Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Grafikkort ger ingen bild


Mystogan
 Share

Rekommendera Poster

Ska försöka göra historian kort!  har en dator som är cirka   8 år gammal som min dotter fått börja spela Roblox på absolut inget fel på datorn Förutom 1 sak!

när man kopplar in HDMI kabeln till  Grafikkortet så ger den bara bild 1 utav  200 gånger   men när man kopllar in den i proccseron eller vad det nu är så ? den andra hdmi så fungerar det hur bra som helst   bara det att  det man får spela roblox på lägsta grafik pga grafik kortert inte fungerar ...   kan koplla in  hdmi sladden i  Grafikortet  och starta om den 200 gånger till slut fungerar det och då är det inga problem när den är på,    orkar bara inte göra det varje gång.. är det något som är trasigt ? något man kan fixa ?  eller vad ska man göra ?  har Tummen mitt i fingrert när det kommer till datorerer så   all hjälp tas imot !    

 

 

Enhetesnamn DESKTOP-9V95FO3
Processor Intel(R) Core(TM) i7-3770K CPU @ 3.50GHz   3.50 GHz
Ram - 16,0 GB (15,9 GB går att använda)
systemtyp 64-bitars operativsystem, x64-baserad processor 
 

Och kanske värt att nämna när grafikkortet inte fungerar så hittar datorn det inte men nästa gång det fungerar återkommer jag med vilket de är! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommen till forumet!

 

Skulle kunna vara något glapp i grafikkortets kontakt t.ex. pga. beläggning. Pröva med att ta ut grafikkortet och sätta tillbaks det sen med noga kontroll av att det verkligen är intryckt hela vägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle du kunna återkomma med fabrikat och modell på datorn, om den är köpt färdigbyggd som märkesdator?
 

"DESKTOP-9V95FO3" är Windows namn på datorn vilket inte ger någon information alls om vad du har för dator.

 

Du skriver också att du får bild när du använder den andra HDMI-anslutningen. Var sitter den, på moderkortet eller på grafikkortet?

 

Vad är det för skärm du kopplar in? Erfarenhetsmässigt känner jag till att vissa skärmar ger problem med HDMI-anslutning, i synnerhet i äldre datormodeller med AMD-baserade grafikkretsar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, skrev X-Men:

Skulle du kunna återkomma med fabrikat och modell på datorn, om den är köpt färdigbyggd som märkesdator?
 

"DESKTOP-9V95FO3" är Windows namn på datorn vilket inte ger någon information alls om vad du har för dator.

 

Du skriver också att du får bild när du använder den andra HDMI-anslutningen. Var sitter den, på moderkortet eller på grafikkortet?

 

Vad är det för skärm du kopplar in? Erfarenhetsmässigt känner jag till att vissa skärmar ger problem med HDMI-anslutning, i synnerhet i äldre datormodeller med AMD-baserade grafikkretsar.

Hittat namnet på grafikkorter nu iallfall NIVDIA GeForce GTX660 !  Very old men  ska fungera,   Om jag minns rätt så ploka vi ihop delar typ   8 år sen när vi köpte den här datorn, 
som sagt har man tummen mitt i fingeret  så man har ingen aning om vart man tittar up dom! 
man kör ju hdmi in i grafikortet  Och ibland ger den bild (sällan)  och då¨fungerar allt som det ska  fungerar det inte stoppar jag in hdmi sladden  i någon annan port i datorn vet inte vart den leder (men är inte grafikkortet ) då fungerar bilden men grafikkortet hittas inte på datorn, 
har testa byta skärmar och sladdar   men inget verkar fungera utan grafikkortet fungerar (get bild ) bara ibland haha...
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hämta Belarc Advisor här:

 

https://www.belarc.com/AdvisorDownloadEmail

 

Kör programmet. 
När det är klart öppnas en internetläsare. Hårdvaran visas i den övre delen av sidan. Den nedre delen avslöjar installerade program tillsammans med licensnycklar samt installerade uppdateringar till Windows.

Avslöja inga licensnycklar!

 

Avläs vilket moderkort du har i den övre delen av sidan.

Det vore väldigt bra om du kunde få fram fabrikat och modell på ditt grafikkort. Det avslöjas inte av Belarc Advisor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

57 minuter sedan, skrev X-Men:

Hämta Belarc Advisor här:

 

https://www.belarc.com/AdvisorDownloadEmail

 

Kör programmet. 
När det är klart öppnas en internetläsare. Hårdvaran visas i den övre delen av sidan. Den nedre delen avslöjar installerade program tillsammans med licensnycklar samt installerade uppdateringar till Windows.

