Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hårddisk som slutat svara


eken81
 Share

Rekommendera Poster

Söker idéer om vad som kan göras för att rädda filer.

 

Har ett kabinett med en HDD från en gammal stationär dator som utan förvarning slutat svara. När man pluggar in den så plingar det till som att datorn/USB porten känner av den. Man hör och kan känna på kabinettet att diskarna börjar snurra. Men inget visas på skärmen. Har testat att plugga in den i 2 datorer, men med samma resultat.

 

Har ni tips på vad jag kan göra för att rädda informationen på disken?

 

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade börjat med att ta ut disken från kabinettet och kopplat in den i datorn, troligen är det vanligt SATA-interface på disken.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, skrev Mr Andersson:

Jag hade börjat med att ta ut disken från kabinettet och kopplat in den i datorn, troligen är det vanligt SATA-interface på disken.

Fast att kabinettet fungerat att koppla upp på dessa datorer innan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, skrev Mr Andersson:

Ja, det kan vara själva interfacet i kabinettet som är kass, har jag varit med om ett par gånger. 

Håll med mr Andersson.  Interfacet så har gott sönder.  Troligen är hårddisk hel .  

 

In skaffa ny låda för hårddisk.   Så se du få gång igen ..  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter tips här i forumet så har jag använt Lupo 528.005.iso (Linux) för att rädda filer, på diskar som fortfarande snurrar, och inte bara "klickar"... men det var Länge sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev eken81:

Men inget visas på skärmen

Du menar då kanske att inget blir synligt på skrivbordet?

Hur ser det ut i Diskhanteraren? (jag förmodar att du kör Windows)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-08-27 22:18, skrev Mikael63:

Du menar då kanske att inget blir synligt på skrivbordet?

Hur ser det ut i Diskhanteraren? (jag förmodar att du kör Windows)

 

Disken dyker inte upp i Utforskaren nej, (Windows 10). Har nu testat en USB till SATA kabel jag köpt och disken fungerade på precis samma sätt. När den får ström börjar disken snurra som förväntat. När USB kabeln kopplas in så plingar datorn till. Men inget visas i Utforskaren. Man kan mata ut både Kabinettet och kabeln. Så de hittas. Men ingen disk visas alltså. Skulle Diskhanteraren visa annat? Vet inte om denna info spelar roll men, disken som krånglar var från början en Systemdisk med Windows 10 installerat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte helt ovanligt att disken "har fått" formatet RAW och då kan inte Utforskaren visa något.

Att "konvertera" från RAW tillbaks till NTFS, utan dataförlust, låter sig göras med olika verktyg men man ska alltid räkna med dataförlust. Finns det möjlighet (plats) att skapa en avbildsfil av nuvarande disk så bör man göra det innan man testar något annat.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...