Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hallå bilist – så här skickar du sms med rösten


Nyhetsroboten
 Share

Rekommendera Poster

2 timmar sedan, skrev Nyhetsroboten:

3889567715.jpg
Om dina händer är upptagna kan du i stället tala om för din lur att du vill skicka ett sms.

Läs hela artikeln här

Använder jag ganska ofta när jag kör. Har min iPhone liggande mellan sätet och ropar Hej Siri (som det heter i iPhone)

fortsätter med Skicka sms eller skicka meddelande till xxxxx text ex. kommer snart. Hon, Siri, svarar och läser upp samt frågar ska jag skicka detta. Jag svara skicka. Klart.

Siri kan göra anteckningar

Navigera

Sätta larm osv., duktig tjej

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ifrågasätter om det är lagligt.

1. Man måste ju fippla med telefonen såvida man inte alltid har den "tillgänglig" för detta.

2. Att säga det där meddelandet så att telefonen uppfattar vad man säger gör att man släpper en del av koncentrationen från vägen. Sen kanske det kommer ett svarsmeddelande också...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så länge du inte fysiskt håller i din mobil, så är det lagligt.

Pratar du med din mobil med händerna på ratten, är väl det lika lagligt/olagligt som att du pratar med en medpassagerare. Du pratar med någon...

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Laso:

Så länge du inte fysiskt håller i din mobil, så är det lagligt.

Pratar du med din mobil med händerna på ratten, är väl det lika lagligt/olagligt som att du pratar med en medpassagerare. Du pratar med någon...

"Förlåt, jag förstår inte". ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med detta sagt, det är lätt att bli smått förbannad* på en talmaskin som inte hör vad man säger samt hela tiden frågar "Vad sa du?". En person som sitter bredvid kan man fråga igen, eller vänta med att besvara tills man själv upplever trafiksituationen som lugnare. Så även om det inte är olagligt så är det i alla fall olämpligt.

 

* = Trafikfara

Redigerad av Tomas E
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, skrev Tomas E:

Med detta sagt, det är lätt att bli smått förbannad* på en talmaskin som inte hör vad man säger samt hela tiden frågar "Vad sa du?". En person som sitter bredvid kan man fråga igen, eller vänta med att besvara tills man själv upplever trafiksituationen som lugnare.

 

* = Trafikfara

Man får naturligtvis se till att det hörs och fungerar. Någon enstaka gång har jag fått lov att avbryta och göra om, men oftast fungerar detta, MEN självklart bara korta instruktioner. Annars stannar man.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...