Avslöja inga licensnycklar!

 

Avläs vilket moderkort du har i den övre delen av sidan.

Det vore väldigt bra om du kunde få fram fabrikat och modell på ditt grafikkort. Det avslöjas inte av Belarc Advisor.

Viste inte riktigt vad jag skulle titta på där så tar med bilden !   Grafikkortet ska vara  NIVDIA GeForce GTX660 

11.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har ett moderkort av fabrikatet MSI. Specifikationer, information och hämtning av drivrutiner för detta moderkort kan du hitta här:

 

https://www.msi.com/Motherboard/Z77A-G41/Gallery
 

Moderkortet stöder funktionen för processorns inbyggda grafikkrets. Du flyttar således HDMI-kabeln mellan grafikkortets anslutning och moderkortets anslutning.

Eftersom du får en låg upplösning när du ansluter skärmen till moderkortets anslutning tyder det på att du inte har rätt drivrutin installerad för grafikkretsen. Alternativt att du inte ändrat skärmupplösningen för denna krets.

 

Du kan hämta drivrutinen för grafikkretsen på MSIs hemsida eller hämta en nyare hos Intel, på den här sidan:


https://www.intel.com/content/www/us/en/download/18606/intel-graphics-driver-for-windows-15-33.html

 

En teori för ditt problem med att ditt grafikkort ger bild ibland kan bero på batteriet för BIOS-backupen som sitter på moderkortet. Du skriver att datorn är 8 år gammal.

Problemet du har kan bero på att BiOS byter förvalet mellan den integrerade grafikkretsen och grafikkortet lite slumpmässigt. Skälet till detta kan bero på att batteriet är nästan slut och inte "orkar" hålla inställningarna i BIOS.

 

Generellt finns det i BIOS tre valmöjligheter för grafikkretsen. 


1. Den integrerade grafikkretsen är alltid förvald.

2. Den externa grafikkretsen (grafikkort) är alltid förvald.

3. Automatisk val. Normalt sker valet extern grafikkrets om BIOS detekterar att sådan finns.

 

Det kan vara så att BIOS inte alltid detekterar grafikkortet och väljer därmed den integrerade grafikkretsen i processorn.

 

Mitt förslag är således att du byter batteriet på moderkortet till ett nytt och ser om felet därmed är löst.

Batteriet är högst sannolikt ett CR2032.

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, skrev X-Men:

Du har ett moderkort av fabrikatet MSI. Specifikationer, information och hämtning av drivrutiner för detta moderkort kan du hitta här:

 

https://www.msi.com/Motherboard/Z77A-G41/Gallery
 

Moderkortet stöder funktionen för processorns inbyggda grafikkrets. Du flyttar således HDMI-kabeln mellan grafikkortets anslutning och moderkortets anslutning.

Eftersom du får en låg upplösning när du ansluter skärmen till moderkortets anslutning tyder det på att du inte har rätt drivrutin installerad för grafikkretsen. Alternativt att du inte ändrat skärmupplösningen för denna krets.

 

Du kan hämta drivrutinen för grafikkretsen på MSIs hemsida eller hämta en nyare hos Intel, på den här sidan:


https://www.intel.com/content/www/us/en/download/18606/intel-graphics-driver-for-windows-15-33.html

 

En teori för ditt problem med att ditt grafikkort ger bild ibland kan bero på batteriet för BIOS-backupen som sitter på moderkortet. Du skriver att datorn är 8 år gammal.

Problemet du har kan bero på att BiOS byter förvalet mellan den integrerade grafikkretsen och grafikkortet lite slumpmässigt. Skälet till detta kan bero på att batteriet är nästan slut och inte "orkar" hålla inställningarna i BIOS.

 

Generellt finns det i BIOS tre valmöjligheter för grafikkretsen. 


1. Den integrerade grafikkretsen är alltid förvald.

2. Den externa grafikkretsen (grafikkort) är alltid förvald.

3. Automatisk val. Normalt sker valet extern grafikkrets om BIOS detekterar att sådan finns.

 

Det kan vara så att BIOS inte alltid detekterar grafikkortet och väljer därmed den integrerade grafikkretsen i processorn.

 

Mitt förslag är således att du byter batteriet på moderkortet till ett nytt och ser om felet därmed är löst.

Batteriet är högst sannolikt ett CR2032.

 

 

Jag inne på samma spår.

Batteri på moderkort börj bli gammal 

Man ska ta som vana att alltid kolla grafikortet drivrutiner minst var tredje månad 

Ladda hem rätt drivrutiner.  

