Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Felmeddelande Brotherskrivare


Mikael63
 Share

Rekommendera Poster

Skulle skriva ut en färgutskrift med min skrivare, Brother DCP-J572DW. Det var väl ett halvår sedan förra gången. Bläcknivån för CMY var okej enligt displayen men svart var slut. En ny svart hade jag kvar i påsen med en komplett uppsättning patroner. Jo, original.

Satte dit den och testade att skriva ut. Det blev ingenting på papperet. Testade då att skriva ut en informationssida direkt från skrivarens panel. Fortfarande ingenting.

Körde en rengöring av skrivarhuvudet, via skrivarens panel. Testutskriften efter den hade några små prickar och startade åter en rengöring. Nu något sämre resultat än efter första rengöringen.

När jag då startade en tredje rengöring fick jag dessa meddelanden och det går inte att komma vidare.

 

20210826_174558.thumb.jpg.c38959bf6a46a904ed9bed53ff24edea.jpg

 

20210826_174738.thumb.jpg.80c8e331e17421c0b1102825f280a3d6.jpg

 

Finns något att göra tro? Någon hemlig knapptryckning som "resetar" och låter mig pröva på nytt? Det klagas ju inte på att bläcket är slut, om det skulle vara det och jag har ingen större lust att skaffa nya patroner bara på chans.

 

Manualen har jag hämtat hem.

 

Tillägg:

Grundåterställning via panelen påverkar inte detta problem.

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter skrivarhuvud på patronen eller separat i skrivaren.

Känns som igentorkade skrivarhuvud vilket jag hjälpte en bekant nyligen med på sin Epson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Separat i skrivaren. Ja igentorkat skrivarhuvud var det som skrivaren själv kom fram till.

Men nu är det bläckpatronerna som inte känns igen.

Även om inköp av nya bläckpatroner skulle medföra att felmeddelandet försvinner så kan ju problemet med skrivarhuvudet kvarstå..

Funderar på att skaffa en billig bläckstråleskrivare och behålla Brothern som skanner.

Har haft den i 2,5 år och garantin var på två år... ganska typiskt.

 

Har kontaktat supporten.

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visa skrivare! Inte alla typer !

Så följer med fabrik bläckpatroner 

Dessa brukar innehålla ca 10 till 15 % bläckpatroner

I viss skrivare så måst  alla färger minst 15% kvar i patron för kunna skriva ut huvudet.   

 

Se på dina bilder så är lite lite bläck kvar i dessa patroner för skrivare kunna skriva ut.

 

 Åtgärder 

Stäng av skrivaren i över 10 min med utdragen ström kontakten . Dra ut den hel och håll

Gärna över 30 min eller mer !

 

Jag gör så mina skrivare då och då  

 

 

 

 

Redigerad av Stafstaf
  • Förvirrad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 timmar sedan, skrev Pelle Penna:

Sitter skrivarhuvud på patronen eller separat i skrivaren.

Känns som igentorkade skrivarhuvud vilket jag hjälpte en bekant nyligen med på sin Epson

Hej! Pelle Penna, hur gjorde du?

Lokal försiktig uppvärmning? eller försiktigt med tryckluft? Kombination?

Jag svarar inte själv på frågan, men detta "dök upp".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-08-26 21:57, skrev Mikael63:

Funderar på att skaffa en billig bläckstråleskrivare och behålla Brothern som skanner.

Ja, så blev det. Köpte en Canon Pixma TS705 idag.

Problemet som denna tråd handlar om kvarstår.

Har inte fått svar från Brother-supporten än.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 timmar sedan, skrev Solspindeln:

Hej! Pelle Penna, hur gjorde du?

Lokal försiktig uppvärmning? eller försiktigt med tryckluft? Kombination?

Jag svarar inte själv på frågan, men detta "dök upp".

Vi körde djuprengöring ett par gånger. Lät enl. instruktionerna skrivaren sedan vila i minst 12 timmar och körde djuprengöring igen.  Då fungerade den

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-08-26 18:06, skrev Mikael63:

Körde en rengöring av skrivarhuvudet, via skrivarens panel.

När jag knappade in mig till valet att rengöra kunde man välja tre nivåer; Light, medium, strong.

Jag valde strong eftersom det ju inte syntes nåt alls.

När den rengöringen var klar kördes en testutskrift, det alltså som en del i rengöringsprocessen och inget jag initierade.

I displayen fick jag då välja ett av fyra alternativ, hur väl utskriften stämde. Detta för alla fyra patroner.

När jag valde det alternativ som låg närmast för dessa fyra meddelade skrivaren att skrivarhuvudet satt igen och en rengöring behövde göras. Jag okejade det (här fick jag inga val om "styrkan" i rengöringen).

Sedan samma frågor om att jämföra fyra alternativ för fyra patroner vilket då resulterade i att ytterligare en rengöringsprocess startade.

Det var när den rasslat på en liten stund som dessa meddelanden dök upp.

 

Om jag öppnar luckan till patronerna och tar ur en & en patron så indikeras detta i displayen, att patronen inte är på plats.

Så här ser det ut om jag kollar via webbgränssnittet:

image.png.e3bdff5423d49618d9e2625d73dc9e34.png

BK är okej.

C är nästan slut men ingen varning

Y tycks vara tom och det motiverar det röda krysset. Om man kollar skrivarens display så visas ett frågetecken. Där borde det ju ha varit ett kryss eller ett utropstecken, att det är tomt.

M visar nivå, betydligt mer än nivån för C, men visar ett utropstecken. Skrivarens display visar också ett utropstecken.

Något annat fel än tomma bläckpatroner tycks föreligga.

Detta bekräftas av displayens Skrivarfel!.

Det har aldrig visats Skrivarfel! tidigare när bläckpatronerna har varit tomma.

 

En ny omgång patroner kostar 499 kr. (ersättningspatroner kostar 123 kr)

Här hade jag ju kunnat chansa på att det skulle hjälpa men, som sagt, det igensatta skrivarhuvudet kommer då fortfarande att vara ett problem. Den skrivare jag köpte kostade 799 kr.

 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-08-27 21:59, skrev Mikael63:

Har inte fått svar från Brother-supporten än.

Hrm.. hrm.. :blush:

Jo, ett sånt automatsvar fick jag ju men läste inte så noga, det brukar ju stå något i stil med "vi kontaktar... så fort som..."

Det stod det inte. Det stod att om jag inte blev hjälpt av den länk de lagt in skulle jag svara på brevet så skulle man göra en manuell hantering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter påstötning hos Brother fick jag svar idag.

De vill att jag skriver ut en underhållsrapport och fotar av.. 🤯

 

Påminner om när man ringde sin ISP när internet inte fungerade: "Du vet väl om att du kan besöka www....."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...