Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med wifi och proxy


Joakim E
 Share

Rekommendera Poster

Hej, hela lördagskvällen har gått åt till att försöka lösa ett problem, men jag har inte lyckats. Hoppas någon här kan hjälpa mig här.

 

Ett problem har blivit två problem. Jag är nog inte så bra på det här...

 

1) Det största problemet  nu är att jag  inte kommer ut på nätet längre efter att ha försökt lösa ett annat problem. Min wifi fungerar, jag får information när det kommer ett mejl eller om jag får ett meddelande på Facebook. Men jag kan inte gå ut på nätet och söka information längre. Jag 1får ett felmeddelande där det står något om en saknad internet proxy server. Jag har följt den här videon, men det har inte hjälpt: How to Fix All Internet Proxy Server Errors in Windows 10/8/7 - YouTube 

Innan jag följde den videon följde jag den här guiden:  FIX: Unable to Connect to proxy server in Windows 10 (windowsreport.com)

 

Men inget har fungerat... Vad kan det bero på?

 

2) Ovanstående problem uppstod när jag försökte hitta en lösning på att windows inte längre uppdateras som det ska. Som det ser ut just nu lyckades jag dock bara göra saken värre...

 

Tacksam för hjälp....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du trycker på startmenyn, skriver uppdateringar och väljer valet Sök efter uppdateringar, och sen klickar på knappen Sök efter uppdateringar, får du felmeddelande rörande proxy då?

 

Vilken webbläsare använder du? Har du mer än en webbläsare installerad och om så är fallet, får du samma fel i båda?

Redigerad av .M
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har provat flera webbläsare, nu har felmeddelandet ändrats lite: "kontrollera proxyn och brandväggen". "Err_connection_rfused".

 

Jag kunde uppdatera drivrutiner och jag får meddelanden från nätet så det verkar som att det enda som inte fungerar är att använda en webbläsare.

Redigerad av Joakim E
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak till: det ursprungliga problemet att jag inte kan uppdatera windows finns fortfarande kvar. Det problemet fanns dock innan proxyproblemet uppstod.

Redigerad av Joakim E
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom dina problem uppstått efter att du försökt få Windows att uppdatera sig, har du provat att göra en Systemåterställning till en tidpunkt före den då du började med att försöka lösa ditt uppdateringsproblem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag försökte det igår, nu försökte jag igen men när jag går till återställning och trycker på "kom igång" så får jag meddelandet "Ett problem uppstod när datorn skulle återställas", "Inga ändringar har gjorts".

 

Så återställning verkar inte heller fungera. Finns det något annat "starkare" sätt att göra det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Förr i tiden" när något krånglade angående nätverket kunde man helt sonika ta bort nätverksanslutningarna och starta om så att nya fräscha skapades. Kan man inte göra så med Windows 10?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Mikael63:

"Förr i tiden" när något krånglade angående nätverket kunde man helt sonika ta bort nätverksanslutningarna och starta om så att nya fräscha skapades. Kan man inte göra så med Windows 10?

Misstänker man att det trådlösa nätverket kan ha med problemet att göra så kan man "glömma" nätverket, och ansluta igen, för att se om det hjälper.


Se punkt 2 för Windows 10.

16 tips för bättre hemnätverk med Windows 10 - PC för Alla (idg.se)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Mikael63:

"Förr i tiden" när något krånglade angående nätverket kunde man helt sonika ta bort nätverksanslutningarna och starta om så att nya fräscha skapades. Kan man inte göra så med Windows 10?

Jodå! Det går utmärkt att göra i Windows 10.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Joakim E:

Så återställning verkar inte heller fungera. Finns det något annat "starkare" sätt att göra det?

Prova att ta bort nätverkskortet i Enhetshanteraren.

Du väljer att avinstallera enheten. Markera rutan att du vill avinstallera drivrutinen för nätverkskortet också. Se bara till att du har drivrutinen tillgänglig så du kan installera den igen och få igång nätverkskortet. 

Redigerad av X-Men
Rättstavning
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Det första jag skulle kolla är det som ChristerE och Xmen föreslog. Det andra är att se över routern från eventuellt en annan enhet om du har någon och kolla inställningar och kanske nollställa den. Det tredje jag skulle göra är att börja om från början med Windows 10 som jag förmodar att du har. Dvs återställa allt och börja om på nytt med en ny installation under  inställningar , uppdatering och säkerhet och återställning. Viktigt är det dock att kopiera alla bilder, dokument osv till en extern hårddisk innan. Sådana här problem som du beskriver får mig att se rött och med Windows XP och Windows 7 var det vanligare än Windows 10. Med Windows 10 så fungerar det bättre och att behöva formatera om hårddisken är nu mera ovanligare men kanske inte så dumt om problemen inte löser sig på annat sätt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wi-fi fungera !?? 

Eftersom som du ta mot någon sort info som  fecebook osv .. 

Men kan inte använda webbläsare 

 

1. Få man upp meddela på mobil 

Är det vi Wi-fi ) ? 

2 eller via dators webbläsare!

8 timmar sedan, skrev Joakim E:

proxyn

Proxyn surver bruka  normalt inte vara i fylld i raouter.  

 

Stäng av raouter.. helt med ström kontakt .  

Se om allt kommer i gång igen 

Det är någon inställning i raouter som har bliv fel misstänker jag . 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du en mjukvarubrandvägg, testa att stänga av den för att se så inte brandväggen stoppar dig från att komma ut på internet.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag provade att pausa brandväggen. Men det hjälpte inte.

 

Jag använder min bärbara dator hemma just nu. Så wifin fungerar. Det är min stationära dator som är problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag provade att starta om routern och pausade brandväggen. Men problemet kvarstår.

 

På "Inställningar" står det att jag är ansluten till nätet. Men när jag försöker använda en webbläsare så kommer jag inte ut från min stationära dator. "ERR_CONNECTION_REFUSED", står det. Och "kontrollera proxyn och brandväggen".

Men min bärbara dator är uppkopplad och för den fungerar anslutningen utan problem. Så det verkar som att något blockerar just webbläsarna på min stationära dator. Eller? Jag har följt guiderna som jag nämnde ovan, men hittills utan positivt resultat.

Redigerad av Joakim E
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kört felsökaren för internetanslutningen?

Inställningar - Uppdatering och säkerhet

Felsök - Ytterligare felsökare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev Joakim E:

Jag upptäckte just en sak till: outlook fungerar. Jag kan både sända och ta emot meddelanden där. 

Är det Outlook i Officepaketet eller www.outlook.live.com som du menar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Felsökaren hittar inget fel med uppkopplingen. 

 

Jag kan inte gå ut på nätet, inget www fungerar. Men inkorgen fungerar.

 

Problemet är att webbläsarna på ngt sätt har blockerats

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast jag får ett meddelande när jag felsöker: "Det gick inte att identifiera nätverkets proxyinställningar automatiskt."

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan var så att man har  komit åt klockan och datum i raouten eller regionen ? Står någon dessa fel i raouten Eller i datorn ? 

 

 

Jag fick ett sådan fel . För någon vecka sen .  En min enhter.. 

 

 

Redigerad av Stafstaf
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...