Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ersättare till NoScript i FireFox?


Solspindeln
 Share

Rekommendera Poster

Någon som vet nån BRA Ersättare till NoScript i FireFox, eftersom NoScript ska se ALLT, (tillsammans med MÅNGA! Andra) vad man gör på nätet... vilket gör dem till den subtila, men Effektiva Övervakaren!

Den "script-stopparen" jag efterlyser ska vara Lokal, utan att ha kontakt med nätet. Så många sorters script, kan inte finnas att en nät-kontakt är nödvändig.

 

När jag skriver det här så känner jag ett "ökat intresse...varför? nästan alla tillägg ska denna tillgång"... ingen raketforskning eller konspirationstänk, bara enkelt "bondförnuft".

Som sagt: Något som är "gratis" betalas bara på ett annat sätt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du säker på det? No script är ju inbyggd i tor-browser och den är ju till för att undvika övervakning. Känns som det snarare är ett tecken på att noscript inte övervakar. 

 

Men om du har tid över så kan du ju titta igenom koden själv och se om det övervakar. 

https://github.com/hackademix/noscript

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NoScript behöver tillgång till nätverkstrafiken så att de kan stoppa Javascript (och annat den blockerar) i tid.

 

Det finns enormt många script skrivna i Javascript.

 

Det går utmärkt att donera pengar till utvecklaren av NoScript. Många Firefox-tillägg är ju skrivna av utvecklare som har gjort dem för att de själva har nytta av dem och när de väl finns är det ju lätt att publicera dem utifall att någon annan också tycker att det är användbart utan att syftet är att tjäna pengar på ett eller annat sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså Solspindeln, du har en felaktig bild av vilka som övervakar och snokar i din webbläsare. Den enda som gör det är Google. Men jag tycker faktiskt det är bra att Google kommer ihåg vilka webbsajter jag  har besökt för då hittar Google lätt igen en bra webbsida jag varit inne på tidigare när jag sökt efter något speciellt. När det gäller NoScript i Firefox så kanske du blir övertygad om att det är ett bra tillägg om jag upplyser dig om att Cecilia har  haft det tillägget i flera år. Jag har det däremot inte (har inget behov av det) men vad Cecilia rekommenderar och själv använder är aldrig fel, eller hur? Att däremot surfa med Windows 7, som Windows inte uppdaterar längre, när du faktiskt också äger Windows 10, är däremot att ta onödiga risker.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev .M:

Är du säker på det? No script är ju inbyggd i tor-browser och den är ju till för att undvika övervakning. Känns som det snarare är ett tecken på att noscript inte övervakar. 

 

Men om du har tid över så kan du ju titta igenom koden själv och se om det övervakar. 

https://github.com/hackademix/noscript

Hej .M, den kunskapen har jag inte, visserligen var jag "med" i början och skrev kod, men lade tidigt av, för det snurrade redan tillräckligt...med mina koncentrationssvårigheter.

Med de flesta typen av koder... avdelningen:"snokare" så transfererar já info. från andra områden där 1+1= minst 3... i sin helhet kan en kod "se bra ut"... men från hälften, till en tredjedel därifrån till slutet, "kan ett kluster, assisterat av "andra oskyldiga nuffror i koden) leva ett eget liv, med en annan övergripande agenda". Kruxet med det är att det krävs nära nog superdatorresurser för att upptäcka. Men ATT det förekommer... inte det minsta av tvivel...!

Já har inget emot "övervakning", vad jag ÄR EMOT! är att "muppar" ska kunna snoka, men jag har lärt mig leva med det... inte (det retar fåfängan).

Samtidigt som det KAN vara en Välsignelse!

...enkelt... en (fööör) komplicerad kod... döljer något, det är inte alltid bara en "junior" som knåpat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Cecilia:

NoScript behöver tillgång till nätverkstrafiken så att de kan stoppa Javascript (och annat den blockerar) i tid.

