Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Slit och släng samhället


.M
 Share

Rekommendera Poster

Min diskmaskin tillverkad av ett tyskt företag Bomann gick sönder i helgen. Började gräva runt lite kring hur jag skulle kunna få den reparerad. Kontaktade Bomann, men dom vägrade hjälpa då dom är i Tyskland och jag i Sverige. Så jag kontaktade Amazon som jag köpt den ifrån, dom beklagade sorgen och erbjöd pengarna tillbaka om jag skickar tillbaka den. Inget snack om reparation där inte.

 

Känns väldigt onödigt att slänga en diskmaskin som kanske går att reparera. Problemet är att knapparna på framsidan inte reagerar när jag trycker på dem, känns som kanske något man kan fixa med en ny säkring eller liknande. 

 

Trist helt enkelt. Främst för att jag nu måste diska för hand, men också för Amazons inställning att bara slänga den, den är 6 mån gammal. Visst, få pengarna tillbaka är en sak, men om den går att reparera så känns det som ett bättre alternativ.

 

  • Ledsen 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev MH_:

Vissa saker är det värt att köpa lokalt (nej, jag har aldrig lämnat in något för reparation, jag bara drygar)...

Men lite svårt med "lokalt", är Media markt lokalt? Det är ju en tysk kedja trots allt. Tycker att amazon i Sverige kunde erbjuda reparation. Vart går gränsen för lokalt? Att amazon.se har lager i Tyskland är väl fine men bemötandet att dom inte verkar ha möjlighet till reparation är ju knas.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ju vara så enkelt att det kanske inte finns någon garanti på diskmaskinen och att tillverkaren inte anser att det lönar sig att reparera, långa transporter som kostar etc.

Amazon är ju inte tillverkare av maskinen,  och kan knappast ta på sig att reparera, om dom inte har avtal med tillverkaren/försäljaren att göra så, men dom erbjuder pengar tillbaka, men då måste maskinen returneras, inget orimligt i det.

 

Men i sak håller jag med dig om att vi många ggr överkonsumerar och slänger fullt fungerande saker som troligen kan repareras. Men oftast blir det för dyrt att göra så. Allt som innehåller elektronik blir oftast dyrt i längden att reparera, ibland för dyrt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är fortfarande som så att köper man av en (etablerad) återförsäljare i Sverige så är chansen större att man kan få en reparation. Köper man av något av de större märkena har de även en mer etablerad service. Vitvaror är inget man transporterar till butik/verkstad för att reparera utan där ska reparatör ska reparera på plats.

 

Problemet utöver det är att reservdelar och reparation kostar som en halv diskmaskin när garantin gått ut och att det kan kännas mer ekonomiskt att köpa en helt ny.

Reparerade den Bosh-maskin jag har hemma för ett år sedan, strömkontakten hade smält/bränts, bara att byta hela kretskortet för cirka 2000 kr.

 

Även haft serviceman hemma och diagnosticerat en tvättmaskin som lätt underligt (var ett plastkort som fastnat på ett ställe där det slog mot trumman, det fick sitta kvar).

 

Amazon är i detta fall återförsäljaren och har det primära ansvaret enligt konsumentköplagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Reparation av vitvaror 

Det finns antal olika små bolag som kan utföra arbeta. 

Fråga är om är lön för kunden .

6 månader

Köp lagen säger att försäljare ska åt tar Reparation i två år säger lagen om är fabrik fel  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste igenom tråden lite snabbt nu på morgonen...

 

Att tillverkaren skulle vägra hjälpa till med hänvisning till att du är svensk tycker jag känns konstigt då det ju är som att säga "Vi är inte intresserade av en internationell marknad". Väldigt otyskt! I så fall skulle det inte vara möjligt att köpa maskinen från början. Ja, reservdelar är dyra. Speciellt kretskort. Sökte bland de reservdels firmor som finns online men hittade inget (men det kanske finns om man verkligen letar). Hoppas det löser sig. Med tanke på att maskinen bara är 6 mån så borde det vara ett garantiärende. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, skrev Stafstaf:

Reparation av vitvaror 

Det finns antal olika små bolag som kan utföra arbeta. 

Fråga är om är lön för kunden .

6 månader

Köp lagen säger att försäljare ska åt tar Reparation i två år säger lagen om är fabrik fel  

Tre år säger väl lagen, men man måste kunna påvisa att felet funnits från början vilket inte är lätt 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 timmar sedan, skrev Monshi:

Vitvaror är inget man transporterar till butik/verkstad för att reparera utan där ska reparatör ska reparera på plats.

Märkte nu att jag var inte så tydlig, men det är en liten bänkdiskmaskin. Med en liten pirra så kan jag utan större problem knata iväg med den till en reparatör.

 

Anledningen till att jag köpte denna är att den behöver inte anslutas till vattenledningar och grejjer, man kan fylla en tank med vatten med tillbringare och så använder den det vattnet till att diska med. Så det enda som hindrar mig från att bära iväg med den är sladden som sitter i en vanlig stickkontakt. Och den är lätt att koppla ur.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev MH_:

Men tar den inte plats? Om man bara har plats för en bänkmaskin så känns det som om platsen för diskstället ryker

Jo, lite så är det. Men jag valde att prioritera det faktum att jag inte behöver diska själv över lite utrymme.

 

Men egentligen behöver du bara tillgång till el och något där vattnet kan skickas ut, jag låter den tömma ned i diskho, men en hink skulle ju fungera. Så du kan ställa en på balkongen :) 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...