Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Överföring via radiolänk


bengt 429
 Share

Rekommendera Poster

Fick frågan om detta av en bekant, men jag hade inget bra svar att ge. Lägger ut frågan här ist.

Han vill alltså skapa förbindelse mellan några hus på sin tomt, med ca 50 m avstånd.

Nån som har erfarenheter av detta, positiva-negativa.

Han hade kollat på denna produkt.

https://www.komplett.se/product/837058/datorutrustning/natverk/accesspunkt/tp-link-cpe510-accesspunkt?gclid=Cj0KCQjwjo2JBhCRARIsAFG667U5TjOj0ZnkzV767ZrBi7o7VWliUPRHR_sZYuwtN8cncyiTY198TzkaAriyEALw_wcB&gclsrc=aw.ds#

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

32 minuter sedan, skrev Cecilia:

Är det fri sikt mellan husen eller är det träd i vägen?

Ja det är fri sikt mellan husen.

 

32 minuter sedan, skrev Cecilia:

Har missat den tråden. Men ser ju ut att fungera iaf. Samma produkt också som jag länkade till.

Min bekant jobbar hemifrån, och har också mycket videomöten, men överföringshastigheten borde väl räcka till för det.

 

Lite smolk i bägaren är ju att ts fått börja starta om utrustningen, men det kan ju vara störningar på hans nät, och behöver inte betyda så mycket.

Redigerad av bengt 429
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, skrev Mikael63:

I den andra tråden skulle nergrävning av kabel medföra lite extra stök, en omväg.

Hur är det i "ditt" fall?

Nej, inget alternativ, pga en väg som måste grävas upp. Gå runt den medför väldigt lång kabel.

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev bengt 429:

Bara en liten blänkare om att enheterna kan konfigureras på flera sätt.


Din bekant kan använda en som accesspunkt och den andra som klient. Då kan även andra enheter ansluta till accesspunkten. Eller så konfigureras de för överföring punkt till punkt (inga andra enheter kan ansluta), radiolänk som trådrubriken anger.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Mikael63:

Om huset som saknar nätverk matas från "rätta" husets elcentral kan det vara enklare montagemässigt *) med ett par

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradburet-natverk/homeplug/tp-link-tl-wpa7510-kit-tradlost-homeplug-paket-ac750-p61445

Huset som saknar nätverk har egen elcentral. Även om det huset matats från "rätta" husets elcentral, så måste väl dessa homeplugs vara anslutna till samma fas?

Annars får man väl dålig hastighet, om nån hastighet öht.

 

Jag har aldrig förstått mig på homeplugs, som ska vara så enkla att konfigurera.

Men anslutna till samma fas borde väl vara grundförutsättningen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När de första av dessa homeplugs dök upp på maknaden fanns det enklare, billigare, som krävde samma fas. Om det inte gick att ansluta på samma fas fick man köpa en lite dyrare variant.

Idag tror jag att det inte finns någon sådan enklare att köpa.

Neutralledaren är gemensam, någonstans ("nollskenan"), för alla uttag och den kan då fungera som "antenn".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

42 minuter sedan, skrev Mikael63:

När de första av dessa homeplugs dök upp på maknaden fanns det enklare, billigare, som krävde samma fas. Om det inte gick att ansluta på samma fas fick man köpa en lite dyrare variant.

Har inte kollat på detta sen några år tillbaks. Men kan inte påminna mig att den tekniska beskrivningen upplyste om samma fas eller inte var nödvändigt. Det var "bara" att plugga in dom var som helst.

 

47 minuter sedan, skrev Mikael63:

Neutralledaren är gemensam, någonstans ("nollskenan"), för alla uttag och den kan då fungera som "antenn".

Ok, du kanske har rätt om det, men jag är ändå skeptisk, och vill gärna se det fungera med egna ögon.

 

En annan bekant till mig beställde homeplugs från Viasat. Detta var väl ca 2 år sedan, men det var kanske gamla varianten då. Blev upplyst av Viasat att det skulle fungera att köra på olika faser, men det gjorde det ju inte. Fick fram signal till TV-boxen, men inte tillräckligt bra för att se på TV.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har liknande erfarenhet av homeplugs från CanalDigital. Fungerade men ändå inte..

Det är ju ändå inte aktuellt i det här fallet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

37 minuter sedan, skrev Mikael63:

Det är ju ändå inte aktuellt i det här fallet.

Nej det var en parentes. Jag kommer nog rekommendera radiolänken till min bekant. Ser ut som det är enda och bästa lösningen, men han har ju hand om plånboken och bestämmer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...