Sen så täller om BIOS vilket grafikortet man använda 

Obs det går köra båda två .  Om ska använda flera skärmar.   Obs 

I ert fall  så rekomndera jag er  kör riktigt grafikortet.. 

 

Jag brukar alltid:

Innan  man Öppna upp dator. Se till alla kablar utdragna ..

Lägg händerna så inte blir magnetiska spänning typ ( vatten kranen och diskbänk) vatten element 

Sen öppnar dator och kolla efter Batteri knapp. Så byter den . 

Se till  Batteri kommer rätt i daton

Pass på trycka till på grafikortet plats 

Gärna ta ut den och tryck till . 

Tryck gärna lätt mins kort så sitter rätt på sin plats .  

Rekomndera att man funders på bygga ut mine när ändå håller på .  Mot snabba minns kort eller mer minns

 

 

Lycka till 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag avråder från att lägga händerna på ett element, vattenledningsrör, diskbänk eller annan jordad punkt i tron att kroppen därmed är urladdad från elektrostatisk spänning.

Man hinner inte mer än släppa händerna så laddas kroppen upp igen, mycket snabbt.

 

Ta gärna del av informationen på de här två sidorna:

 

https://www.nordichardware.se/nyheter/blogg-esd-den-osynliga-marodoeren.html
 


aws4_request&X-Amz-Date=20210914T085700Z

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När batteriet byts, säkerställ att det görs på ett så säkert sätt som möjligt för att skydda komponenterna från skada. Se inlägg ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Sorry för seg uppdatering!  har nu bytt batteriet och installerade om windows  samtidigt gjort ren datorn , sen fungerade grafikkortet  2-3 dagar tills det vart som vanligt så får det helt plötsligt ingen signal längre !   det kan fungera fel fritt 2-3 dagar sen när du starta datorn nån dag så ger det ingen signal igen på   2-3 veckor ! !   sen rätt som de är så ger det signal igen  testar alltid att koppla in hdmi i grafikkortet på morgon och ger de ingen signal är det bra byta plats  till de interna grafikkortet ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Godmorgon 

Bra att du har bytt batteriet !

Visst kan vara bra göra ny installation Windows! ( det hade du någon inte behövas göra detta grafick kort fel !

 

Tack du info du använder extern grafikortet.  Eller det  grafikortet kort är på mordkort ! Man bör ställa om i biosys vilket kort som användas 

Jag tror intr där som fel är 

 

En tes som  jag funderar på :

Kabel kan ge singnal problem ! ( Byt kabel , kolla kontakter känns fast på datorn och skärm) 

Damm i datorn ! (Blås ren i datorn) 

 

Själva skärm är på väg ge sig ! ( prova en annan skärm ) 

 

Jag mer inne på damm i datorn 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag föreslår att du uppdaterar moderkortets BIOS.

Enligt dina uppgifter har du version 2.4 installerad.

Version 2.8 innehåller uppdateringar för grafikkort i PCIe-anslutningen.


Om du uppdaterar BIOS skall du inte nöja dig med version 2.8 utan du hämtar den senaste direkt, version 2.13, och installerar den. Du behöver inte uppdatera BIOS för varje enskilt steg utan du nöjer dig med version 2.13.  Den innehåller alla tidigare ändringar också.

 

Innan du uppdaterar BIOS, se till att ladda in "Default" först och spara ändringarna.

Länk till moderkortet har du fått sedan tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försökte installera Uppdateringen för bios men Den finns bara i 32 bits download och är 64 bit på datorn

så när jag försöker öppna installationsfilen blir de så här  

12.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdatering av BIOS för ditt moderkort gör du inte i Windows.

Du packar upp filen du hämtar från MSI och sparar de uppackade filerna på en USB-enhet som är formaterad som FAT32.

Därefter startar du om datorn i BIOS och använder det verktyg som finns där. Flash Tool eller liknande bör det heta.

 

Stäng inte av datorn under uppdateringsprocessen! 
 

Beträffande drivrutinen till grafikkortet använder du en föråldrad version. Den är sannolikt skapad för Windows 7.

 

Hämta den senaste versionen av drivrutin här:

 

https://www.nvidia.com/Download/driverResults.aspx/180557/en-us

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla har inte  kunsksp och förståelse!

Nu kan det vara dax du ta hjälp av någon duktig kamrat  som kan dator 

Eller så lämnar du in den någon duktig firma 

 

Även jag som har håll igång sen 91. Ta hjälp bland mina data kamrater. 

Ett tips skriv i profil sida vilken ort du bor på .   Så kan vi gå in se var du bor

Så kan hända någon duktig erbjuder sin kunskaper. Vi privat Komnikation mellan er 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...