Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

DVD dual-layer bränna/läsa


Klippan
 Share

Rekommendera Poster

Hej.
En av de dvd:s jag skulle bränna blev innehållet för stort på, 5,9 Gb. Jag läste om dual-layer dvd som kan rymma 8 Gb tror jag.
Jag har sett att man kan köpa dual-layer dvd:s men behövs det en speciell brännare/läsare för dem också?

Eller klarar alla moderna dvdläsare/brännare att bränna och läsa även dessa dual-layer dvd?

 

Och angående med bluray, klarar bluraybrännare/läsare att bränna/läsa även dual-layer DVD:s?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, skrev Klippan:

Hej.
En av de dvd:s jag skulle bränna blev innehållet för stort på, 5,9 Gb. Jag läste om dual-layer dvd som kan rymma 8 Gb tror jag.
Jag har sett att man kan köpa dual-layer dvd:s men behövs det en speciell brännare/läsare för dem också?

Eller klarar alla moderna dvdläsare/brännare att bränna och läsa även dessa dual-layer dvd?

 

Och angående med bluray, klarar bluraybrännare/läsare att bränna/läsa även dual-layer DVD:s?

Du behöver en brännare som klarar dubbellager. Alla optiska enheter klarar inte detta. Generellt klarar BD-brännare även att bränna dubbellagers-DVD. Säkrast är dock att läsa specifikationerna för brännaren. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej, nej det är Windows 7 Pro 64-bitars. Med servicepackar m m så blev det till slut närmare 6 Gb. Men det gick bra med USB-varianten där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Install.wim-filen i Windowsinstallationen innehåller alla versioner, från Home till Ultimate om man inte själv plockar bort dem. I vissa install.wim-filer ingår dessutom både 32- och 64-bitarsversionerna.

 

Jag har plockat bort alla versioner ur install.wim-filen och bara behållit Windows 7 Pro, lagt in SP3, slipsreamat in Internet Explorer 11, lagt till alla uppdateringar till Windows 7 SP3 (d.v.s. alla uppdateringar som behövs efter SP3) och ändå får plats med det på en DVD som är 4,5GB. 
 

Vill du fortfarande ha Windows 7 på en skiva kan du med fördel plocka bort alla versioner utom Pro, den du använder, från install.wim-filen så får du plats med det på en DVD.

 

Du kan använda Windows AIK och kommandot dism för att utföra detta. 
Programmet hämtar du här:

 

https://www.microsoft.com/sv-se/download/details.aspx?id=5753

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...