Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Piratbläck vs originalpatroner

Pelle Penna
 Share

Recommended Posts

Pelle Penna

Hej

Jag bara undrar om någon har koll på hur de nyare skrivarna fungerar med piratbläckpatroner. Jag vet ju att tillverkarna försöker spärra dessa genom olika metoder.

Jag har själv en gammal HP Officejet Pro 6970 som ännu fungerar klockren, men jag kör numera originalbläckpatroner. Köpte för några år sedan piratpatroner men det var en hel del strul med dem då dessa rätt som det var lade av.

Det är ju dock dyrt med bläck om min inte köper en Ecotankskrivare men har inte kommit dit ännu även om jag skriver ut rätt mycket.

T.ex. så kostar originalbläck till min skrivare om jag tar de största patronerna och byter alla fyra, mellan 964:- -- 1435:-. Billigast hos Inky tätt följt av 123ink. Dyrast Nordic Ink bland de märken jag kollat.

Piratbläck kostar ca halva priset. 

Fråga 1. Kan man satsa igen på piratbläck

Fråga 2. Hur hanteras detta på nyare skrivare

Nedan ett utdrag från Råd och Röns test av 160 skrivare

1 öre kostar testets billigaste textutskrift medan flera skrivare har en kostnad på långt över 1 krona. Billigaste fotoutskrifterna kostar mindre än 50 öre - de dyraste över 25 kronor. 

1 timme sedan, skrev Pelle Penna:

Ecotankskrivare

Jag rekommenderar dessa Ecotatankskrivare 

Lite råd på vägen! 

Wi-fi, Fastkabel!

Bra mobil app !

Epson ecotankskrivare 

Blev vårt val 

Med Wi-fi 

Med mobilen app 

Installation gick väldigt bra 

Wi-fi går göra två vägar , direkt på skrivaren .  Eller via mobilen app

Jag tog via direkt på skrivaren 

Mobilen app inte prova skriva in Wi-fi  

Men ska gå 

Till själva Epson mobilen app 

Tyvärr är på engelska och väldigt svår begripligt hålla på med .

Ikoner på själva grund system är så där tycker jag 

Mitt val hade blivit HP tankskrivare om jag fått välja i dag !?? 

Det är bara deras finna mobil app 

Som är på svenska.  Är väldigt lätt använda .  Utvecklingen hela tiden 

På fyllning bläck är väldigt smidiga att använda .  På Epson och dess utom billiga i inköp 

Pelle Penna

Tack. Hade inte koll på att HP hade börjat med tankskrivare. Epson och Canon visste jag. Blir nog en HP nästa gång.

Är nöjd med min HP

Dokumentmatare, Wifi. Utskrift via mail mm.

Kan sitta i Kina och ändå få utskrifter hemma

Bosse-i-skogen

Jag köpte en Canon Pixma MG2950s för säkert 7-8 år sedan. Jo jag ville ju spara pengar och köpte piratpatroner från två olika nätbutiker vilka krånglade med att de inte hittades, visade slut och därmed oanvändbara trots att de bevisligen var bläck kvar.

Sedan jag gick över till original, vilka inte är mycket dyrare, har de fungerat utan problem. Kanske speciellt med Canon men för min del som skriver ut kanske max 10 gånger per år så är det aldrig något annat än original. Varje gång jag ska skriva ut fungerar det alltid även efter månader av att jag inte använt skrivaren.

Kollade precis nu och inkclub säljer deras egna multipack för 377 kr och Canon original kostar 436 kr.

Edited by Bosse-i-skogen