 

Det finns enormt många script skrivna i Javascript.

 

Det går utmärkt att donera pengar till utvecklaren av NoScript. Många Firefox-tillägg är ju skrivna av utvecklare som har gjort dem för att de själva har nytta av dem och när de väl finns är det ju lätt att publicera dem utifall att någon annan också tycker att det är användbart utan att syftet är att tjäna pengar på ett eller annat sätt.

Hej Cecilia! ABSOLUT! att utvecklare ska ha Bra Betalt...! De har betalat med sin Tid/delar av sin Livstid, och när de inte "sätter sig på händerna" utan delar ut det, ska det Premieras!

Med Javascript (som det finns ett gäng av i LibreOffice ser jag)... kan jag TOTALFÖRBJUDA att Javascript ( som lär läcka som en sil och ska fasas ut har jag sett)...Överhuvudtaget körs i min maskin?

...är inte "rädd för" att mista några funktioner, eftersom det "mestadels" är en surfdator.

Redigerad av Solspindeln
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du totalförbjuder Javascript t ex med NoScript så kommer väldigt många webbplatser att sluta fungera. En del kommer bara att visa en helt tom sida. Det blir ett rätt torftigt och tomt internet om man blockerar allt som NoScript kan blockera.

 

Här på Eforum gissar jag att man inte kan posta inlägg, åtminstone inte med finesser som understrykning, kursiv stil mm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev mbgtmari:

Alltså Solspindeln, du har en felaktig bild av vilka som övervakar och snokar i din webbläsare. Den enda som gör det är Google. Men jag tycker faktiskt det är bra att Google kommer ihåg vilka webbsajter jag  har besökt för då hittar Google lätt igen en bra webbsida jag varit inne på tidigare när jag sökt efter något speciellt. När det gäller NoScript i Firefox så kanske du blir övertygad om att det är ett bra tillägg om jag upplyser dig om att Cecilia har  haft det tillägget i flera år. Jag har det däremot inte (har inget behov av det) men vad Cecilia rekommenderar och själv använder är aldrig fel, eller hur? Att däremot surfa med Windows 7, som Windows inte uppdaterar längre, när du faktiskt också äger Windows 10, är däremot att ta onödiga risker.

Hej mbgtmari! Att já använder 7:an beror på att den Aldrig krånglar... OM inte Jag... "Rör till det"... Vi har så många minnen i hop så den blir kvar (men haaar upptäck smååå... men naggande "oklarheter" på senaste tiden, "Ålder eller "önskemål" om ett nyare inköp från intressenters sidor"...?

Som tidigare: Jag har inget emot övervakning... det är när det är ett "olvon" som "övervakar" som Hornen börjar ta form...

Hon/Datorn var "gammal" redan som ny, vid inköpet, men vi gamlingar "förstår varandra" och båda GILLAR När Det Är Ruljans. Utan åtminstone ½-Turbo slocknar intresset snabbt...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, skrev Cecilia:

Om du totalförbjuder Javascript t ex med NoScript så kommer väldigt många webbplatser att sluta fungera. En del kommer bara att visa en helt tom sida. Det blir ett rätt torftigt och tomt internet om man blockerar allt som NoScript kan blockera.

 

Här på Eforum gissar jag att man inte kan posta inlägg, åtminstone inte med finesser som understrykning, kursiv stil mm.

Nu blir jag nyfiken... du lär använda NoSkript... en "avskalad version"? eller på t.ex. en 10 gradig skala var har du den ungefär ställd på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ställer in per domän vad som ska tillåtas. Så här ser det ut på den här sidan:

Skärmklipp.PNG

Dvs jag tillåter aktivt innehåll som Javascript från eforum.idg.se och content.invisioncic.com vilket är vad som krävs för att Eforum ska fungera ordentligt. Däremot sånt som kommer från Google finns det ju ingen anledning att tillåta i onödan.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...