehållet i mapparna /bin, /sbin, /lib och /lib64 flyttas till motsvarande /usr/-mapp, alltså /usr/bin, /usr/sbin, /usr/lib och /usr/lib64. De ursprungliga mapparna ersätts av symboliska länkar till den nya platsen. Syftet är att göra filsystemet mer kompatibelt med andra Linux- och UNIX-system. Om man gör en nyinstallation av Mint 20.1 så är denna ändring redan gjord.

https://linuxmint.se/forum/viewtopic.php?f=15&t=1208&p=8247&hilit=usrmerge#p8247

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Thirteen:

Som jag förstår det så har flera distributioner numera implementerat usrmerge för bättre kompatibilitet 

Som jag förstår det är det bara vid en ren installation. Jag har ju gjort en uppgradering.

Men jag kommer installera usrmerge.

Var bara nyfiken på ev fördelar med den.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...