Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

DVD dual-layer bränna/läsa

Klippan

Rekommendera Poster

Hej.
En av de dvd:s jag skulle bränna blev innehållet för stort på, 5,9 Gb. Jag läste om dual-layer dvd som kan rymma 8 Gb tror jag.
Jag har sett att man kan köpa dual-layer dvd:s men behövs det en speciell brännare/läsare för dem också?

Eller klarar alla moderna dvdläsare/brännare att bränna och läsa även dessa dual-layer dvd?

Och angående med bluray, klarar bluraybrännare/läsare att bränna/läsa även dual-layer DVD:s?

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan, skrev Klippan:

Hej.
En av de dvd:s jag skulle bränna blev innehållet för stort på, 5,9 Gb. Jag läste om dual-layer dvd som kan rymma 8 Gb tror jag.
Jag har sett att man kan köpa dual-layer dvd:s men behövs det en speciell brännare/läsare för dem också?

Eller klarar alla moderna dvdläsare/brännare att bränna och läsa även dessa dual-layer dvd?

Och angående med bluray, klarar bluraybrännare/läsare att bränna/läsa även dual-layer DVD:s?

Du behöver en brännare som klarar dubbellager. Alla optiska enheter klarar inte detta. Generellt klarar BD-brännare även att bränna dubbellagers-DVD. Säkrast är dock att läsa specifikationerna för brännaren. 

Länk till inlägg
  • 2 veckor senare...

Hej, nej det är Windows 7 Pro 64-bitars. Med servicepackar m m så blev det till slut närmare 6 Gb. Men det gick bra med USB-varianten där.

Länk till inlägg

Install.wim-filen i Windowsinstallationen innehåller alla versioner, från Home till Ultimate om man inte själv plockar bort dem. I vissa install.wim-filer ingår dessutom både 32- och 64-bitarsversionerna.

Jag har plockat bort alla versioner ur install.wim-filen och bara behållit Windows 7 Pro, lagt in SP3, slipsreamat in Internet Explorer 11, lagt till alla uppdateringar till Windows 7 SP3 (d.v.s. alla uppdateringar som behövs efter SP3) och ändå får plats med det på en DVD som är 4,5GB. 

Vill du fortfarande ha Windows 7 på en skiva kan du med fördel plocka bort alla versioner utom Pro, den du använder, från install.wim-filen så får du plats med det på en DVD.

Du kan använda Windows AIK och kommandot dism för att utföra detta. 
Programmet hämtar du här:

https://www.microsoft.com/sv-se/download/details.aspx?id=5753

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...