Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Trådlös förbindelse borta för en dator

Go to solution Solved by tomashag,

Rekommendera Poster

..alla andra enheter fungerar trådlöst. Datorn har en USB-dongel  för den trådlösa kommunikationen. Datorn påstår att den inte hittar något trådlöst nätverk. Tittar man i enhetshanteraren så påstår den att enheten fungerar korrekt. Kabelanslutning är ok. Datorn är omstartad, också routern. Win10:s inbyggda felsökning ger inget av intresse. Jag kopplade in dongeln på en annan dator och där fungerade det minsann.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan, skrev tomashag:

..alla andra enheter fungerar trådlöst. Datorn har en USB-dongel  för den trådlösa kommunikationen. Datorn påstår att den inte hittar något trådlöst nätverk. Tittar man i enhetshanteraren så påstår den att enheten fungerar korrekt. Kabelanslutning är ok. Datorn är omstartad, också routern. Win10:s inbyggda felsökning ger inget av intresse. Jag kopplade in dongeln på en annan dator och där fungerade det minsann.

Kanske har det trådlösa blivit avstängt. Är det aktivt ska "Wi-Fi-rutan" vara blå, se bilden (där det trådlösa alltså är avstängt).

Wi-Fi.jpg.2f49c20c2ad28701e363fc9412244f56.jpg

Länk till inlägg

Du kan pröva med detta:

Ta bort enheten/avinstallera enheten i Enhetshanteraren.

Ta bort dongeln.

Starta om datorn.

Sätt in dongeln.

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Nej, det hjälpte inte. Dongeln dök upp i enhetshanteraren igen och den påstod att enheten fungerar korrekt men - inga nätverk hittades. Dongeln är testad på två andra datorer.

Redigerad av tomashag
Länk till inlägg

Okej.

Dyker det upp fler trådlösa nätverkskort om du väljer Visa dolda enheter i Enhetshanterarens meny?

I så fall ta bort allihop och gör sen som jag skrev förut.

Länk till inlägg
48 minuter sedan, skrev tomashag:

påstod att enheten fungerar korrekt

Hårdvaran i sig fungerar men operativsystemet behöver fungerande drivrutiner.

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Inga dolda trådlösa enheter dök upp. Om jag försöker uppdatera drivrutinen så får jag till svar att senaste rutinen redan är installerad. Det fungerade igår men la plötsligt av utan att jag gjorde något särskilt när jag skulle använda datorn, som alltid står på.

Redigerad av tomashag
Länk till inlägg

Någon skillnad om du avinstallerar drivrutinerna först och sedan manuellt installerar dem?

Alltså att inte låta Windows installera automatiskt.

Länk till inlägg

Ok, försöker just ladda ner drivrutiner från Realtek, det går otroligt långsamt, 45 minuter på en 100 Mbit-lina för 50MB.

Länk till inlägg

Nu börjar det bli lite väl konstigt. Efter att ha installerat den nedladdade drivrutinen så dök nätverket upp men det gick inte att ansluta till det. Efter ett tag så försvann nätverket igen. Suck!

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jag bytte USB-uttag och då dök faktiskt nätverket upp igen men när jag försökte ansluta så fick jag bara ett meddelade att det går inte att ansluta,  ingen ruta om att knappa in lösenordet.

Redigerad av tomashag
Länk till inlägg

Och nu när har gått en stund?

Men att det blev bättre vid byte av uttag kan ju bero på saker som att det första uttaget är dåligt så det blir glapp eller att det är problem med drivrutiner eftersom sådana installeras per uttag.

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jag installerade om kortet med den hämtade rutinen. Kortet ser fortvarande nätverket men när nu försöker ansluta så visas bara Ansluter i all evighet, inte längre att det går inte att ansluta.

Redigerad av tomashag
Länk till inlägg
3 timmar sedan, skrev tomashag:

Det fungerade igår men la plötsligt av utan att jag gjorde något särskilt när jag skulle använda datorn, som alltid står på.

Om det finns kvar någon systemåterställningspunkt som är skapad innan det tillfället skulle du kunna pröva att återställa till den.

Länk till inlägg
  • Solution

Jag kopplade in ett PCI-kort som jag hade liggandes i datorn och då fungerar anslutningen till det trådlösa nätverket. Jag tror att jag nöjer mig med den lösningen. Datorn är 12 år gammal så den kanske har rätt att krångla 🙂. Tack för visat intresse.

• Tack 1
Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...