Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur skriver man tecknet för "ungefär lika med" var som helst?


Tomas E
 Share

Go to solution Solved by mbgtmari,

Rekommendera Poster

Hittar inget sätt att skriva det vågformade likhetstecken som betyder "ungefär lika med". Alltså som ~ fast med en till likadan under. Går det inte?

Redigerad av Tomas E
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se även https://softwareaccountant.com/approximately-equal-symbol/

Nja, det som står i länken om att man får fram detta tecken i Windows genom Alt+247 stämde inte för mig nu när jag prövade. Resultatet blev bara en punkt. Men du kanske kan lägga in nästan lika med-tecknet i Teckenuppsättningen i din dator, vilket det också står om i artikeln. Det kan ju vara bra att ha det i sitt Word och Excel om man ofta använder det. 

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev mbgtmari:

Se även https://softwareaccountant.com/approximately-equal-symbol/

Nja, det som står i länken om att man får fram detta tecken i Windows genom Alt+247 stämde inte för mig nu när jag prövade. Resultatet blev bara en punkt. Men du kanske kan lägga in nästan lika med-tecknet i Teckenuppsättningen i din dator, vilket det också står om i artikeln. Det kan ju vara bra att ha det i sitt Word och Excel om man ofta använder det. 

Det står att det gäller för engelsk tangentbordslayout.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Tomas E:

Alt+2248 funkar inte för mig  Det blir ╚ .

I LibreOffice skriver man U+2248. Sedan ALT+X. Fast egentligen behövs det inte då tecknet redan finns under menyn "Infoga" - Special tecken. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, skrev vertpre:

I LibreOffice skriver man U+2248. Sedan ALT+X. Fast egentligen behövs det inte då tecknet redan finns under menyn "Infoga" - Special tecken. 

Fast jag vill kunna skriva det var som helst så att säga. T ex i ett inlägg här osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Tomas E changed the title to Hur skriver man tecknet för "ungefär lika med" var som helst?
  • Solution
20 timmar sedan, skrev mbgtmari:

 

 

4 timmar sedan, skrev Tomas E:

Hur gjorde du?

Precis som vertpre skrev så använder man Infoga > Specialtecken-menyn i ett LibreOffice-dokument. I  gamla Word 2002 får jag fram det via Infoga > Symbol.

749161449_AlmostequaltoiWord2002.png.70a29a175a210092b2b81b8818054fe2.png

Jag har tidigare skapat ett litet Worddokument bestående av diverse symboler. När jag sen vill använda någon av dessa symboler i ett inlägg på ett forum kopierar jag helt enkelt symbolen från dokumentet och klistrar in den i mitt foruminlägg. Då meddelar ofta Eforum att symbolen är formaterad och jag trycker då på "Ta bort formateringen"  vilket gör att typsnittet överensstämmer med Eforums. (Den funktionen hos Eforum gillar jag skarpt.)

Redigerad av mbgtmari
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, skrev mbgtmari:

 

Precis som vertpre skrev så använder man Infoga > Specialtecken-menyn i ett LibreOffice-dokument. I  gamla Word 2002 får jag fram det via Infoga > Symbol.

749161449_AlmostequaltoiWord2002.png.70a29a175a210092b2b81b8818054fe2.png

Jag har tidigare skapat ett litet Worddokument bestående av diverse symboler. När jag sen vill använda någon av dessa symboler i ett inlägg på ett forum kopierar jag helt enkelt symbolen från dokumentet och klistrar in den i mitt foruminlägg. Då meddelar ofta Eforum att symbolen är formaterad och jag trycker då på "Ta bort formateringen"  vilket gör att typsnittet överensstämmer med Eforums. (Den funktionen hos Eforum gillar jag skarpt.)

 

I TextMaker som jag använder kallas dessa tecken matematiska operatorer. Där hittade jag detta tecken med nr 2248. Går att använda på samma sätt som du då. :) 

Redigerad av Tomas E
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man behöver använda eller annat tecken mer frekvent kan man med Autohotkey *) enkelt skapa en "hotkey" för detta. Nu när jag testat har jag använt mig av Ctrl+F12 och koden blir då

^F12::Send, {U+2248}

 

Man kan även "offra" en annan symbol, ex. £ och koden blir då i stället 

^!3::Send, {U+2248}

 

 

 

*) I Windowsmiljö. I Linuxmiljö får man använda Autokey som är ännu enklare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...