Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Om Brandväggen ska starta FÖRST av alla program


Solspindeln
 Share

Rekommendera Poster

Din brandvägg bör vara en så kallad Windows service och jag tror inte du kan styra mer än följande val

image.png.c8e650fc9ae8969c930fe2047169498d.png

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! .M, jag kör i en Dongel, och har brandväggen i datorn, och den finns i Services.

Vad jag är "ute efter" är att få den att starta i "?boot-roten?". Att starta först av "alla" efter all nödvändig upp-bootning... ge den högsta prioritet.

Det bästa är jú en separat brandvägg, men med de priserna och examen i rymdresor för konfiguration, så blir detta overload.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra brandväggar fixar det på alldeles egen hand och om du pillar på något riskerar du bara att det blir sämre.

 

Vad är det för brandvägg du har?

En vanlig enkel hemmarouter kräver verkligen inte examen i rymdresor ;)  utan de brukar vara konfigurerade på ett säkert sätt redan från början så att det bara är att sätta igång dem.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för källa på att brandväggen inte laddas tidigt nog?

 

  

18 minuter sedan, skrev Solspindeln:

Hej! .M, jag kör i en Dongel, och har brandväggen i datorn, och den finns i Services.

Fast då måste du väl "ringa upp" internet? Och då är du ganska garanterad att brandväggen är igång redan.

 

Eller, dra ut din dongel när du stänger av din dator och peta tillbaka den efter du är inloggad så har du löst ditt huvudbry.

Redigerad av .M
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, skrev Cecilia:

Bra brandväggar fixar det på alldeles egen hand och om du pillar på något riskerar du bara att det blir sämre.

 

Vad är det för brandvägg du har?

En vanlig enkel hemmarouter kräver verkligen inte examen i rymdresor ;)  utan de brukar vara konfigurerade på ett säkert sätt redan från början så att det bara är att sätta igång dem.

Hej Cecilia, brandväggen är Private Firewall, Excellent! som vakthund, "inte Ett...!" program startar utan att "husse" (jag) gett sin tillåtelse. Det kan komma 5-10 frågor på ett nytt program, och jag kan välja om det är Grönt... eller "håll det under uppsikt", men då haglar frågorna om programmets rättigheter.

Det var Fysiska brandväggar jag tänkte på, när examensfrågan kommer in. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, skrev .M:

Vad har du för källa på att brandväggen inte laddas tidigt nog?

 

  

Fast då måste du väl "ringa upp" internet? Och då är du ganska garanterad att brandväggen är igång redan.

 

Eller, dra ut din dongel när du stänger av din dator och peta tillbaka den efter du är inloggad så har du löst ditt huvudbry.

Hej .M. Det är mer en "känsla"... och jag draaas med minnet av att detta var uppe i forumet för ett antal år sedan, men inte hittat "tillbaka" till det.

Dongeln är ansluten med USB och precis som du säger, já bara drar ur den så är linan "kapad" och med samma enkelhet, bara sätter i den så öppnar den upp automatiskt.

Intresset för att hitta "boot-roten" och kunna lägga program där som jag anser ska starta först kvarstår.

 

Meeeen... jag är OERHÖRT TACKSAM !!! till Alla Datorers Gud för det tålamod som visats, efter Alla mina äventyr i registret... F3 har fått jobba...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte hur just PrivateFirewall fungerar men modernare brandväggar har drivrutiner och tjänster som startar innan några program startas över huvud taget. Du kan inte göra att sådana startar tidigare utan bara motsatsen.

 

Lite sökning visar att PrivateFirewall inte har uppdaterats sen 2013. Vilket i mina ögon inte är bra.

 

En enkel hemmarouter innehåller en mycket bra brandvägg som stoppar intrångsförsök och den är enkel att använda.

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror det är svårt att ändra på Solspindelns kärlek till sin Windows 7-dator och sin älskade Privatefirewall vars ålder jag påpekade den 5 augusti https://eforum.idg.se/topic/364255-problem-med-windows-installer/ för även om han läser vad vi skriver så håller han envist fast vid sina favoriter.

 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

31 minuter sedan, skrev mbgtmari:

Jag tror det är svårt att ändra på Solspindelns kärlek till sin Windows 7-dator och sin älskade Privatefirewall vars ålder jag påpekade den 5 augusti https://eforum.idg.se/topic/364255-problem-med-windows-installer/ för även om han läser vad vi skriver så håller han envist fast vid sina favoriter.

 

Hej mbgtmari. Att jag månar om mina Älsklingar! är för att DE FUNGERAR i "vått och torrt"... varför ändra på ett Vinnande Team? Hon är förhållandevis rapp som en Kobra, det tar Sällan mer än 2-3 sekunder att få upp även "omständliga sidor", och det är Ingen överdrift. ...enkelt... ett resultat av mitt uppsåt.

Någon som tar mig till Jordens Alla Hörn, FORT och PRECIST kan jag inte annat än :wub:ÄLSKA:wub:.

När det gäller Nätet... så är hängslen och svångrem i kombination med Silvertejp att föredra, om man ska "gräva i djungeln". Därav mitt intresse för "bootstart" av PF:n... men det löser sig.

Vill man... så har PF inställningar ner till micronivå, och som det bara behövs liiite utökad kunskap för att modulera... utan raketforskningskompetens...:D

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...