Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Beräkna solens position?


Mikael63
 Share

Rekommendera Poster

I kategorin snillen spekulerar har jag en undran:

 

Kan man någonstans ifrån hämta solens position vid en given tidpunkt och en given koordinat och utifrån det kunna se om solen syns eller har försvunnit bakom horisonten? Så långt torde det väl inte vara omöjligt men sedan skulle jag då vilja lägga till faktorer som omgivande bebyggelse och träd.

Alltså att jag kan fylla på med kända uppgifter som 20:13 den 31/8 2021 är det INTE sol på en specifik plats. Ju fler sådana uppgifter jag fyller på desto mer/bättre kommer resultatet att stämma längre fram i tiden.

(kanske finns något färdigt program, eller app för det?)

 

Tillägg: Här får man bortse från moln som skymmer solen.

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej jag hade/har inte googlat, fick en spontan tanke när jag badade igår :)

 

Av den första länken förstår jag att det inte är helt lätt. Av den andra länken förstår jag inte hur jag ska kunna omsätta detta i praktiken.

 

Kanske inte behöver vara så exakt. Om man för ett visst år matar in datumet för vintersolståndet kanske man kan utgå från det. Tillägg: Man kan ju alltid utgå från 21/12.

 

Sedan håller man sig till hela timmar. Om jag för timme 20 den 31/8 sätter in värdet 0 (eller X eller något annat) som en indikation på att solen är så lågt på himlen att det blir skugga på mätpunkten så torde det ju vara det timme 20 alla nästföljande dagar fram till vintersolståndet och lika många dagar efter vintersolståndet? Minst. Det skulle ju kunna vara så att det var skugga timme 20 även den 26/8 men om jag inte bekräftat det så antas det vara sol.

Om ovanstående "fungerar" kan man nog gå vidare. Om det inte är fullt så enkelt så tar det stopp.

 

Man skulle kunna anta att om det är skugga timme 20 den 31/8 så borde det vara skugga även timme 21 men så är inte (nödvändigtvis) fallet, det kan vara en byggnad som skymmer solen i en timme. Jag behöver då fylla på med info allt eftersom men man måste kunna fylla på med status vid olika tider, alltså inte att den 31/8 bevaka var skugga är varje timme. Ju mer man anger desto säkrare blir resultatet.

Jag använde funktionen prediktion för, ja det måste vara >20 år sedan, att förutspå när en kemikalie i en tank skulle vara slut, baserat på avlästa värden för nivån olika dagar i månaden. Kanske är den funktionen användbar även här?

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser inte möjligheten att påverka/justera informationen, att ta hänsyn till grannens hus, mitt eget äppelträd osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När vi sitter på altanen eller på "soldäck" och har sett kvällssolen gå ner bakom hustaken kan vi vända oss om och då se detta:

 

image.thumb.png.6688b2f58cb24b1651cd446725514b84.png

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...