Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Språkinställningar i Excel


Martassen
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har Office 365 och Excel bland annat. Jag har  svenska och engelska som språk så man kan växla mellan språken i Excel mfl.
Kör för det mesta svenska.
När jag har svensk och kör exempelvis Ctrl T i Excel för att skapa tabell så kan man ju stå i tabellen och då dyker det upp en extraflik för just det på momenten som heter "Tabelldesign" . Idag hette den plötsligt "Table design" istället trots att programmet är instället på svenska och alla andra menyer och knappar är på svenska. Samma sak om jag gör ett diagram i Excel och markerar diagrammet så heter menyn "Chart design" istället för Diagramdesign uppe till höger om flikarna. I övrigt är alla andra flikar på svenska. Detta sker även i Word när jag infogar en tabell i Word och står i tabellen så finns det ju fliken "Tabelldesign" som dyker upp men just den heter Table design istället. Alla andra flikar är på svenska.

 

Jag har en dator till som jag installerat 365 och installera även engelskt språk ganska nyligen.Det blir likadant på den datorn.
Det verkar som den där extrafliken som kommer fram när man markerar objekt kommer på engelska varje gång. Diagram, Skapa tabell, Tabeller i word osv men i övrigt är flikarna på svenska.

 

Är inne i Arkiv/Alternativ/Språk och jag tycker det ser ut som det ska med svenska längst upp. Nån som vet? Är ju inget jätteproblem om nån flik råka stå på engelska men tänkte om nån vet!?

 

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

47 minuter sedan, skrev Martassen:

Jag har Office 365 och Excel ...

Vilken version av Excel har du, i abonnemangsformen 365, ifall det skulle ha någon betydelse?

Programmen i 365 uppdateras ju ibland, precis som köpeversionerna.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, skrev ChristerE:

Vilken version av Excel har du, i abonnemangsformen 365, ifall det skulle ha någon betydelse?

Programmen i 365 uppdateras ju ibland, precis som köpeversionerna.

Excel Office 365 för affärsverksamhet tror jag den heter. Det kanske rättas till när de gör en uppdatering kanske?

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, skrev Martassen:

Excel Office 365 för affärsverksamhet tror jag den heter.

Tänkte på version av Excel (ifall det skulle ha någon betydelse för frågan), inte variant i abonnemangsformen 365.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev ChristerE:

Tänkte på version av Excel (ifall det skulle ha någon betydelse för frågan), inte variant i abonnemangsformen 365.

När jag klickar på uppdateringar i Excel så står det juniuppdateringen och vad som är nytt och ett nummer efter. Jag vet att den stod och uppdatera sig lite för några få dagarsedan när jag öppnade ett officeprogram. När jag går in och Uppdaterar nu säger den även det är den senaste Office.

Det är Office 365 för pc.  

 

För några dagarsedan var det som vanligt svensk "Tabelldesign" mm. Idag står det Table Design som jag nämnde men att alla ordinarie menyer flikar som ligger hela tiden är korrekt på svenska men just de där ögonblicksmenyerna när man markerar en tabell, bild, figur, diagram. Även i Word blir på engelska på just de flikar som dyker upp man markerar en tabell, bild mm. 
 

intressant jag får samma skrivbordsbakgrund på datorn som min andra (nya) dator har 😀. Har hänt förrut . Beror kanske på konto för Office 365 på båda . 

 

 

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som om Office glömt de svenska termerna vid juniuppdateringen men för säkerhets skull kan du kontrollera de tre områden där (det engelska) språket kan ändras.
https://www.ghacks.net/2017/12/01/how-to-change-the-language-of-microsoft-office/

Martin Brinkmann skrev visserligen denna artikel 2017 men jag antar att Office 365 fortfarande uppför sig ungefär likadant.

Redigerad av mbgtmari
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

42 minuter sedan, skrev mbgtmari:

Det verkar som om Office glömt de svenska termerna vid juniuppdateringen men för säkerhets skull kan du kontrollera de tre områden där (det engelska) språket kan ändras.
https://www.ghacks.net/2017/12/01/how-to-change-the-language-of-microsoft-office/

Martin Brinkmann skrev visserligen denna artikel 2017 men jag antar att Office 365 fortfarande uppför sig ungefär likadant.

2 varianter eller tolka jag fel? 

 

Jag var inne i Excel via arkiv/alternativ /språk och kollade tidigare idag och svenska ligger högst upp både där uppe och nere i rutan.

 

Har dock inte kollat Start/ inställningar/språk men bör vara svenskt i Windows.  
 

Den där juniuppdateringen uppdaterades väl nu i dagarna då antagligen (tror det var i början på veckan den höll på uppdatera sig) för förra veckan var allt korrekt 😀.

 

kanske bara avvakta så uppdateras det kanske snart så det blir som tidigare 😊

 

 

 

 

 

 

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...