Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fettfläckar på trägolv


tomashag
 Share

Go to solution Solved by tomashag,

Rekommendera Poster

Vi har ett trägolv som är väldigt känsligt för fettfläckar trots att det är fernissat med tvåkomponentfernissa. Jag har försökt med röd etanol (som är väl samma sak som röd t-sprit) men det hjälpte inte. Finns det något annat som man kan försöka med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är väl att fettet så att säga är bundet i träfibrerna.

Jag hade nog testat med Brakleen eller liknade (eftersom jag alltid har sånt hemma).

Spraya tryck med ren trasa, spraya tryck med ren del av trasa, osv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vore "konstigt" om fett skulle ta sig igenom en bra två-komponents lack...

Är du säker på att det kommer "utifrån" och att det inte är trät som "svettas"?

Det kan du kolla med att lägga en liten bit smör på något ogenerat ställe, och låta den ligga ett par timmar.

Risken finns även att fläckarna fanns där från början, och "framkallades" av lacken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fläcken har absolut framkallats av att en bit lax tappades på golvet 🙂. Någon har sagt att man kan använda laxnafta. Åsikt om detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har fettet kommit ner i en skarv eller en spricka i lacken så att det har krupit under lacken?

För då hjälper det ju inte att göra saker ovanpå lacken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, fläcken ligger inte i en skarv. Jag har sett på nätet att man rekommenderar bakpulver utspätt med lite vatten, smetar på fläcken och låter det verka några timmar.

Redigerad av tomashag
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, skrev MH_:

"fläcksuddare"

Verkar vara samma typ som används vid poolrengöring.

De (för poolen) är INTE samma sak som en vanlig kökssvamp. Mer att likna vid ett suddgummi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev tomashag:

Nej, fläcken ligger inte i en skarv. Jag har sett på nätet att man rekommenderar bakpulver utspätt med lite vatten, smetar på fläcken och låter det verka några timmar.

Jag tycker det låter tveksamt att ha något fuktigt liggande på ett trägolv. Finns ju alltid risk för att fukten går ner via en skarv eller spricka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...fick en flashback om Laxfett... ?gravad/rimmad?... men att det hade en infernalisk förmåga att "bita sig kvar" på händerna, de blev inte oljiga, utan sträva... och att det krävdes ett par omgångar med YES för att få bort strävheten, OCH Lukten...

Já har inte det minnet från vildfångad lax... men det var länge sedan...

Löser det 2 komponents-lack... kanske man skulle äta det nån gång om året, för att lösa upp ansamlad plack i ådrorna...

...btw... det har gått ut många varningar om att äta odlad Lax...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
  • Solution

Fettfläckarna är borta, lösningen var tydligen Tidens Tand. Fläckarna bara försvann av sig själva efter några veckor!

  • Gilla 1
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...