Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

OneDrive kan inte köras med fullständiga administratör rättigheter.


esofagus
 Share

Rekommendera Poster

Får sedan en tid upp detta meddelande. "OneDrive kan inte köras med fullständiga administratör rättigheter."

MS lär ha ändrat något i UAC. I september.

Ny version av OneDrive som går att köra som vanlig användare?

 

Upptäckt idag att dela länkar från OneDrive inte alltid går.

Har att göra med vilken version filerna skapades i OneDrive?

 

Har sett en knölig lösning i Windows Bulletin Tutorials, får inte till det.

 

Finns någon enkel lösning beskriven någonstans?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När kommer meddelandet?

Är du inloggad med ett adminkonto eller ett standardkonto?

Startas OneDrive med Kör som administratör antingen direkt eller genom att egenskaperna hos genvägen är ändrad?

 

Kan du länka till den knöliga lösningen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är schemaläggaren, dvs task scheduler på engelska, du inte hittar, kommer du åt den genom att skriva datorhantering i sökrutan/förstoringsglaset bredvid Start. Då får du upp appen Datorhantering där schemaläggaren finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör alltid som administratör.

Meddelandet kommer direkt vid datorstarten.

Windows Bulletin Tutorials finns på:

-------------------------------------

hur lägger man in ett svar/inlägg till Cecilia, hoppas det  här är ok

-------------------------------------

PRÖVAT DENNA 2021-09-10:

https://answers.microsoft.com/en-us/msoffice/forum/all/one-drive-cant-be-run-using-full-administrator/1190d8c5-940f-4deb-ab3c-9980774bed79

Dihao Guo MSFT
Microsoft Agent | Moderator
Replied on October 2, 2019
Report abuse
Hi ShehryarAhmad,

From your problem description, when you set up OneDrive client on Windows 10 platform, you got the above error message which indicated that OneDrive cannot be run with full admin rights. Based on my test in OneDrive client version 19.174.0902.0006 with administrator account, it seems that OneDrive works well from my side. Based on my research, 

------------------------------ Provar i Power Shell 2021-09-10 --------------------------RESULTAT: DET GICK INTE ATT HITTA ANVÄNDARNAMNET.
I also found a similar thread about this problem, you may try to disable administrative rights temporary by using “net user administrator /active:no” in cmd command. 
RESULTAT: DET GICK INTE ATT HITTA  ANVÄNDARNAMNET.
Är det fel att köra Power Shell? samma som cmd command?
Jag är user B, skall jag använda annan beteckning? B adm?
Har inte använt cmd sedan DOS-tiden.


Then, try to relaunch the OneDrive client and see whether it helps. 

If so, you can reactive administrative rights by using “net user administrator /active:yes” in cmd command. It should help on this issue in OneDrive.

-------------------------------
In addition, I also found that the problem could be caused due to the highest privileges settings in Task Scheduler. You can search Task Scheduler from Start and click “Task Scheduler Library”. Then find OneDrive in the list and double click on it. In the window open, make sure “Run with highest privileges” option is unchecked and click OK to save the setting. After your reboot the computer, the error message should be gone.
HITTAT BIBLIOTEK FÖR SCHEMALÄGGAREN, DÄR FINNS BARA OM UPDATE AV ONEDRIVE.
Best regards,

Dihao

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl klart att man ska lägga in sitt svar till Cecilia i tråden, som du har gjort.
När det gäller länken du provat så skriver skeet200 (år 2000) i sista kommentaren till lösningsförslaget att problemet löstes för honom efter att han hade ominstallerat OneDrive.
Det kanske är något du kan prova.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, skrev esofagus:

I also found a similar thread about this problem, you may try to disable administrative rights temporary by using “net user administrator /active:no” in cmd command. 
RESULTAT: DET GICK INTE ATT HITTA  ANVÄNDARNAMNET.

I svensk Windows behöver man ibland byta ut ordet administrator till administratör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Hittills inte löst, här är senaste, 2021-09-25, försök.

Försökt följa:
http://windowsbulletin.com/how-to-fix-onedrive-full-admin-rights-error/

Temporarily disable and re-enable administrative privileges
Log in to your regular user account on your Windows 10 PC. - Gjort
Press Win+X keys on your keyboard -> click on PowerShell(Admin) to open it - Gjort
At the command prompt -> copy and paste, issue the following command: net user administrator /active:no - Kommando accepteras ej
At the command prompt -> copy and paste, issue the following command: net user administratör /active:no - Kommando accepteras
Wait for the confirmation message at the command prompt. - Konfirmation: Kommandot har utförts (Nu talar den svenska)
Try to see if the problem is resolved. - Hur? Hoppar över.
Reinstate administrator privileges by performing steps 1 and 2 of this method and issue the following command: 
net user administrator /active:yes - Svar: Det gick inte att hitta användarnamnet.
net user administratör /active:yes - Konfirmation: Kommandot har utförts (Talar svenska igen)

Startar om datorn för att se om allt är  OK.
INTE OK     samma fel. (INTE OK samma fel. =  Varningsruta OneDrive kan inte köras med admprivilegier.)

