Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Rengöring av Dell Latitude E-6430. Hur?


DePhaz
 Share

Rekommendera Poster

Go morron! 

 

Har lite funderingar kring den bärbara dator jag har där hemma. Den används till både spel och surf men vid spel blir den alltid väldigt varm (luften den släpper ut genom ventilationen på sidan också). Då det ibland kan bli lätta artefakter i bilden och detta tar jag som ett tecken på överhettning. Men hur ska jag rengöra fläktar och annat Utan att öppna datorn? Vill helst undvika det. Bra bilder på datorn finns här: https://www.dell.com/support/kbdoc/sv-se/000126349/visuell-guide-för-dell-latitude-e6430 . Det finns ett galler på undersidan. Min kylplatta har en stor fläkt som pumpar in luft här men då undersidan är ganska tät tror jag inte att det gör så stor nytta. 

 

Så nu är ju frågan: om jag vill använda "luft på burk" hur ska jag blåsa? Från undersidan och ut eller från ventilationen och in? Eller finns det någon annan metod? Min dammsugare är trasig men jag kan nog få igång den. Men jag har hört att man inte ska dammsuga datorer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du blåser in luft genom ventilerna så kommer du väll bara knuffa damm och andra partiklar längre in i datorn.

 

Så jag tycker att du ska nog helst försöka lyfta bort undersidan, blåsa bort damm så det hamnar utanför datorn och sen sätter du tillbaka undersidan.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.M:  Jo, det är ju klart 

 

Cecilia: Har ingen manual. Datorn såldes begagnad utan dokumentation.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dell hemsida.   Borde manualen finnas 

Du börja där 

När ändå inne Dell hemsida.  Kan in läsa på supporten sidan . 

Där kan finnas lite hjälp 

 

Obs ! Jag använder själv damsugare . Med plast rör obs!

Jag gör på egen risk 

Vet man inte vad man gör så avråder jag damsugare.   

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade inget användbart tyvärr. Och supporten kräver naturligtvis att man anger produkt numret (som jag inte har med mig på jobbet... ). 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och när jag väl hade tagit reda på service taggen så visade det sig naturligtvis att det inte fanns någon som helst möjlighet att skicka mejl!! *Hårda ord*. *Ännu mer hårda ord*. *Ord hårda och rent av olämpliga*. Såja, Rage mode off. "Sopprötter" kan jag skriva. Och nu går vi vidare i programmet. Utan att kommentera! 

 

Cecilia: Kikade på länkarna men tyckte inte de hjälpte så mycket. Det stod i princip bara att man skulle ta tryckluft på burk och blåsa. Men jag tackar ändå. 

 

Såg att det kommit ytterligare ett par svar. Ska kika på dem, speciellt videon från X-men. Gör det ikväll när jag har tillgång till en dator. 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sådär ja, nu har jag tittat på filmen. Som det ser ut kommer man åt fläkten både från över och undersidan av datorn. Frågan är då om det räcker att lossa tangentbordet och blåsa därifrån... Vill inte pilla isär för mycket då jag inte är säker på att jag kan få ihop det igen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev DePhaz:

Frågan är då om det räcker att lossa tangentbordet och blåsa därifrån...

Öppna så pass att du kan sätta ett finger på fläkten för att bromsa den. Blås sedan från olika håll och helst utomhus. Se till att du inte blåser på "bromsfingret" bara.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Stafstaf:

Det kan även vara täken  på hårddisken är väg ge sig .. 

Damm ska alltid försöka bli av med 

 

Du menar bildfelen jag får? Kan fixa en bild senare, ikväll eller i morgon. (Spelet har ju en del problem i sig själv också men i alla fall).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...