Skall man starta om emellan active:no  och active:yes?
Prövar:
active:no och stäng och start
INTE OK  efter active:no
stäng och start och active:yes
INTE OK  efter active:yes
stäng och start igen
Fortfarande INTE OK

Kan det bero på att jag alltid kör som Administrör?
Loggar in utan Administratör-privilegier så här:
Startskärm visar tre val, B (jag), Administratör, Besökare (fd Gäst?).
Valt B, antar att det inte är Administratör.
Startknappen, klick på användarbild B säger B, de andra valen ovanför.

Prövar:
active:no och stäng och start
INTE OK  efter active:no    samma
stäng och start och active:yes
INTE OK  efter active:yes    samma    
stäng och start igen
Fortfarande INTE OK    samma

Obs varningsbild och signal kommer innan jag ens loggat in.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså kommandot net user administratör /active:no stänger av det kontot som heter Administratör och net user administratör /active:yes sätter igång det kontot. Gör man båda så kommer det att vara likadant som från början.

 

Har du prövat att ominstallera OneDrive?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Cecilia.

Att jag kör båda kommandon efter varandra beror på att det beskrivs så i dokumentet som heter Windows Bulletin Tutorials - som en lösning.

 

Just nu avvisas båda, orsakar systemfel 5.

 

One Drive är fortfarande ett mysterium för mej.

Ibland fungerar synkronisering, ibland inte när filer skapas, får kopiera in filer i One Drive (till exempel foton jag vill backa upp). Lokala filer lär ju försvinna om jag tar bort något från One Drive så det har jag lärt mig undvika. Dessutom blockeras History av att One Drive tar upp för mycket plats på SSD, tveksam att försöka flytta One Drive till annan disk, kanske rör till det.

Kan du tala om hur man ominstallerar One Drive utan att tappa filer? Microsoft dokumentation är för omfattande.

Redigerad av esofagus
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, skrev esofagus:

Att jag kör båda kommandon efter varandra beror på att det beskrivs så i dokumentet som heter Windows Bulletin Tutorials - som en lösning.

Men med detta emellan:

2021-09-26 08:59, skrev esofagus:

Try to see if the problem is resolved.

Alltså se efter om problemet är borta.

 

7 timmar sedan, skrev esofagus:

Just nu avvisas båda, orsakar systemfel 5.

En vanlig orsak är tydligen att man inte har tillräcklig behörighet för att utföra kommandot. Man behöver starta kommandotolken som administratör t.ex. genom att högerklicka på genvägen till Kommandotolken och välja Kör som administratör.

 

Nu använder jag inte OneDrive men ett sätt att hindra att filer tas bort vid en avinstallation lär ju vara att man flyttar alla filer från OneDrive-mappen och andra mappar som synkroniseras (eller se till att inga andra mappar synkroniseras).

 

Men eftersom du nämner att det är synkroniseringsproblem så är det ju bra med denna felsökningssida:

https://support.microsoft.com/en-us/office/fix-onedrive-sync-problems-0899b115-05f7-45ec-95b2-e4cc8c4670b2

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Cecilia:

Nu använder jag inte OneDrive men ett sätt att hindra att filer tas bort vid en avinstallation lär ju vara att man flyttar alla filer från OneDrive-mappen och andra mappar som synkroniseras (eller se till att inga andra mappar synkroniseras).

Vill man vara extra säker flyttar man filerna till en extern enhet som sedan frånkopplas när(innan) man avinstallerar Onedrive

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arbetat vidare:

Såg inte One Drive ikonen i aktivitetsfältet.

Gick in på sökikonen i aktivitetsfältet och öppnade One Drive.

Varit avstängd? Har ju använt och synkroniserat som om den varit på.

Började synkronisera. En del nytt inlagt i datorn igår och idag bearbetades..

Efter det gick det att Dela med länkar som kan sändas med mejl och slutdatum för delning.

Cecilias länk verkar vara om uppdatering, som jag gör nästan varje dag, troubleshooting hittar jag inte. Enligt anvisning skall det gå: Select Start  > Settings  > Update & Security  > Troubleshoot. Finns ingen Troubleshoot i min dator där.

Att uppdatera appen rörde bara mobiler - har bara dator.

Ett litet steg för människan.

 

Längst ner i Cecilias dokument om synkronisering finns ett antal länkar som man kan gå vidare med, nio stycken, som sedan delar sig i  flera.

Flera steg att utforska.

 

 

Redigerad av esofagus
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...